تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,839 |
تعیین مولفههای کالبدی موثر بر ارتقاء کار گروهی در آتلیههای معماری (مطالعه موردی: کلاسهای معماری دانشگاه مازندران) | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 16، دوره 5، شماره 9، فروردین 1400، صفحه 250-262 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2020.12489.1421 | ||
نویسندگان | ||
سید محسن موسوی* 1؛ زهرا اکبرزاده2 | ||
1استادیار گروه معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 دی 1398، تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: گروه، شامل مجموعهای از افراد با تواناییهای متنوع است که به طور بالقوه موجب همافزایی توانمندیهای مجموعه میگردد. در حرفه معماری نیز فعالیت-های جمعی و گروهی، موضوعی مهم و اثرگذار بر موفقیت طراحی معماری است. به نظر میرسد عوامل محیطی حاکم بر گروه در ارتقاء و یا تضعیف عملکرد گروه ضروری میباشند. کارگروهی در عرصههای مختلف به ویژه در معماری و آموزش آن، با ضعفهایی همراه بوده و متاسفانه امروزه با گسترش کمی دانشکدههای معماری، توجه به بعد کیفی این فضاها به فراموشی سپرده شده است. لذا توجه به محیطهای یادگیری مطلوب برای فعالیتهای گروهی در آموزش معماری با توجه به تاثیر مستقیم آن بر آیندهی حرفهای دانشجویان، ضروری به نظر میرسد. سوالات تحقیق: کالبد فیزیکی کلاس چگونه در ترغیب دانشجویان معماری به انجام کارهای گروهی موثر است؟ چه مولفههای فیزیکی ای در کلاس معماری سبب ارتقا انگیزهی دانشجویان برای انجام فعالیتهای گروهی میشوند؟ اهداف تحقیق: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به نحوهی اثرگذاری کالبد فیزیکی کلاس بر ترغیب دانشجویان معماری به انجام کار گروهی و شناسایی متغیرهای کالبدی موثر بر ارتقاء تعاملات و مشارکت درسی آنان در کلاسهای معماری، انجام شده است. روش تحقیق: روش تحقیق در این پژوهش، روش کیفی گرندد تئوری است. گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر، به روش پیمایشی و از طریق مصاحبه نیمه باز، از میان پانزده نفر از دانشجویان سال چهارم کارشناسی رشتهی معماری دانشگاه مازندران، که تجربهی چهار سال دانشجویی و حضور در کلاسهای مختلف معماری با ویژگی-های کالبدی متفاوت را داشته اند، صورت پذیرفته است. پاسخهای بدست آمده، به روش تئوری زمینهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از کدگذاری دادهها در سه مرحلهی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی، نظریهی نهایی پژوهش تحت عنوان «شخصیسازی فضای گروهها»، بدست آمده است. مهمترین یافتهها و نتیجهگیری تحقیق: نتایج پژوهش حاکی از آن است که کالبد فیزیکی کلاس بر ترغیب دانشجویان معماری به انجام کارهای گروهی موثر است. تئوری «شخصیسازی فضای گروهها» نشان میدهد چه مولفههای فیزیکیای در کلاس معماری سبب ارتقا انگیزهی دانشجویان برای انجام فعالیتهای گروهی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ محیط کلاس؛ کار گروهی؛ آتلیه معماری؛ آموزش معماری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining The Physical Components Of Effective Teamwork Enhancement In The Architectural Studio (Case Study: Architectural Classes Of University Of Mazandaran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohsen Moosavi1؛ zahra akbarzadeh2 | ||
1Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
2Master Student of Architecture , Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Research Problem: A group consists of a series of people with diverse abilities that potentially enhances the capabilities of the group. In the architectural profession, collective and group activities are an important issue and affect the success of architectural design. It seems that the environmental factors governing the group are necessary to improve or weaken the group. Working in groups in various fields, especially in architecture and its education, have been associated with weaknesses, and unfortunately today, with the slight expansion of architecture schools, attention to the qualitative dimension of these spaces has been forgotten. Therefore, considering the optimal learning environments for group activities in architecture