تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,114 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,219,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,826,438 |
واکاوی نشانههای امنیت زبان منظر در ادراک کودک | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 11، دوره 5، شماره 10، مهر 1400، صفحه 163-181 اصل مقاله (1.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2020.12679.1446 | ||
نویسندگان | ||
قاسم مطلبی1؛ حمیدرضا عظمتی2؛ فاطمه جم* 3 | ||
1دانشیار، عضو هیئت علمی گروه معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد، عضو هیئت علمی گروه معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
3پژوهشگر دوره دکتری معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 06 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 07 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: امنیت از جمله مسائل مهم عرصه زندگی شهری است که در پژوهشهای حوزه «شهر دوستدار کودک» همواره مورد توجه بودهاست، زیرا کودکان بخش مهمی از استفادهکنندگان فضا تلقی میگردند. در محیطهای شهری، یکی از مهمترین فضاهایی که در برگیرنده کودکان و فعالیتهای آنهاست، پارکها و محوطههای بازی است. لذا بهدنبال اهمیت و لزوم توجه به این موضوع، پژوهش حاضر با نگاهی به امنیت زبان منظر پارکهای شهری به عنوان عرصه حضور کودکان، با رویکردی مبتنی بر نشانه شناسی لایهای به بررسی آن در ابعاد عینی و ذهنی میپردازد. سوال تحقیق: آیا میان دختران و پسران در ادراک سنجههای امنیت منظر تفاوت وجود دارد؟ اولویت رمزگانهای طبیعی، مصنوع و اجتماعی– فرهنگی چگونه است؟ این تفاوت در پارکهای منتخب پژوهش چگونه مشاهده میشود؟ اهداف تحقیق: بررسی تفاوت دیدگاه کودکان و اولویتبندی سنجهها در دو بعد عینی، در قالب رمزگان طبیعی و مصنوع و ذهنی در قالب رمزگان اجتماعی- فرهنگی. روش تحقیق: پژوهش به لحاظ هدف بنیادی است و راهبردی پیمایشی را بهمنظور بررسی نظر کودکان مورد توجه قرار دادهاست. جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و پیمایش میدانی با تکنیک مصاحبه و ابزار پرسشنامه تصویری محقق ساخته انجام گرفتهاست.40 کودک در گروه سنی 12-7 سال، در زمینه مطالعه دو نمونه موردی «بوستان انرژی دوستدار کودک» و «بوستان دوستدار کودک» واقع در منطقه ۲۲ و ۱۸ تهران مورد پرسش قرار گرفتهاند. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (۰/۸۲۳) بدست آمده و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام گرفتهاست. مهمترین یافتهها و نتیجهگیری تحقیق: یافتهها حاکی از تفاوت ادراکی دختران و پسران، در میزان تأثیر برخی از سنجههای لایههای طبیعی، مصنوع و اجتماعی- فرهنگی است. در رمزگان طبیعی «منظرآرایی مناسب با استفاده از عنصر آب و پوشش گیاهی»، در رمزگان مصنوع، «وجود کاربریهای شبانهروزی در پارک و اطراف آن» و در رمزگان اجتماعی- فرهنگی، «وجود گشت پلیس یا نگهبان در پارک» در اولویت کودکان قرار دارد. همچنین با درنظر گرفتن سنجههای مختلف رمزگان امنیت در نمونههای مورد بررسی، از نگاه کودکان بوستان «دوستدار کودک- منطقه 18»، در دو لایه مصنوع و اجتماعی- فرهنگی برتر از بوستان «انرژی دوستدار کودک- منطقه 22» است و در لایه رمزگان طبیعی، تفاوتی در میانگین پاسخها وجود ندارد. لذا بر اساس جمیع نتایج ارائه شده در قالب مدل نهایی پژوهش میتوان با نگاهی «کودک مبنا» گامی در راستای طراحی پارکهای «دوستدار کودک» برداشته و رضایت و امنیت این گروه از استفادهکنندگان از فضا را فراهم نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه؛ امنیت؛ شهر دوستدار کودک؛ زبان منظر؛ پارک کودک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Signs of security the Language of Landscape in Children Perception | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghasem Motalebi1؛ Hamid Reza Azemati2؛ Fatemeh jam3 | ||
1Associate Professor, School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Professor, School of Architecture and Urban Design, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
3Ph.D candidate of Architecture, School of Architecture and Urban Design, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Research Problem: One of the most critical issues in urban life is the need for security. Every child and young person has the right to grow up in an environment where they feel safe and secure. This issue has always been a focus of research in the "child-friendly city." Because children are considered an essential part of space users, and in their interaction with space, their mental image is shaped by the physical and non-physical properties of everyday living environments. While security is a complex issue with diverse social, economic, and cultural dimensions, the impact of environmental factors should not be ignored in a meeting of these needs. Nowadays, the issue of security in public spaces, especially in urban parks, have great importance and concern about recent events in these places, especially metropolitan parks, points out attention to the issue. Despite this significant population, it is not asked by children about their needs and desires, and they are not considered as seriously as citizens because they have no political power and no right to vote. "Nowadays, most local and municipal parks are designed for adults, despite children's need." In urban areas, parks and playgrounds are virtual spaces for children and their activities. The researchers believe that the proper design and correct use of the environment could prevent crime and improve life quality. This will be particularly important for more vulnerable children. Therefore, the present study investigates security objectively and subjectively by relying on the security of landscape language in parks and employing an approach based on stratification semiotics. Research Question: Is there a difference between girls and boys in perceiving landscape language's security measures? What is the priority of each of the natural, human-made, and socio-cultural strata? How is this difference observed in case studies? Research Method: The research method is descriptive-analytical. To collect data, library, and survey research (field studies) with the technique of interviewing and a researcher-made visual questionnaire were employed. Forty children at ages 7 to 12 years were questioned about the study of two cases of "Child-friendly Energy Park" and "Child-friendly Park" located in regions 22 and 18 of Tehran. The questionnaire's content validity was confirmed based on experts' ideas, and its reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient as 0.823. Data analysis was conducted using SPSS-22 software. The Most Important Results and Conclusion: Findings indicate differences in girls' and boys' perceptions of the degree of effects and prioritization of metrics of natural, human-made, and socio-cultural strata. Besides, the highest effect is allocated to the socio-cultural stratum. By considering different metrics of security codes in the landscape, the Child-friendly Park is prioritized in two human-made and socio-cultural strata, and there is no difference in the mean answers for the two parks in terms of the stratum of natural codes. Therefore what is essential in designing parks, under the attribute of "child-friendly" and designed for this specific target group of children, is supplying their satisfaction and security. Therefore, based on the results presented in the final model of the research, it is possible to take a step towards designing "child-friendly" parks with a "child-based" look and provide satisfaction and security for this group of space users. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sign, Children, security, CFC, landscape language, Park | ||
مراجع | ||
احدی، حسن، و جمهری، فرهاد (1385). روان شناسی رشد 2: نوجوانی، جوانی، میانسالی، پیری. تهران: پردیس 57. بهرام پور، عطیه، و ملک افضلی، علی اصغر (1397). نقش مولفه «ایمنی و امنیت» فضاهای شهری در حضورپذیری کودکان. مطالعه موردی: محله فاطمی در منطقه 6 تهران. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی- اسلامی 9 (33): 39-49. http://iic.icas.ir/image/Journal/Article/No33/3.pdf جعفری، حمیدرضا؛ صالحی، اسماعیل و صادقی نائینی، حسن (1389). بررسی ایمنی زمینهای بازی کودکان در پارکها با رهیافت برنامه ریزی محیطی. محیط شناسی(56): 13- 24. https://jes.ut.ac.ir/article_22194_7691e40ed9047206ad91fc318dfd46b7.pdf جلیلی صدرآباد، سمانه؛ بهزادفر، مصطفی؛ و یزدان نیاز، امیرحسن (1394). نقش نورپردازی در حضورپذیری کودکان در پارک های شهری؛ نمونه موردی: زمین بازی کودکان پارک فدک تهران. فصلنامه آرمانشهر، ویژه نامه نورپردازی (8): 142-133. http://www.armanshahrjournal.com/article_39364_accefca2044150961277149f96bf3b55.pdf چندلر، دانیل (1386). مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. حجت، عیسی و شاه حسینی، صفیه (1397). باز تعریف فضای بازی کودکان بر مبنای ارزیابی و تحلیل نیازهای آنها از فضای بازی، دوفصلنامه مرمت و معماری ایران (15): 41-57. http://mmi.aui.ac.ir/article-1-401-fa.pdf ذاکر حقیقی، کیانوش و حاجی بابایی، سعید (1396). تدوین سیاستهای ارتقای محیطهای دوستدار کودک مبتنی بر ترجیحات محیطی کودکان (نمونه مطالعاتی: کودکان حاضر در فضاهای عمومی منطقه 6 شهرداری تهران). فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای) 8 (1): 105-116. http://www.jgeoqeshm.ir/article_58331_e737694cf896613df0aa41ffe5adfd1d.pdf راپاپورت، آموس (1392). معنی محیط ساخته شده، رویکردی در ارتباط غیرکلامی، ترجمه فرح حبیب، تهران: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران. رفیعیان، مجتبی و شالی، محمد (1391). تحلیل فضایی سطح توسعه یافتگی تهران به تفکیک مناطق شهری. برنامه ریزی و آمایش فضا 16 (4): 25-48. https://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-5052-fa.pdf سجودی، فرزان (1393). نشانه شناسی کاربردی. تهران: نشر علم. سیف، علی (1384). روان شناسی پرورشی- یادگیری و آموزش. تهران: آگاه. عبدالله زاده فرد، علیرضا؛ سرور زاده، کوروش و محمدی، زهرا (1397). مطالعه کارکرد امنیت در بافت تاریخی با رویکرد شهر دوستدار کودک (نمونه موردی: محله بالا کفت بالا شیراز)، فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری (17): 7-25. http://shahr.journals.umz.ac.ir/article_2108_6ec82bc1e0aa9b2bf8718d740208a065.pdf عینیفر، علیرضا، ایزدی، عباسعلی و قرهبیگلو، مینو (۱۳۹۱). گونه شناسی روشهای تحقیق در مطالعات محیطی کودکان. نامه معماری و شهرسازی 5 (9): 103-87. http://aup.journal.art.ac.ir/article_146_a12fc506962389bab56f3eb6e84ce201.pdf فالر، راجر، دیوید لاج، رومن یاکوبسن و پیتر بری (۱۳۸۶). زبان شناسی و نقد ادبی. ترجمه حسین پاینده و مریم خوزان، نشر نی. قره بگلو، مینو؛ عینیفر، علیرضا و ایزدی، عباسعلی (1392). ارتقای تعامل کودک با مکان در فضای باز مجتمعهای مسکونی، موردپژوهی سه گونۀ فضای باز مسکونی در شهر تبریز. نشریه هنرهای زیبا (2): 69 – 82. https://jfaup.ut.ac.ir/article_50535_adbf83d32a2a3d8c4802d4ab5c28f292.pdf کرین، ویلیام کریستوفر (1384). نظریههای رشد؛ مفاهیم و کاربردها، ترجمه غلامرضا. خوی نژاد، و علیرضا رجایی، تهران: انتشارات رشد. کوپایی، گلرخ؛ نقی زاده، محمد و حبیب، فرح (1395). تأثیر عوامل کالبدی فضاهای بازی بر خلاقیت کودکان 6 تا 12 سال در پارکهای شهری، مطالعات شهری 6 (21): 39-50. http://urbstudies.uok.ac.ir/article_46001_14aa79145e0d5b1434e23c9c689e9d7b.pdf کیانی، اکبر، و اسماعیل زاده کواکی، علی (1391). تحلیل و برنامهریزی «شهر دوستدار کودک» (CFC) از دیدگاه کودکان (مطالعه موردی: قوچان). باغ نظر 9 (20): 51-62. http://www.bagh-sj.com/article_1176_28b87666573e9e562fc6ca1ce6e9b4a7.pdf لاوسون، برایان (1391). زبان فضا، ترجمه علیرضا عینیفر، و فواد کریمیان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ماهوش، مریم (1385). بیان معماری، بروز حقیقت معماری در اثر. هنرهای زیبا (28): 45-58. https://journals.ut.ac.ir/article_17082_fba92ce5f27a0845ee1e9a629734a490.pdf Alarasi, Haifa., Martinez, Javier., & Amer, Sherif. (2016). Children's perception of their city centre: a qualitative GIS methodological investigation in a Dutch city. Children's geographies, Vol.14, No. 4. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14733285.2015.1103836?journalCode=cchg20 Ali, Aliza., Aziz, Zahara., & Majzub, Rohaty. (2011). Teaching and learning Through Play. WASJ, 15-20. https://www.researchgate.net/publication/327954226_Teaching_and_learning_reading_through_play
Bennet , Trevor., Holloway, Katy., & Farrington, David P. (2006). Does Neighborhood Watch Reduce Crime? A Systematic Review and Meta- Analysis. Journal of Experimental Criminology, Vol. 2, 437-458. https://link.springer.com/article/10.1007/s11292-006-9018-5
Blakely , Edward J., & Synder, Mary Gail. (1997). Fortress American Gated Communities In The UnitedStates. Washington D. C: Brookings Institution Press. https://www.amazon.com/Fortress-America-Communities-United-States/dp/081571002X
Boyer, M. Christine. (1994). The City of Collective Memory. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. https://mitpress.mit.edu/books/city-collective-memory
Brantingham , Patricia., & Brantingham, Paul. (2005). Situational Crime Prevention As A Key Component In Embedded Crime Prevention. Canadian Journal Of Criminology And Criminal Justice, 271-288. https://www.utpjournals.press/doi/abs/10.3138/cjccj.47.2.271
Brown , Greg., Schebella , Morgan Faith., & Weber, Delene. (2014). Using participatory GIS to measure physical activity and urban park benefits. Landscape and Urban Planning, 121, 34–44. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0169204613001850
Chiesura, Anna. (2004). The role of urban parks for the sustainable city. Landscape and Urban Planning, Vol. 68, No.1, 129–138. https://www.witpress.com/Secure/elibrary/papers/SC04/SC04034FU.pdf
Cook , Tina., & Hess, Else. (2007). What the Camera Sees and from Whose Perspective: Fun Methodologies for Engaging Children in Enlightening Adults. Childhood, Vol. 14, No 1. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0907568207068562
Cozens, Paul, and Terence Love (2015). A review and current status of crime prevention through environmental design (CPTED). Journal of Planning Literature, Vol. 30, No. 4, 393-412. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0885412215595440?journalCode=jplb
Cozens, Paul., Saville, Greg., & Hillier, David. (2005). Crime Prevention Through Environmental Design (Cpted): A Review And Modern Bibliography. Property Management, Vol. 23, 328-356. https://espace.curtin.edu.au/handle/20.500.11937/19408
Fennelly, Lawrence & Crowe, Timothy (2000). Crime Prevention Through Envirinmental Design. Stoneham, Butterworthworth Heineman: Massachusetts. https://www.elsevier.com/books/crime-prevention-through-environmental-design/fennelly/978-0-12-411635-1
Dantzker, M. L. (1993). An Issue for Policing-Educational Level and Job Satisfacation: A Research Note. Am. J. Police, 12, 101. https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/ajpol12&div=18&id=&page=
DCSF. (2008). Fair Play – A consultation on the play strategy. London: Department for Children, Schools and Families. http://www.playengland.org.uk/resource/fair-play-a-consultation-on-the-play-strategy/
De Biasi, Alaina (2017). Transforming vacant lots: Investigating an alternative approach to reducing fear of crime. Journal of Environmental Psychology, Vol. 50, 125-137. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494417300233
Derr, Victoria., & Tarantini, Emily. (2016). Because we are all people: outcomes and reflections from young people's participation in the planning and design of child-friendly public spaces. Local Environment, Vol. 21, No. 12, 1534-1556. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13549839.2016.1145643 Dewi, Santy Paulla. (2012). How Does The Playground Role in Realizing Children-Friendly-City? Procedia - Social and Behavioral Sciences ,Vol. 38, 224 – 233. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812008233
Gallagher, Jeanette McCarthy, and D. Kim Reid (2002). The learning theory of Piaget and Inhelder. iUniverse. https://www.amazon.com/Learning-Theory-Piaget-Inhelder/dp/0595260853 Gülgönen, T., & Corona, Y. (2015). Children's perspectives on their urban environment and their appropriation of public spaces in Mexico City. Children, Youth and Environments, Vol.25, No.2, 208-228. https://www.jstor.org/stable/10.7721/chilyoutenvi.25.2.0208?seq=1 Iqbal, Asifa, and Vania Ceccato (2016). Is CPTED useful to guide the inventory of safety in parks? A study case in Stockholm, Sweden. International criminal justice review, Vol. 26, No. 2, 150-168. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1057567716639353 Jacobs, Jane. (1961). The death and life of great american cities. New York: Random House. https://www.amazon.com/Death-Life-Great-American-Cities/dp/067974195X
