تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,855 |
معیارهای ارتقای سرزندگی خلاق در فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی از نگاه متخصصین | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 15، دوره 5، شماره 9، فروردین 1400، صفحه 232-249 اصل مقاله (390.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2020.13073.1489 | ||
نویسندگان | ||
سارا خلیلی خواه1؛ هما ایرانی بهبهانی* 2؛ شادی عزیزی3؛ هاشم هاشم نژاد شیرازی4 | ||
1پژوهشگر دکتری، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 30 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: در جامعه سرزندگی خلاق افراد منجر به ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی میشود و توجه به این موضوع و راهکارهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ادبیات پژوهش بیانگر آن است که فضا و محیط طبیعی و انسانساز در ایجاد سرزندگی خلاق و کیفیت رشد کودکان موثر بوده است و همچنین ارتقا و غنیسازی این فضاها میتواند در رشد فردی، آموزش، تعامل اجتماعی و عملکرد آنان نیز موثر باشد و فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای سرزندگی خلاق آنها به عهده دارد. در حالی که با توسعه روزافزون شهرهای بزرگ و کوچک، تمهیدات معمارانه در راستای تاثیر بر این امر مهم که بخش مهمی از زمان و محیط زندگی روزمره جوانان کشور را در بر میگیرد، کمرنگ میباشد. سوال تحقیق: تاثیرگذارترین عوامل بر فرآیند سرزندگی خلاق کودکان در مدارس ابتدایی کدام است؟ چه رابطهای میان مفاهیم کالبدی فضاهای آموزشی مدارس با مولفههای ارتقای سرزندگی خلاق وجود دارد؟ اهداف تحقیق: هدف از این پژوهش تبیین معیارهایی در راستای ارتقای سرزندگی خلاق دانشآموزان در مدارس ابتدایی میباشد. روش تحقیق: در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته (ترکیب کمی و کیفی) و روش پیمایش اکتشافی دلفی استفاده شده است. مرحله اول این پژوهش، مصاحبه باز پاسخ با متخصصین در حوزه سرزندگی خلاق را در بر میگیرد. سپس با کمک تکنیک کدگذاری باز و محوری و تشکیل جدول هدف-محتوی، پرسشنامه محققساخت شکل گرفت که طی دو مرحله توسط متخصصان تکمیل شده است. جامعه مورد مطالعه اکثریت متخصصین در رشته معماری و سایرین متخصصین شهرسازی و روانشناسی بوده و از طریق روش نمونهگیری شبکهای(گلولهبرفی) و حجم نمونه از طریق اشباع نظری که 20 نفر را در بر میگیرد، به دست آمد. نتایج مستخرجه بر اساس تحلیل عاملQ به دست آمده است. درنهایت تأثیرگذارترین عوامل بر فرآیند سرزندگی خلاق از هر یک از صفات فضایی مشخص شده است. مهمترین یافته ها و نتیجهگیری تحقیق: نتایج این پژوهش بیان میکند که مفاهیم کالبدی-محیطی، ادراکی-تجربی، روانشناختی-ذهنی، اجتماعی و کارکردی محیط بر فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی تأثیرگذار میباشد و مولفههای مربوط به هر یک از این مفاهیم از نگاه متخصصان بیان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تبیین معیار؛ فضاهای آموزشی؛ مدارس؛ دوره ابتدایی؛ سرزندگی خلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criteria for promoting creative vitality in educational spaces of elementary school from from professional’s perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Sara Khalilikhah1؛ Homa Irani Behbahani2؛ Shadi Azizi3؛ Hashem Hashemnejad Shirazi4 | ||
1Ph.D. Candidate, Department of Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University ,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Research Problem: In the society, people's creative vitality leads to Improve the quality of Individual and social life, and clearly Pay attention to this issue and its solutions is very important. So School educational spaces as a suitable Platform that is related to young people, Plays an important role in promoting the land of students' creative vitality. Research literature reviwe indicates that space and natural and human made environment in creating creative vitality and the growth quality of school students has been effective. And also promote and enrich this spaces can be effective in personal development, education, social interaction and children's performance. Identity at the present time With the growing development of big and small cities, Architectural arrangements In order to influence this important matter that consist of important part of the time and environment living of the daily life of the country's youth, grow fades. The following article discussion the effects of spatial space attributes of school educational environments on students' creative vitality. Therefore, in the following according to the effect of the environment on students' creative vitality, the factors effecting the perspective of experts have been studied. In fact some environmental factors are independently effective in increasing the process of promoting creative vitality. Vitality and creativity overlap and in fact they are necessary for each other. Recent studies on creativity and vitality have shown that if children do not face environmental barriers at the age of 7 -11, they can direct their energy toward creative activities. Based on the content, Success in primary school is generally closely related to students' creative vitality. Accordingly the purpose of the present study is to provide criteria for promoting student’s creative vitality in elementry schools. The main question of the research is to determine the criteria for promoting creative vitality in primary schools. Research Question: What are the key factors of primary school environment that influence creative vitality? What is the relationships between the physical concepts of educational spaces in primary school and it’s components of promoting creative vitality? Research Method: In the study, research was conducted based on qualitative-quantitative methods, and using Delphi in the primer part. First step of the research were open interviewed of professional in the field of creative vitality. Then, with the techniques of open and axial coding the content table was created, and the questionnaire was organized in two stages. The population of this study was architectures, urban planners and psychologists. Network sampling method (snowball) on the sample size of 20 professionals is used. Snowball and the theoretical saturation was used to determine the sample size. The data were analyzed using “Q” factor analysis. Finally, the most affecting factors are identified on the creative vitality of each spatial attributes. The Most Important Results and Conclusion: The results of this study indicate that physical-environmental, perceptual-expermental, psychological-mental, functional and social dimensionsof the environment were infuential on educational spaces in elementry schools, and the components to each of these concepts have been based on the opinions of the experts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Defining the Criteria, educational spaces, elementry, school, creative vitality | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اکرمی، غلامرضا. 1383. حیاط مدرسه نقش فضای باز در مدارس ابتدایی. رساله دکتری، دانشگاه شهید بهشتی. بهزادفر، مصطفی، قاضیزاده، ندا. 1390. حـس رضــایت از فضــای باز مسـکونـی، نمونه مورد مطالعه: مجتمعهای مسکونی شهر تهران. نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی(شماره 45): 15-24. https://jfaup.ut.ac.ir/article_24681_afc6671713bbab900283360fdb1846b2.pdf بنتلی، ایین؛ الکک، آلن؛ مورین، پال؛ مکگلین، ســو و اســمیت، گراهام. 1382. محیطهای پاسخده، ترجمه دکتر مصطفی بهزادفر، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران. بیات، سوده و خزاییپول، مرتضی. 1395. ارزشهای ادراکی گردشگران روستای کویری مصر به عنوان گردشگری جامعه محور. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال پنجم( شماره4): 65-81. https://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-59&slc_lang=fa&sid=1 پاکزاد، جهانشاه. 1385 . راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران، شرکت طرح و نشر پیام سیما. پاکزاد، جهانشاه، ساکی،الهه. 1393. تجربهی زیباییشناختی محیط، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دوره 19(شماره 3): 5-14. https://jfaup.ut.ac.ir/article_55399_be1d034c8090aa60e1e3b73aacb6a775.pdf پورمحمدی، محمدرضا؛ روستایی، شهریور؛ اسدی،احمد. 1398. بررسی سرزندگی و رابطه آن با انتخاب نواحی مسکونی، نشریه جغرافیا و برنامهریزی(شماره67): 45-65. https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_8740_4d9b4585f86a22a9d5855193c88bc181.pdf جوکار، بهرام؛ خیر،محمد و البرزی، محبوبه. 