تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,702 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,930 |
استفاده از استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 27، دی 1399، صفحه 1-23 اصل مقاله (782.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2020.13985.2739 | ||
نویسندگان | ||
اعظم ولی زاده لاریجانی* 1؛ علی رحمانی2؛ ملینا بختیاری3 | ||
1استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی واقتصادی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی واقتصادی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران. | ||
3کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 02 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف: در این تحقیق میزان دانش دانشجویان رشته حسابداری کشور در خصوص استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS)، ضرورت کسب شناخت، استراتژیها و روشهای تدریس استانداردهای مذکور و نیز میزان مجهز بودن سیستم آموزشی کشور نسبت به آموزش آنها از دیدگاه دانشجویان فوقالذکر، بررسی شده است. روش: این تحقیق کاربردی و از لحاظ گردآوردی دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاههای کشور است. اطلاعات لازم جهت دستیابی به پاسخ سؤالات پژوهش، از طریق جمع آوری 179 پرسشنامه (کتبی و اینترنتی) در سال 1398 جمعآوری شد. یافتهها: اکثر دانشجویان حسابداری نسبت به IFRS شناخت دارند. به اعتقاد اکثر پاسخدهندگان این استانداردها میبایست بهصورت اجباری در برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد. اکثر دانشجویان تمایل بیشتری به روش تدریس IFRS بهصورت همزمان با استانداردهای ملی و همچنین برگزاری کارگاه به همراه حل مسائل واقعی دارند. اکثر پاسخدهندگان سیستم آموزشی کشور را فاقد آمادگی لازم برای آموزش این استانداردها میدانند. نتیجهگیری: هنوز دانشگاهها برای گنجاندن IFRS در برنامه درسی دانشجویان آمادگی لازم را ندارند و برای بهکارگیری موفق آنها باید به کمبود کتب، منابع مناسب و امکانات مورد نیاز و همچنین کمبود نیروی حرفهای باتجربه و دانش، توجه شود. دانش افزایی: یکی از موانع پیادهسازی IFRS در ایران، فقدان نیروی انسانی متخصص در این زمینه میباشد. لذا در این تحقیق بحث ضرورت آموزش استانداردهای بینالمللی و گنجاندن آن در برنامه درسی دانشجویان مدنظر قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی؛ آموزش؛ برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Implementation of International Financial Reporting Standards (IFRS) in the Accounting Curriculum in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Valizadeh Larijani1؛ Ali Rahmani2؛ melina bakhtiary3 | ||
1Assistant Professor, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
2Professor, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
3MSc of Accounting, Faculty of Social Science and Economics, Alzahra University,Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: In this study the knowledge of accounting students in IFRS , The necessity of gaining recognition , strategies, teaching methods of IFRS & amount of equipment of education system for teaching IFRS in Iran has been investigated. Method: The applied research is a descriptive survey in terms of data collection. The statistical population is graduate students of accounting in the country's universities. The Data were gatherd from 179 questionaries in year 2019. Results: Most accounting students are familiar with IFRS. The majority of respondents believe that these standards should be made compulsory in the university curriculum. Most of the students are more willing to learn IFRS at the same time with national standards, as well as holding workshops with real problems. Most respondents consider the country's education system unprepared to teach these standards. Conclusion: Universities are not yet ready to include IFRS in the student curriculum. To use IFRS successfully education system must pay attention to the lack of books, appropriate resources and facilities, as well as the lack of experienced professionals teachers and knowledge. Contribution: One of the obstacles to the implementation of IFRS in Iran is the lack of specialized manpower in this field. Therefore, in this research, the discussion of the necessity of teaching international standards and including it in the students' curriculum has been considered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
International Financial Reporting Standards, education, curriculum | ||
مراجع | ||
1. ابراهیمی رومنجان، مجتبی و زهرا نظیفی. (1396). «نگرش دانشجویان درباره آموزش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی»، ماهنامه حسابدار، 33 (306): 52-63. 2. اسدنژاد، بهروز، (1396)، سخن نخست، مجله الکترونیکی چشمانداز نو، 4(38): 1-21. 3. بزرگ اصل، موسی، (1394)، استاندرادهای بینالمللی گزارشگری مالی، http://www.sena.ir.