Jansson, Märit., Sundevall, Elin., & Wales, Mark. (2016). The role of green spaces and their management in a child-friendly urban village. Urban Forestry & Urban Greening, Vol. 18, 228-236. https://daneshyari.com/article/preview/93955.pdf Kylin, Maria. (1999). Making Outdoor Places for Children: How Children's Needs for Outdoor Places are Reflected in Community Plans (A Pilot Study). In Proceeding of Gothenburg Conference: Communication in Urban Planning. http://www.greenstructureplanning.eu/MAPweb/Goteb/got-mk.htm
Manav, Bera., & Erkan, Özel. (2012). Developing a Playground Module for Children’s Environment. World Applied Sciences Journal, Vol. 20, No, 6, 854-858.
Margolis, Joseph J., & Rockmore, Tom. (1999). The philosophy of interpretation. Oxford: Blackwell. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.388.4505&rep=rep1&type=pdf
Marzbali Hedayati, Massoomeh., Abdullah, Aldrin., Ignatius, Joshua., and Maghsoodi Tilaki, Mohammad Javad (2016). Examining the effects of crime prevention through environmental design (CPTED) on Residential Burglary. International Journal of Law, Crime and Justice, Vol.46, 86-102. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1756061616300490
Meth, Paula, and Sibongile Buthelezi (2017). New housing/new crime? Changes in safety, governance and everyday incivilities for residents relocated from informal to formal housing at Hammond’s Farm, eThekwini. Geoforum, Vol. 82, 77-86. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S001671851730074X
Mohd Latfi, Muhammad Faez ., & Abdul Karim, Hafazah. (2012). Suitability of Planning Guidelines for Children Playing Spaces” . Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 38, 304-314. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812008312
Newman, Oscar. (1973). Defensible Space; Crime Prevention Through Urban Design. New York: The Macmillan Company. https://www.amazon.com/Defensible-Space-Prevention-Through-Design/dp/0020007507
Santos, J. A. Reynaldo. (1999). Cronbach's Alpha: A Tool for Assessing the Reliability of Scales. Journal of Extension, Vol. 37, No. 2. https://www.joe.org/joe/1999april/tt3.php/journal-current-issue.php
Sohn, Dong-Wook (2016). Residential crimes and neighbourhood built environment: Assessing the effectiveness of crime prevention through environmental design (CPTED). Cities, Vol. 52, 86-93. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0264275115300159
Harun, Syarmila Hany (2014). Territorial Functioning and Victimization in the Malaysian Housing Scheme. Asian Journal of Humanities and Social Studies, Vol.2, 708-713. https://www.ajouronline.com/index.php/AJHSS/article/view/1760
UNICEF. (2004). Building Child Friendly Cities: A Framework for Action. Florence: UNICEF Innocenti Research Centre. https://www.unicef-irc.org/publications/416-building-child-friendly-cities-a-framework-for-action.html
Welsh B.C., Farrington D.P. (2007) Evidence-Based Crime Prevention. In: Welsh B.C., Farrington D.P. (eds) Preventing Crime. Springer, New York, NY. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-0-387-69169-5_1
Whitzman, Carolyn. & Worthington, Megan. & Mizrachi, Dana. & Australasian Centre for the Governance and Management of Urban Transport. & Volvo Research and Educational Foundations (2009). Walking the walk : can child friendly cities promote children's independent mobility? : institutional barriers and enablers to children's independent mobility (2006-2009). Melbourne: GAMUT, Australasian Centre for the Governance and Management of Urban Transport, University of Melbourne. http://www.abp.unimelb.edu.au/gamut/pdf/walking-the-walk.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483 |