1387. خلاقیت در کودکان: بررسی مدل علی کنترل ادراکشده، سبک های انگیزشی و خلاقیت. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز(شماره 12) :41-67. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4323_681862aa4e303dbc33ec0e07086e0d08.pdf دانشپور، سیدعبدالهادی و چرخچیان، مریم. 1386 .فضاهای عمومی و عوامل مؤثر بر حیات جمعی. نشریه باغ نظر (شماره 7): 19-28. http://www.bagh-sj.com/article_64_258696c6b2c683053175440343f21fa7.pdf حبیبی، سید محسن؛ عزتیان، شهره؛ محققنسب، عنایتاله. 1397. آموزههای مشارکت کودکان در فرایند طراحی فضای شهری دوستدار کودک: مطالعه موردی: شهر سده لنجان، مجله مطالعات شهری(شماره بیست و نهم): 111-120. http://urbstudies.uok.ac.ir/article_61012_7afa6dc1e54f21cb3b05a368b51e5f78.pdf دلاور، علی. 1387. مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد، چاپ هفتم، تهران. رعیتی، مهرانه. 1395. تبیین معیارهای طراحانه زمینبازی پارکهای شهری از منظر سرزندگی کودک، رساله دکتری دانشگاه علم و صنعت، تهران. رفیعیان، مجتبی؛ تقوایی، علیاکبر؛ خادمی، مسعود و علیپور، روجا. 1391. بررسی تطبیقی رویکردهای سنجش کیفیت در طراحی فضاهای عمومی شهری. نشریه انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران (شماره4): 35-43. http://www.isau.ir/article_61953_671e1b736a4a76d8586c5b69a50d2423.pdf زارع چاهوکی، محمدعلی. 1389. روشهای تحلیل چندمتغیره در نرمافزار SPSS ، دانشکده منابع طبیعی. سیف، علیاکبر. 1386. روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش، انتشارات آگاه. سیف، علیاکبر. 1393. روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش)، انتشارات دوران. شفایی، مینو. 1388. اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله با رویکرد ارتقای خلاقیت آنان در ایران. رساله دکتری. دانشکده معماری و شهر سازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران. شفایی، مینو و مدنی، رامین. 1389. اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل خلاقیت، مجله فناوری آموزش، سال چهارم، (شماره 2): 117-124. http://jte.sru.ac.ir/article_1348_5fe5ec63371a0d3ddd72daa42c736197.pdf شمسدولتآبادی، حسنی سادات؛ مظفر، فرهنگ؛ ملک، نیلوفر؛ صالح صدقپور، بهرام.1398. ویژگیها و عناصر طراحی فضاهای باز کودکان دبستانی براساس هوش هیجانی در فرآیند یادگیری از دیدگاه متخصصان، نشریه فناوری آموزش، جلد13 (شماره2): 413-423. http://jte.sru.ac.ir/article_914_1396f1d7bbd75061407132d2e83dfdc2.pdf صادقی، زینت؛ محتشمی، رضا؛ میری،امیر؛ صادقی، سبحان. 1389. خلاقیت در آموزش عالی: گامی اساسی در جهت توسعه پایدار. مجله راهبردهای آموزش، دوره 3(شماره 1).: 23-28. http://edcbmj.ir/article-1-74-fa.html صالحی، رضوان. 1393. تدوین مدل نظری مشاوره تحصیلی بر اساس عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی. رساله دکتری مشاوره تحصیلی شغلی . دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان. صالحی، اسماعیل. 1387. ویژگیهای محیطی فضاهای شهری امن، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، تهران. طبیمسرور، ابوالقاسم و رضاییموید، صادق. 1394. ارزیابی میزان رضایت شهروندی از کیفیتهای سکونتی در مجتمعهای مسکونی. فصلنامه مدیریت شهری( شماره 40): 61-80. http://ijurm.imo.org.ir/article-1-616-fa.pdf عباسزادگان، مصطفی و وحیدیان، ریحانه. 1388. راهبرد طراحی فرایند محور و محصول محورکیفیتهای محیط شهری، مجله باغ نظر( شماره 12): 3-16. http://www.bagh-sj.com/article_29_0012b2115e971f78236ac64bb7517b1c.pdf عظمتی، حمیدرضا؛ صباحی، سمانه؛ عظمتی، سعید. 1391. عوامل محیطی موثر بر رضایتمندی دانشآموزان از فضاهای آموزشی، نقش جهان( شماره 2): 31-42. https://bsnt.modares.ac.ir/browse.php?mag_id=74&slc_lang=fa&sid=2 عظمتی، حمیدرضا؛ پرویزی، رضا؛ کریمیآذری، امیر رضا؛ آقابیگی کلاکی،مریم. 1395. اصول طراحی مؤثر در ارتقای خلاقیت دانشآموزان در فضاهای آموزشی. مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی(شماره 2): 121-142. کریمیآذری، امیررضا. 1393. اصول طراحی واحدهای مسکونی در راستای ارتقا خلاقیت و نوآوری کودکان، رساله دکتری دانشگاه علم و صنعت، تهران. کریمیآذری، امیررضا؛ حسینی، سیدباقر؛ صالح صدقپور، بهرام و حسینیدهشیری، افضلسادات. 