تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 382 |
تعداد مقالات | 3,150 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,288,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,876,642 |
بررسی تکنیک کولاژ در شعر سوزان علیوان با تکیه بر دیوان "رشق الغزال" | ||
لسان مبین | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 37، مهر 1398، صفحه 87-71 اصل مقاله (672.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2019.11330.2844 | ||
نویسندگان | ||
علی قهرمانی* 1؛ معصومه قهرمان پور2 | ||
1دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشگاه شهیدمدنی اذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 11 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 28 مهر 1398، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
در شعر معاصر عرب، شاعران عامدانه و آگاهانه از تکینکها و شگردهای سایر فنون وهنرها چون سینما، نقاشی، موسیقی و غیره بهره میگیرند و شعر، ساختار خود را تعمداً بر مبنای اینگونه شگردها پیریزی میکنند. یکی از شاعران مشهور و پسامدرن عربی که اصول و قوانین شعر جدید را سر لوحه کار خویش قرار داده، شاعر معاصر لبنانی، سوزان علیوان است که اشعارش بسان تافتهای جدابافته از شاعران نسل قبل خویش یا شاعران مدرنیستم عربی چون سیاب، بیاتی، نازک الملائکه و غیره است. این شاعر زن لبنانی مختصات و ویژگیهای سبکی و محتوایی شاعران دهه نود میلادی را مورد اعتنا قرار داده که از مهمترین آنها تداخل و به کارگیری سایر فنون و هنرها به ویژه کولاژ در شعر است. کولاژ که نشان دهندۀ بیسامانی و بینظمی جهان معاصر است، توسط نقاشان کوبیسم به کار رفت. شاعر معاصر با پیروی از این رویکرد و با توجه به اقتضاء جریان نوگرایی و پست مدرنیسم به چنین سبک کولاژگونه روی آورد که این پژوهش با روش توصیفی –تحلیلی در صدد بررسی و تحلیل آن در دیوان "رشق الغزال" سوزان علیوان است. نتیجه نشان میدهد سوزان علیوان آشکارا از این فن در شعر استفاده نموده و اشعار او جُنگی از تصاویر مجزا و متفاوت، با رعایت اصل تکه چسبانی و سرشار از القاء مفاهیمی چون آشفتگی، بینظمی، تقابل، گسست و دارای قدرت و ظرفیت نمایشی بالایی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کولاژ؛ تداخل شعر و فنون؛ سوزان علیوان؛ رشق الغزال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Collage Technique in Susanna Alivan's Al-Ghazal | ||
نویسندگان [English] | ||
ali ghahramani1؛ masoomeh ghahramanpour2 | ||
1shahidmadaniazarbijan | ||
2shahid madani azarbijan | ||
چکیده [English] | ||
In the contemporary era of contemporary Arab poetry, poets deliberately and consciously take advantage of the techniques and techniques of other techniques such as cinema, painting, music, etc., deliberately grounding their poetry on the basis of such techniques. One of the most prominent and postmodern Arab poets who put the principles of the new poetry on the table is the contemporary Lebanese poet Susan Alivan whose poetry is as distinct from that of his predecessors or modernist Arab poets such as Siab, Bayati, Nazik al-Mirae Is. The Lebanese poet emphasized the style and content characteristics of nineteen-century poets, most notably the interplay and application of other arts and techniques, especially collage in poetry. The collage, which represents the disorder and chaos of the contemporary world, was invented by Cubism painters, relying on components and sticky elements. Following this approach, the contemporary poet creates a collage-like poetic approach that this descriptive-analytical research seeks to analyze and analyze in the court of Susan Alivan's "Rashiq al-Ghazal". The result shows that Susan Alivan has clearly used this technique in poetry and her poems have a distinct and varied image, adhering to the principle of stickiness and inducing concepts such as chaos, disorder, confrontation, rupture, and high power and display capacity | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Collage, Nineties Poetry, Susan Alivan, Rashq Al-Ghazal, Interplay of Poetry and Techniques | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 781 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 437 |