تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,969 |
تحلیل رمان «السقوط فی الشمس» اثر سناء شعلان بر مبنای نظریه جریان سیال ذهن | ||
لسان مبین | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 40، تیر 1399، صفحه 63-80 اصل مقاله (724.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2020.13092.3008 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی زارع برمی1؛ فاطمه کاظمی* 2 | ||
1استادیار گروه مترجمی زبان عربی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه دامغان، ایران | ||
2دکترای تخصصی زبان و ادبیات عربی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 26 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
جریان سیال ذهن، شیوة خاصی از روایت داستان است که براساس شگردهای متنوع روایی، پرشهای زمانی پیدرپی، درهم ریختگی دستوری، تبعیت از زمان ذهنی شخصیتهای داستان و همچنین با نوعی شعرگونگی در زبان شکل میگیرد. در این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی بارزترین مبانی جریان سیال ذهن در رمان «السقوط فی الشمس» یعنی طرح داستان، شگردهای روایی، زمان و همچنین شعرگونگی را به بحث گذاردهایم. «السقوط فی الشمس»، ماهیتی اجتماعی و عاشقانه دارد و مبتنی بر فلسفة عشق، ایثار و انتظار است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، شعلان با یک تغییر کیفی در کانون روایت که اغلب مردانه است، به زن فرصت میدهد تا خودش دربارة ناامیدیها، ناکامیها و زیانهای زنانهاش سخن بگوید. شعلان این فرآیند را با دو شگرد تکگویی درونی مستقیم و خودگویی به اجرا میگذارد تا خواننده بتواند بدون دخالت وی در جریان افکار و احساسات آرتمیس، شخصیت اصلی رمان، قرار بگیرد. کانون روایت نیز دائما بین زمان عینی و ذهنی و میان لایههای مرتبط با هریک از این دو جابهجا میشود تا پدیدة پرشهای زمانی در رمان شکل بگیرد که دستآوردش، تکاپوی خواننده برای کشف حقیقت است و سرانجام شعرگونگی اتفاق میافتد تا زبان رمان در چندمعناییهای بیان ادبی پیچیده شود. انجام این پژوهش ضروری است، زیرا توجه به الگوهای جدید در رماننویسی و میزان تأثیر این الگوها در توسعه و تحول رمان عربی نیاز به بحث و بررسی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان عربی؛ جریان سیال ذهن؛ روایت؛ پرشهای زمانی؛ شعرگونگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the novel “Falling in the Sun” by Sanaa Shalan, Emphasis on the stream of consciousness | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Zare Beromi1؛ fatemeh kazemi2 | ||
1Assistant professor (PhD), Arabic Language Translation, Faculty of Humanities Damghan University, Iran | ||
2PhD in Arabic Language and Literature at Allama Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The stream of consciousness is a kind of direct monologue in the novel, it includes many changes, fluctuations, flow and interaction between the past and the present. It means the continuous flow of ideas into the mind or the flow of thought internally and mentally. Therefore, the sentences of the awareness stream are often fragmented and the ideas of their characters are not connected. This is what we want to study in our current research. Our approach followed in this research is descriptive analytical approach, we write of narration, time, and poetic language in the novel “Falling in the Sun” as classified in the theory of the stream of consciousness. This novel is a social and romantic novel based on the philosophy of love, sacrifice and waiting. Here we conclude the summary with the most important results obtained: If we were to enter the novel, We will find the sources of women’s frustration, oppression and failure, When the novelist presented an important turning point in the issue of feminist narration and this is represented in the Direct internal dialogue, and he removes Shaalan from the novel, Besides the self-talk, assuming the other is constantly present, also we have the association of meanings and a departure from the linear logic of time and the sequence of events for access the montage language and the poetic language is also evident in the novel. This research is essential, because it examines new patterns in the Arabic novel. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic novel, Stream of consciousness, Narrative, Time shift, Poetics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 519 |