تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,020 |
تحلیل معناشناختی ساختار آوایی سروده (مدح فاتک) ابوطیب متنبی | ||
لسان مبین | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 43، اردیبهشت 1400، صفحه 42-23 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2020.12438.2961 | ||
نویسندگان | ||
روح الله صیادی نژاد* 1؛ سمانه کافی2 | ||
1هیات علمی | ||
2دانش آموخته دانشگاه کاشان | ||
تاریخ دریافت: 24 دی 1398، تاریخ بازنگری: 19 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
عملکرد موسیقایی آواها در آثار هنری نظیر شعر و نثر، خالق اثر را یاری میرساند تا در القای معنای مورد نظرش، توفیق یابد. در حقیقت هر اندازه خدمترسانی آواها با موفقیت صورت بذیرد، آن اثر از تعالی هنری بیشتری برخوردار خواهد شد. به اذعان دانشمندان غربی نظیر برجشتراسر آلمانی، هندیان و عربان در مطالعات آوایی گوی سبقت را از اندیشمندان اروپایی ربودند و بیان داشتند که آواها با توجه به متغیرهای خاصی که در شدت و نرمیآنان است، مدلولهای معنایی خاصی را از متن به همراه تصویرسازی ذهنی از واقعیت شخصیتی شاعر فرادید مخاطب قرار میدهند. این تحقیق بر آن است با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مهمترین مدلولهای آوایی- معنایی در سروده مدح فاتک اثر ابو طیب متنبّی بپردازد. با بررسی این سروده به این دریافت میرسیم که شاعر با بهره جستن از حروف مجهور که با نوعی شدت و فخامت در کلام همراه است و با به خدمت گرفتن واژگان حسی و همچنین واژگانی که همگی از یک حوزه معنایی هستند به طور ضمنی خواستار مجسم کردن بخشش و کرم فاتک و حب درونی خویش نسبت به ممدوح شده است. شاعر با به کارگیری حروف روان مثل « لام»، «میم»، « راء» و « نون» که جزو واضحترین حروف عربی است، در پی آنست که صفات پسندیده ممدوح خویش یعنی فاتک را به گوش مخاطب برساند. | ||
کلیدواژهها | ||
معنا شناسی آوایی؛ شعر عباسی؛ مدح؛ متنبی؛ فاتک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phonetic Semantic Effects in Abu Tayeb Motanabbi’ poetries (fatek) | ||
نویسندگان [English] | ||
Rouhollah saiiady nezhad1؛ samaneh kafi2 | ||
1Associate Professor of Arabic Language and Literature, Kashan University | ||
2univresity of kashan | ||
چکیده [English] | ||
TThe musical performance of the voices in works of art such as poetry and prose helps the creator of the work to succeed in inducing its intended meaning. In fact, the more successful the audio service is, the greater the artistic excellence. Western scholars such as German scholars, Arabs, and Indians abducted European scholars in phonetic studies, claiming that the sounds contained certain semantic formulas of text along with visualization, given the particular variables in their intensity and softness. It gives the audience a sense of the personality of the poet. This research aims to study the most important phonetic-semantic formulas in Abu Fatib al-Matibi's Fateki poem by analytical-descriptive method. By examining this poem, we come to realize that the poet uses words that are associated with a certain degree of intensity and fluency in the word, and employs sensory words that imply sensory meaning, as well as similar words that all A semantic realm is somehow implicitly demanding that Fatek's worms and worms and their innermost beings be embodied. The poet seeks to convey to the audience the use of fluent characters such as Lam, Mim, Rahe and Nun, which are among the most obvious Arabic letters. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Phonetic Semantics, Abbasid Poetry, Rhetoric, Motanabbi, Fatek | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |