تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,965 |
نقش مؤلفه های کالبدی محیط درخلاقیت و پویایی ذهنی کودکان (در فضای معماری مختص کودک رده سنی 3 تا 6 سال) | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 10، مهر 1400، صفحه 150-162 اصل مقاله (939.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2020.12432.1416 | ||
نویسندگان | ||
الهام عطایی1؛ زهره ترابی* 2 | ||
1دانش پژوه دکتری، گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
2استادیار، گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 دی 1398، تاریخ بازنگری: 24 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 24 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: کودکی از مهمترین دورههای زندگی هرانسانی است و شکوفایی بسیاری ازاستعدادهای خارقالعاده دراین زمان اتفاق میافتد. پژوهشگران ازمیان فاکتورهای موثر بر رشد خلاقیت، در تحقیقات خود جنبههای عاطفی و شناختی و شیوههای آموزشی را مورد بازبینی قرار دادهاند. اما تاثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت کمتر مورد توجه قرارگرفته چون سنین کودکی ازحساسترین سنین میباشد و میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. سوالات تحقیق: در پی این مهم که پرورش استعدادهای کودک چگونه رخ میدهد برآن شدیم که درپاسخگویی به سؤالاتی برآییم: مؤلفههای کالبدی فضای کودک چیست وکیفیت فضا در برآینداین مؤلفهها چگونه بررشدش اثر دارد؟ روش تحقیق: دراین پژوهش که برمبنای روش توصیفی و تحلیلی میباشد، برای بدستآوردن یافتههای پژوهش اطلاعاتی ازرفتار کودکان که درنتیجه تجربه فضایی میباشد با استفاده از روش تحقیق زمینه ای مورد کنکاش قرارگرفته است چراکه تأثیر فضا ومحیط بررفتار تأثیری متقابل بوده ویکی ازابزارهایی است که میتوان محیط ومؤلفههای آنراسنجید. بنابراین چهار کودک در سنین بین3تا6سال را بصورت انتخابی (با مشورت گرفتن ازمشاورکودک مستقردر مهدکودک) از دو مهدکودک انتخاب کرده و به بررسی رفتار 24ساعته آنهاپرداختیم. فرمت چکلیستها در سه گروه جداگانه برای مهدکودک، خانه و بیرون از خانه و مهد در فضای شهر و اجتماع طراحی شده است. انتخاب کودکان بدون توجه به سطح اقتصادی خانواده و انتخاب دو جنس مختلف از یک مهد در راستای تأثیر جنسیت بر فضا و برعکس آن بوده است. اما انتخاب مهدکودک بر اساس سطحبندی اجتماعی-اقتصادی از دو منطقه مرفه و فقیرنشین در شهر و دارای بیشترین پیشینه و بالاترین آمارکودک دربین مهدهای منطقه خود،بوده است. زمانبندی پژوهش هم بدینصورت بوده که در فصل پاییز(سه دوره یک ماهه) بدلیل طبیعت رنگارنگ و مطبوعش، این چهار کودک در فضاهای مختلف مورد ارزیابی همان سه چکلیست ذکر شده قرار گرفتند. مهمترین یافته ها و نتیجه گیری: در بررسی چکلیستها کودکان انتخابشده در پایان فصل به کنجکاوترین کودکان در مهدکودک خود تبدیل شده و دارای بالاترین سطح شرکت در فعالیتهای جمعی شدهاند و در هرچهار کودک خصیصهی کمکرسانی به دوستان و ریسک و خطرپذیری بسیار مشهود بوده است و در خانه هم بهعنوان فردی کمکرسان به والدین تبدیل شده مسئولیتپذیری و خلاقیتش در انجام کارهای شخصی اش بالاتر رفته و با توجه به مؤلفههای طراحی فضای کودک در فضاهای انتخاب شده استتنتاج شدکه مؤلفههای طراحی اثر مثبت بر رشد کودک داشته است وفرضیه تحقیق که به دنبال اثبات تاثیرمولفه های کالبدی فضای کودک بررشد کودک بوده محقق شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ خلاقیت؛ محیط انعطافپذیر؛ تحریککنندگی؛ عناصر طبیعت؛ چکلیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Physical Components of Environment in Children's Morale and Mental Dynamics (In architecture space for children aged 3-6 years) | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Ataei1؛ Zohreh Toraby2 | ||
1PhD Student, Department of Architecture, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Architecture, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Statement: Childhood is one of the most important periods of human life, and the flowering of many extraordinary talents takes place at this time. Among the factors influencing the growth of creativity, researchers in their research have reviewed the emotional and cognitive aspects and educational methods. But the impact of the quality of the architectural space in fostering creativity has received less attention because childhood is one of the most sensitive ages and can be very effective. Research Questions: Following the important issue of how to develop a child's talents, we decided to answer the following questions: What are the physical components of a child's space and how does the quality of space affect the outcome of these components? Research Method: In this research, which is based on descriptive and analytical methods, in order to obtain research findings, information on children's behavior that is the result of spatial experience has been investigated using the field research method because the effect of space and environment on interaction is an interaction. And measure its components. Therefore, we selectively selected four children between the ages of 3 and 6 years (in consultation with a kindergarten counselor) from two kindergartens and examined their 24-hour behavior. The checklist format is designed in three separate groups for kindergarten, indoor and outdoor, and daycare in the city and community. The choice of children regardless of the economic level of the family and the choice of two different sexes from a kindergarten has been in line with the effect of gender on space and vice versa. However, the selection of kindergartens was based on socio-economic leveling of the two affluent and poor areas in the city and has the highest history and the highest number of kindergartens among the kindergartens in their area. The timing of the research was such that in the fall (three periods of one month) due to its colorful and pleasant nature, these four children were evaluated in different spaces of the same three checklists mentioned. The most important findings and conclusions: In checking the checklists, the selected children at the end of the season have become the most curious children in their kindergarten and have the highest level of participation in group activities. In all four children, the characteristic of helping friends and risk is very evident. Home has also become a helper to parents. His responsibility and creativity in doing his personal work has increased and according to the components of child space design in selected spaces, it has been concluded that design components have a positive effect on child development and research hypothesis that seeks to prove the effect of components. The physical space of the child has been realized as the child grows.. He has become more responsive and creative in his personal work, being out of touch with the nursery and out of touch with the past, and with selected spaces the design of the child's space in the selected spaces it was found was deduced that the design components had a positive effect on child development. And the research hypothesis that sought to prove the impact of the physical components of the child's space on the child's development has been realized. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Child, Creativity, flexible environment, stimulating, nature elements, checklist" | ||
مراجع | ||
البرزی، محبوبه و رضویه اصغر. (1390)، تأثیر انگیزش بیرونی بر خلاقیت کودک فصلنامهی تازههای علومشناختی، شماره 2.
بلتیگ، گونتر. (1386)، معماری مهدکودک، ترجمه صدیقه بصیریان و محمودرضا نقفی، اصفهان، خاک.
بیگی، هما. (1374)، نقشبازی در رشد جسمی روانی کودک، مجله پیوند شماره 189 و 190.
دایر، وین. (1388)، چگونه فرزندانی خلاق داشته باشیم، ترجمهی علی علیپناهی، تهران، آسیم
شعارینژاد، علیاکبر. (1391)، روانشناسی کودک و نوجوان امروزی، تهران، پیشگامان پژوهشمدار.
شفایی، مینو و مدنی، رامین. (1389)، اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل خلاقیت کودک، نشریهی علمی پژوهشی فناوری آموزش، 4(3).
مظفر، فرهنگ و همکاران. (1386)، نقش فضاهای باز محله در رشد و خلاقیت کودکان، نشریهی باغ نظر، 4(8).
Bolum, A. (1998), On Creativity. New York: Harper and Row, Publishers.
Chien,C.Y&Iui, A.N.N. (2010), Creativity in early childhood educations teachers perception in three Chinese societies. Thinking Skills and Creativity, 5(2), 49-60.
Chown, J. (2003), Toy Story. FairFax Digital. Retrieved February 15, 2007, from
Fishkin, A.S. (1999), Issues in studying creativity in Youth. In a.s.fishkin, B.Cramond & P.Olszewki-Kubilius (Eds), Investing creativity in Youth (pp.3-26. New jersey: I lampton Press.
Fezeli, N. (2008), creativity and culture of the common approaches to creativity, Journal of Social Sciences, 11(3), 6-19.
George, J. M & Zhou, J. (2004), when openness to experience and conscientiousness are creative behavior: an interactional approach. Journal of applied Psychology, (86)3, 513-524.
Guignard J.ll, & Lubart, T. (2006), is it Reasonable to be creative? Lo J.C.Kaufman & J.B..1cm (Eds), Creativity and Reason in cognitive Development (pp.269-281). NewYork: Cambridge University press.
Franz, J. (2007), Drawings. Encyclopedia of Children's Health.cNotes.com. Retrieved February 15, 2007, from
Guilford, I. P. (1950), Creativty. American Psychologists (9), 444, 454.
Guilford, J.P. (1959), traits of Creativity. In Anderson Harold H. (ED), Creativity and lis Cultivation. NewYork: Hat per and Row 142-161.
Kaplan, R & Kaplan, S. (1982). Cognition and Environment. NewYork: Praeger.
Krippner, S. (1999) " Dream and Creativity" Encyclopedia of Creativity, vol 1, SanDiego.
Salingaros, N. A & Meehaffy, M.W. (2006). A Theory of Architecture. Solingen: UMBAU-VERLAG Harald Puschel.
Shafaie, M, Madani, R. (2011), Design of educational spaces for children according to the creativity model, Journal of Technology of Edocational, 4(3), 215-222.
Javalin, R., & Karami, A.(2007), Prosprity application of policy,(183), 14-17. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,155 |