تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,604 |
اخلاقِ ساختن در معماری (منظر اخلاق فضیلت گرا و اخلاق کانتی) | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 5، فروردین 1398، صفحه 1-16 اصل مقاله (759.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2019.10521.1174 | ||
نویسندگان | ||
رضا مرادپور1؛ کاظم مندگاری* 2؛ هادی ندیمی3 | ||
1پژوهشگر دکتری معماری، مجتمع هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد. ایران | ||
2استادیار، گروه معماری، مجتمع هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3استاد، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 28 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
معماری با وجود ابعاد اخلاقی مهم و گسترده آن، مدتهای مدیدی است که در حوزه زیباییشناسی مطالعه و ملاحظه شده است نه در حوزه اخلاق. هر عمل اختیاری و ارادی انسان، مشمول ملاحظه و داوری اخلاقی است. ساختن، بنیادیترین عمل در معماری است و پیامدها و آثار بسیاری در انسان، طبیعت و محیط مصنوع دارد، بنابراین میبایست موضوع داوری اخلاقی باشد. اخلاق هنجاری، شاخهای از فلسفه اخلاق است که به بررسی امور خوب (درست) و بد (نادرست) و نحوه تعیین اعمال صواب و خطا میپردازد. هر یک از نظریات اخلاق هنجاری، موضع و معیارهایی خاص در این باره دارند که میتوان با فهم مبانی و دستورالعملهای اساسی و عام آنها، نظر خاص آنها را در باب ساختن در معماری، استنتاج و استنباط نمود. هدف این مقاله، بررسی دیدگاههای دو نظریه مهم اخلاق هنجاری (اخلاق فضیلتگرا و اخلاق کانتی) درباره امر ساختن در معماری است. اینکه ساختن مطلوب و مقبول از این دو منظر اخلاقی چگونه تعریف میشود و هر یک از این دو نظریه به چه نوعی از معماری منجر خواهد شد. در بخش نخست مقاله که توصیفی است، تلاش شده است با مراجعه به متون تخصصی حوزه فلسفه اخلاق، مبانی و معیارهای دو نظریه اخلاق فضیلتگرا و اخلاق کانت شناسایی و معرفی شود. در بخش دوم مقاله که تحلیلی و استدلالی است، سعی شده است با تأمل در مبانی و معیارهای هر نظریه، دستورالعمل اساسی و دیدگاه آنها درباره ساختن مطلوب در معماری، به روش استدلال منطقی، استنباط شده و برخی شواهد و مصادیق نیز در تأیید استنباطها ارائه شود. نتایج این پژوهش، اولاً تفاوتهای عمیق و جدّی دو رویکرد اخلاقی فضیلتگرا و کانتی؛ و ثانیاً نسبت مستقیم و نزدیک بین اخلاق فضیلتگرا با معماری سنتی و نسبت بین اخلاق کانتی با معماری معاصر را نشان داده است. معماری در اخلاق فضیلت، وابسته به کمال و نقص شخصیت و نفس معمار است و لزوم فضیلتمندی معمار، حائز اهمیت است. در اخلاق کانتی، معمار کاملاً آزاد و مستقل است و تنها به تشخیص عقل خود و نه هیچ منبع دیگری عمل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختن؛ اخلاق و معماری؛ فلسفه اخلاق؛ اخلاق هنجاری؛ اخلاق فضیلت گرا؛ اخلاق کانتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ethics of Building (Perspective of Virtue Ethics and Kantian Ethics) | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Moradpour1؛ Kazem Mondegari2؛ Hadi Nadimi3 | ||
1Department of Architecture, School of Arts and Architecture, Yazd University, Yazd, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Architecture, School of Arts and Architecture, Yazd University, Yazd, Iran | ||
3Professor, Department of Architecture, School of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Despite of its important and widespread ethical dimensions, architecture has long been studied and considered as aesthetics, rather than ethics. Any free and autonomic action of human is subject to moral observance and judgment. To build is the most fundamental activity in architecture and has many effects on human, natural environment and built environment. Therefore, it should be a subject of moral judgment. On the other hand, the relation between theory and practice is unavoidable, and ethical theory, which is essentially “prescriptive” and refers to “ought” and “ought not”, has a profound connection with acting and building. The philosophy of ethics, is the study of justifying the ethical positions and reasoning behind our moral beliefs. Normative ethics is a main branch of philosophy of ethics that generally examines good (right) and bad (false) affairs, and examines how to determine morally right and false actions. Three types of theories can be identified in the normative ethics, according to the type of attention to the results of the acts: 1) “Consequentialist theories” (includes Egoism and Utilitarianism), in which merely the result of the acts determines goodness and evil of the acts. 2) “Non-consequentialist theories” (includes Natural law theory, Divine command theory, Kant theory), in which the result does not determine goodness and evil of the acts. 3) “Virtue ethics”, in which the concept of ‘virtue’ is vital and central. Each of the normative ethical theories has some particular general position and criteria. Special opinion of these theories about ‘building in architecture’ can be deduced and inferred from their basic and general principles and viewpoints. This research is developmental, in terms of purpose; and its approach is qualitative. The research method is descriptive-analytic and it is based on rational reasoning. The purpose of this article is to study the perspectives of two important theories of normative ethics (virtue ethics and Kantian ethics) about building in architecture. How does define the desired and acceptable building in these two moral perspectives, and what kind of architecture will be result from these two theories? In the first part of the article, that is descriptive, it has been tried to identify and introduce the principles and criteria of two theories of virtue ethics and Kantian ethics through referring to the technical texts of ethics. In the second part of the article, which is analytical and argumentative, it has been tried to infer the basic instruction and their point of view on the acceptable building in architecture through reflecting on the basics and criteria of each theory, with logical reasoning method, and it has been tried to provide some evidences and examples in confirming the inferences. The Research results show that, firstly, there are several deep and serious differences between these two ethical theories; and, second, there is direct relationship between virtue ethics and traditional architecture and between Kantian ethics and contemporary architecture. On the other hand, each of us, often subconsciously, follows rules and maxims in our actions, that can be considered as kind of moral theory. If everyone be aware of his/her ethical position and reasoning for his/her ethical rules that governing his/her actions, he/she can criticize, deepen and transcend them. This paper can also be helpful in this regard. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Building, Ethics and architecture, Normative ethics, Virtue ethics, Kantian ethics | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,535 |