تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,859,986 |
تحلیل محتوایی منابع آموزشی زبان فارسی بر پایهی انگارهی نیل اندرسون | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 1-30 اصل مقاله (479.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضامراد صحرایی1؛ منیره شهباز2 | ||
1استادیار زبانشناسی- دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 12 آبان 1391، تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1391، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1391 | ||
چکیده | ||
کتابهای آموزش زبان، چهار کلانمهارتِ زبانیِ نوشتاری، خوانداری، شنیداری و گفتاری را در زبانآموزان معمولا پرورش میدهند. از این میان تسلط بر مهارت خواندن بدین جهت دارای اهمیت است که دانشجویان را در درک متون تخصصی یاری میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی کتابهای آموزش زبان فارسی در زمینهی مهارت خواندن است. در این پژوهش، ابتدا اهمّ مطالعات و یافتههای حوزهی خواندن را از نظر میگذرانیم. سپس یکی از سازمانیافتهترین انگارههای آموزشی مخصوص این مهارت، یعنی انگارهی نیل اندرسون، را شرح و بسط میدهیم. آنگاه گزیدهای از منابع آموزشی زبان فارسی را بر پایهی انگارهی اندرسون تحلیل میکنیم. از تحلیل منابع آموزشی زبان فارسی میتوان نتیجه گرفت که این منابع توجه چندانی به یافتههای نوین علم آموزش زبان، بهویژه انگارهی اندرسون، نداشتهاند. اصلی که بهطور چشمگیر در این کتابها پیاده شده، همانا اصل گسترش گنجینهی واژههاست که وجه اشتراک همهی روشهای سنتی مطرحشده در زبانآموزی است. در میان سایر اصلهای انگارهی اندرسون، اصل تأیید راهبردها بیشتر مورد توجه بوده است. موارد کاربرد اصل آموزش درک نیز انگشتشمار است. اصل فعالسازی دانش پیشین، علیرغم اهمیت فوقالعادهای که دارد، تقریباً در هیچکدام از منابع اجرا نشده است. اصول افزایش سرعت خواندن و ارزیابی پیشرفت نیز در این منابع مغفول ماندهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت خواندن؛ درک مطلب؛ دانش پیشین؛ گنجینه ی واژه ها؛ راهبرد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Selected Sources of Teaching Persian based on the Neil Anderson's Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Rezamorad Sahraei1؛ Monire Shahbaz2 | ||
چکیده [English] | ||
Language textbooks are conventionally expected to develop the four language macro-skills, including listening, reading, writing and speaking in language learners. However, mastering the reading skill is of particular importance, since it enhances the comprehension of specialized texts in students. The objective of this research is to investigate the scientific aspect of Persian textbooks in teaching the reading skill. In this research at first, the significant studies and findings in the area of reading are reviewed. Afterwards, Neil Anderson's ACTIVE model, as one of the most systematic models introduced to this area, is entirely described. Following this, some selected sources of teaching Persian are analyzed based on this model. It is concluded from this analysis that these sources have hardly addressed the current findings in the area of language teaching, especially the Anderson's ACTIVE model. The cultivation of vocabulary, the principle common within all traditional methods of language instruction, is remarkably implemented throughout these books. Among other components of Anderson's ACTIVE model, the principle of verification of strategies has been considered more. The teach-for-comprehension component has been rarely applied too. Despite its tremendous significance, the activation of prior knowledge principle is disregarded in almost all books. Furthermore, the principles called increase reading rate and progress evaluation are neglected all through these sources. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
reading skill, Comprehension, Prior knowledge, vocabulary, strategy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,995 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,188 |