4. بینشیان، زهرا، زهره تابش و رضا زیاری. (1397). «آیا حرفه حسابداری آمادگی پذیرش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) را دارد؟»، مطالعات حسابداری و حسابرسی، 7(25): 99-114. 5. حقیقت، حمید و علوی، سید مصطفی، (1394)، نقش آموزش در پذیرش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی، حسابدار رسمی، (30): 54-58. 6. رحمانی، علی و علیپور، شراره، (1389)، موانع پذیرش استانداردهای بینالمللی حسابداری در ایران، فصلنامه مطالعات حسابداری، 7(27): 75-99. 7. سلطانی، اصغر، (1393)، تحلیل نظریه برنامه درسی در کتب دانشگاهی ایران، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 18(34): 28-50. 8. شمسالدینی، کاظم، عارف فروغی و مصطفی قناد. (1397).«شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای مؤثر بر بهکارگیری فعالین حرفه حسابداری از استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی»، فصلنامه بورس اوراق بهادار، 11(42): 136-167. 9. فخاری، حسین و دادگر، شهرام، (1396)، بررسی شکاف انتظار-عمل آموزش مهارتهای حرفهای در دانشآموختگان رشته حسابداری (با تأکید بر دوره کارشناسی)، مطالعات برنامهریزی آموزشی، 6(12): 159-188. 1.Adebayo, A., Sharma, H. (2017). Analysis of Implement Experiences of IFRS in Nigeria. International Conference Proceedings, 1(2), 150–155.
2.AL-Mutairi, A., Naser, K., and Al-Duwaila, N. (2017). Students’ Attitudes towards the Adoption of International Financial Reporting Standards (IFRS) in Kuwait. Asian Social Science, 13(5):85-95.
3.Assad Nejad, B. (2017). The first word. New outlook Electronic Magazine, 4(38), 1-28 (in Persian).
4.Bineshian, Z., Tabesh, Z., and Ziyari, R. (2018). Is the accounting profession ready to accept international financial reporting standards? Accounting and Auditing Studies, 7(25), 99-114 (in Persian).
5.Bozorg Asl, M. (2015). International Financial Reporting Standards, http://www.sena.ir (in Persian).
6.Ebrahimi Romanjan, M., Nazifi, Z. (2017). Students' Attitudes about International Financial Reporting Standards. Accountant Monthly, 33(306): 52-63 (in Persian).
7.Emmanuel, B. (2016). Adoption of International Financial Reporting Standard (IFRS): Insight from Nigerian Academics and Practitioners. International Journal of Information Research and Review, 3(11), 3092–3102.
8.Fakhari, H., Dadgar, SH. (2017). Investigating the waiting gap - practicing vocational skills training in accounting graduates (with an emphasis on undergraduate courses). Educational planning studies, 6(12), 159-188 (in Persian).
9.Haghighat, H., Alavi, M. (2015). The role of education in the acceptance of international financial reporting standards. Official accountant, 30, 54-58 (in Persian).
10. Kampani, S., Vadera, M.L. (2019), Accounting education for the implementation of IFRS in India-an empirical study. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 11 (4 Special Issue), 2162-2166.
11. Kinkela, K., Harris, P., and Malindredos, J. (2010). Introducing IFRS in introductory financial accounting courses. Business education & accreditation, 2(1), 39–47.
12. Natoli, R., Wei, Z., & Jackling, B. (2020), Teaching IFRS: evidence from course experience and approaches to learning in China. Accounting Research Journal, 33(1), 234-251.
13. Patro, A., Gupta, V. K. (2012). Adoption of International Financial Reporting Standards (IFRS) in Accounting Curriculum in India-An Empirical Study. Procedia Economics and Finance, 2, 227–236.
14. Rahmani, A., Alipour, SH. (2010). Obstacles to Accepting International Accounting Standards in Iran. Journal of Accounting Studies, 7(27), 75-99 (in Persian).
15. Shams al-Dini, K., Foroughi, A., and Ghanad, M. (2018). Identify and Rank the Factors Affecting the Use of Accounting Profession Activists from the International Financial Reporting Standards (IFRS), Journal of Securities Exchange, 11(42), 136-167 (in Persian).
16. Soa, N. L. (2018). Teaching IFRS performance in accounting training in universities-development opportunities for young lecturers, Educational Research, 9(5):145-150.
17. Soltani, A. (2014). Analysis of curriculum theory in Iranian academic books. Research and writing academic books, 18(34), 28-50 (in Persian).
18. Wells, P. K. (2017). How well do our introductory accounting textbooks reflect current accounting practice ? Journal of Accounting Education, 42, 40–48.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 714 |