education, considering its direct impact on the future of students' careers, it seems necessary. Research Question: How is the physical body of the studio, effective in encouraging architectural students to do group work? What physical components in the architectural studios motivate students to engage in group activities? Objectives of the Research: The aim of this study was to achieve the effect of the physical body of the classroom on encouraging architecture students to do group work and identify physical variables affecting the promotion of interactions and their participation in architectural studios. Research Method: The research method in this research is the qualitative method of grounded theory. Gathering information of the present study, by survey method and through semi-open interviews, among fifteen fourth year undergraduate students in the field of architecture of the University of Mazandaran, who have four years of student experience and attending various architectural studios with features They had a different body, it took place. The obtained answers were analyzed by grounded theory and after encoding the data in three stages of open coding, axial coding and selective coding, the final theory of the research entitled "The Personalization of the Group space" has been obtained. The Most Important Results and Conclusion: The results indicate that the physical structure of the class is effective in encouraging architecture students to do group work. The theory of "group space personalization" shows what physical components in the architecture classroom motivate students to engage in group activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning, Class Environment, Teamwork, Architectural Studio, Architectural education | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ارژمند، محمود و خانی، سمیه. 1391. نقش خلوت در معماری خانه ایرانی. شهر ایرانی اسلامی (7): 38_27. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198599 امامی کوپالی، سمانه. 1394. جایگاه محیط فیزیکی در رشد خلاقیت در فضاهای آموزشی. کنفرانس سالانه تحقیقات در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی و محیط زیست پایدار. تهران: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.https://www.sid.ir/Fa/Seminar/ViewPaper.aspx?ID=21044 امرائی، علی و علائی، علی. 1394. بررسی مولفههای فراشناختی حاصل از تغییرات کالبدی- فضایی محیط های یادگیری با رویکردی بر خلاقیت تاثیرگذار در فضاهای آموزشی، کنفرانس بینالمللی تحقیق در علم و تکنولوژی. کوالالامپور_مالزی. (https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?id=64746) انصاری، مجتبی، جمشیدی، سمانه و الماسیفر، نینا. 1389. بررسی حس قلمرو و رفتار قلمروپایی در پارکهای شهری (مطالعه موردی: پارک ساعی). آرمانشهر (4): 48_33. (https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=154894) رحیمی، لیلا و قاسمزاده، بهنام. 1394. تبیین و ارزیابی مؤلف ههای مؤثر بر کیفیت فضای دانشکدههای معماری از دیدگاه دانشجویان، مطالعهای در دانشکده های معماری دانشگاه های تبریز، هنر اسلامی و آزاد تبریز. مرمت و معماری ایران 11: 77-88. (https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=273754) غلامعلیزاده، حمزه و مخبری، نغمه. 1392. ویژگیهای موثر محیط فیزیکی آموزش معماری برای رشد استعدادهای بالقوه دانشجویان معماری. آرمانشهر (13): 81_91. (https://www.magiran.com/paper/1406097) قانعیراد، محمد امین و ابراهیم آبادی، حسین. 1389. تاثیر ساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران (4): 27_1. (https://www.magiran.com/paper/834234) علیالحسابی، مهران و نوروزیان ملکی، سعید. 1387. مدارس معماری، مکان آموزش یا محل تعلیم؟ نگاهی به تجربه آموزشی طراحی معماری. سومین همایش آموزش معماری، تهران: دانشگاه تهران. (https://www.civilica.com) علیتاجر، سعید و زارعی حاجی آبادی، فاطمه. 