1395. اصول طراحی فضای مسکونی، با رویکرد ارتقا خلاقیت کودکان 3-7 سال(نمونه موردی: شهر تهران منطقه 4). مجله باغ نظر، سال سیزدهم (شماره 41): 19-34. http://www.bagh-sj.com/article_32942_b581f55a38a50b7dbbd01b07ef54e8b6.pdf گلکار، کوروش. 1380. مولفههای سازنده کیفیت طراحی شهری. صفه(شماره 32) : 38-65. http://www.memarnet.com/sites/default/files/pdf/tarahi-shahri.pdf گلکار، کورش. 1385. نشاط و سرزندگی در شهر به کمک طراحی شهری . مجله شهرنگار(39) : 24-28. http://ensani.ir/file/download/article/20120325160649-1065-49.pdf گلکار، کورش. 1386. مفهوم کیفیت سر زندگی در طراحی شهری. مجله صفه، دوره16(شماره44): 66-75. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=81523 لنگ، جان. 1389. آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه علیرضا عینیفر، انتشارات دانشگاه تهران. مطلبی، قاسم. 1385. بازشناسی نسبت فرم و عملکرد در معماری. نشریه هنرهای زیبا(شماره 25): 55-64. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=42898 مظفر، فرهنگ؛ حسینی، باقر؛ باقری، محمد و عظمتی، حمیدرضا. 1386. نقش فضاهای باز محله در رشد و خلاقیت کودکان. نشریه باغ نظر(شماره هشتم): 72-59. http://www.bagh-sj.com/article_56_b82b72690cb4a226029c6dc79b5bc0ef.pdf معماریان، ملیحه و زمانی، بهادر. 1397. تدوین چارچوب طراحی شهری برای مرکز شهر قم با رویکرد افزایش خوانایی و تصورپذیری. مجله معماری و شهرسازی آرمانشهر (شماره 25): 301-317. http://www.armanshahrjournal.com/article_85135_6baa8d3eecc5b0c01673bb4e0b696ad9.pdf نوذری، شعله. ۱۳۸۳. رهنمودهای طراحی فضاهای باز مسکونی. مجله صفه (شماره 39): 45-64. http://sofeh.sbu.ac.ir/article/view/1655/1654 نوروزیان ملکی، سعید. 1392. معیارهای طراحانه ارتقای سرزندگی محلات مسکونی(واحد همسایگی بانشاط و سرزنده). رسالهی دکتری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران. هدایتنژادکاشی، سیدمصطفی؛ هادیانی، زهره؛ حاجینژاد، علی؛ عسگری، علی. 1398. سرزندگی شهری مفهومی میان رشتهای؛ )واکاوی اصول، ابعاد و شاخصها(. مجله مطالعات ساختار و کارکرد شهری( شماره بیستم): 75-107. http://shahr.journals.umz.ac.ir/article_2283_eb4f0259c1f7dd2d5988891cfa5e7d24.pdf Amabile, T. M. 1998. How to Kill Creativity?Harv Bus Re.
Amerigo, M and Aragones,J . 1990. "Residential satisfaction in council housing." Journal of Environmental Psychology 10(4):313-325. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494405800313
Bonaiuto , Marino; Fornara, Ferdinando; Bonnes, Mirilia. 2006. Perceived Residential Environment Quality in mid-dle- And low-Extension Italian cities. Revue Européenne de Psychologie Appliquée / European Review of Applied Psychology, 56.
Cante r, David V. 1977. The Psychology of Place, London, Architectural Press.
Carmona, M. Heath,T. Oc ,T. & Tiesdell, S. 2003. Public space urban space: The Dimensions of Urban Design, Architectural Press, London.
Kuo, F. E., Sullivan, W.C., Coley, R.L., & Brunson, L. 1998. Fertile ground for community: inner-city neighbor-hood common spaces. American Journal of Community Psychology, 26(6), 823-851. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1023/A%3A1022294028903
Luthar, S. S. 2005. Resilience at an early age and its impact on child psychosocial development. Encyclopedia on early childhood development.
Masten, A. S. 2007. Resilience in developing systems: Progress and promise as the fourth wave rises. Development and psychopathology.
Punter,J. Carmona,M. 1997. The Design Dimension of Planning: Theory, Content and Best Practice for Design Policies, E&FN Spon, London.
Pasalar, Celen .2003. The effects of spatial layout on students’ interactions in middle schools: Multiple case analysis, unpublished thesis for degree of doctor of philosophy Faculty of North Carolina State University.
Zang Zarin, Sh., Niroomand, M., Heidari, A. 2015. Physical and Social Aspects of Vitality Case Study: Traditional Street and Modern Street in Tehran, Procedia - Social and Behavioral Sciences | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,089 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,432 |