1394. نقش محیط ساخته شده در تعاملات دانشجویان در فضاهای غیر رسمی مدارس معماری (نمونه موردی: دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران). هنرهای زیبا (1): 90_79. (https://jfaup.ut.ac.ir/article_59691.html) مظفر، فرهنگ و حسینی، باقر و باقری، محمد و عظمتی، حمیدرضا. 1386. نقش فضاهای باز محله در رشد و خلاقیت کودکان. باغ نظر (8): 72_59. (https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=92839) موسوی، سیدمحسن و ثقفی، محمودرضا و مظفر، فرهنگ و ایزدی، صمد. 1398. دستیابی به الگوی آموزشی موثر در آموزش معماری، مورد مطالعاتی: مقدمات طراحی معماری دو. معماری و شهرسازی آرمانشهر (28): 114-103. (http://www.armanshahrjournal.com/article_97364.html) ناصری، سهیلا و پیری، صدیقه. 1396. تئوری زمینهای: روشی برای مطالعه علمی و عملی توسعه و تغییر اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران. (4): 9_4. (https://www.magiran.com/paper/1830570) وحیدی گرجی، گلدیس، نوریان، فرشید و عزیزی، محمد مهدی. 1394. شناسایی علل عدم تحقق کاربریهای پیشنهادی در طرحهای توسعه شهری ایران با استفاده از نظریه زمینهای. هنرهای زیبا (1): 14_5. (https://www.magiran.com/paper/1718323) Akomolafe,C ., & Adesua, V. (2015). The Classroom Environment: A Major Motivating Factor towards High Academic Performance of Senior Secondary School Students in South West Nigeria. Education and Practice, 6(34), 1735_ 2222.(https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1086098.pdf)
Bentli, I., & et al. (2003). Responsive Environments: A Manual for Designers. (M. Behzadfar, Trans.). Tehran: University of Science and Technology. https://books.google.com/books/about/Responsive_Environments.html?id=pMCjgvyPOYQC
Charmaz, K. (2006). Grounded grounding theory: a practical guide through qualitative analysis, sage publication Ltd, London. http://www.sxf.uevora.pt/wp-content/uploads/2013/03/Charmaz_2006.pdf
Emam, M., & Taha, D., & ElSayad, Z. (2018). Collaborative pedagogy in architectural design studio: A case study in applying collaborative design, Alexandria Engineering, 58: 163_170. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1110016818301704)
Gehl, J. (1986). Soft edges in residental streets, Scandinavian housing and planning research, 3: 89-102. (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02815738608730092)
Karmona, M., & Tommy, G., & et al. (2009). Public places, urban spaces. (F. Gharaei, et al, Trans.). Tehran: Art Univercity. http://urbandesign.ir/wp-content/uploads/2017/11/Contemporary_Public_Space_Critique.pdf
Lam, E., & Chan,D., & Wong, I. (2019). The Architecture of Built Pedagogy for Active Learning—A Case Study of a University Campus in Hong Kong, Buildings, 9(230):1_13. (https://www.mdpi.com/2075-5309/9/11/230/htm)
Lowson , B. (2005). (H. Nadimi, Trans.). How Designers Think: The Design Process Demystified. Tehran: University of Shahid-Beheshti. http://dl.archline.ir/file/PDF/how%20designers%20think.pdf
Rands, M., & Gansemer-Topf, A. (2017). The Room Itself Is Active: How Classroom Design Impacts Student Engagement, Journal of Learning Spaces, 6(1): 26_33. (https://lib.dr.iastate.edu/edu_pubs/49/)
Strauss, E., & Corbin, K. (2013). Fundamentals of Qualitative Research (Techniques of producing the grounded theory). (E. Afshar, Trans.). Tehran: Ney https://www.researchgate.net/publication/287400872_Qualitative_Research_Method_Grounded_Theory
Tomayess, I. (2012).Promotion learning skils through teamwork assessment and self/peer evaluation in higher education, International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, Australia: Curtin University. (https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED542650.pdf)
Yildiz, S., & Cakir, S. (2013). Evaaluation of classroom design in terms of foreign language learning, Procedia- Social and Behaviorl Sciences, 83: 277-281. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281301121X) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 849 |