تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,029 |
کارکرد تعلیمی روایات «فضل القرآن» امامیه، بر اساس نظریه «حیطههای یادگیری بلوم» | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، مهر 1400، صفحه 233-253 اصل مقاله (401.36 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2021.2327 | ||
نویسندگان | ||
پرویز آزادی* 1؛ داود معماری2 | ||
1استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره). | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 18 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
روایات فضل القرآن در جوامع روایی فریقین بخش مشخصی را با همین عنوان یا عناوین مشابه به خود اختصاص داده است. این دسته از روایات، نقش قابل توجهی در تعریف جایگاه و شأن قرآن در هدایت انسان دارد و همچنین آداب معاشرت با کتاب الهی و بهرهوری از آن را آموزش میدهد. اگر به این دسته از روایت به عنوان یک منبع آموزشی نگاه شود که تبیین نقش و جایگاه قرآن، تشویق به هدایت یافتن از آن و همچنین تبیین آداب تعامل با این کتاب شریف در زندگی را بر عهده دارد، در این صورت این مجموعه از روایات میتواند نقش یک کتاب درسی و آموزشی را ایفا کند. بر اساس نظریه بلوم، یادگیری به سه حیطه تقسیم میشود؛ شناختی، عاطفی و رفتاری. در این پژوهش با مروری بر روایات فضل القرآن- در منابع شیعی- بر اساس این نظریه، مشخص میشود که این احادیث برای هر سه حیطه یادگیری مطالب قابل توجهی دارند و مهمتر اینکه در بخش رفتاری روایات بسیار بیشتری گنجانده شده است. این امر نشانگر اهمیت آموزشی روایات مذکور در این حیطه خطیر و تأثیر فوقالعاده آن در هدایت انسان از طریق یادگیری رفتاری قرآن کریم است. | ||
کلیدواژهها | ||
روایات فضل القرآن؛ تعلیم و تربیت؛ حیطههای یادگیری بلوم؛ شناختی؛ عاطفی؛ رفتاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Educational Function of Imamiyyah 'Fadl al-Qur'anic Narratives Based on Bloom's Taxonomy Theory of | ||
نویسندگان [English] | ||
Parviz Azadi1؛ Davood Memari2 | ||
1Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Imam Khomeini International University | ||
2Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Imam Khomeini International University. | ||
چکیده [English] | ||
The narrations of Fazl al-Qur'an in the narrative litratures have been assigned a specific section with the same title. These traditions have a significant role in defining the status and position of the Qur'an in guiding human beings as well as teaching them how to associate with the Qur'an. If one considers this type of narrative as an educational resource whose task is to explain the role and position of the Qur'an, to encourage its guidance, as well as to explain the practices of interacting with the Qur'an in life, then this set of narratives can play the role of a textbook and tutorial. According to Bloom's theory, learning is divided into three domains: cognitive, emotional, and behavioral. A review of the above narratives based on Bloom's theory reveals that these narratives are significant for all three areas of learning and, more importantly, that many more narratives are included in the behavioral section. This illustrates the educational importance of this subject in the behavioral domain and its tremendous impact on guiding human beings through the behavioral learning of the Holy Quran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran, Ahl al-Bayt, Fazl Al-Quran, education and training, Bloom's Taxonomy, cognitive, emotional, behavioral | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. آمدى، عبدالواحد بن محمد تمیمى، غرر الحکم و درر الکلم، تحقیق سیدمهدى رجائى، قم، دارالکتاب الإسلامی، 1410ق. ابن ادریس، محمد بن احمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی (و المستطرفات)، تحقیق حسن بن احمد موسوى، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1410ق. ابن اشعث، محمد بن محمد، الجعفریات (الأشعثیات)، تهران، مکتبة النینوى الحدیثة، بیتا. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربى، دعائم الإسلام، تحقیق فیضى، قم، مؤسسه آلالبیت (ع)، 1385ق. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، تحقیق جمال الدین میردامادى، بیروت، دارالفکر، 1414ق. ابن ندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، بیروت، دارالمعرفه، چاپ دوم، 1422ق. ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﺁﯾﺪﺍ؛ ﻣﺤﻤﺪﮐﺎﻇﻤﯽ، ﺭﺿﺎ؛ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﺍﻟﯿﺎﺳﯽ، ﻗﻨﺒﺮ، «ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﯿﻮﻩﻫﺎﯼ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﮐﺎﺭﺁﻓﺮﯾﻨﯽ ﺩﺭ ﺣﯿﻄﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻔﺮﯾﺤﺎﺕ ﺳﺎﻟﻢ»، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎﺭﺁﻓﺮﯾﻨﯽ، تابستان 1396ش، ﺷﻤﺎﺭﻩ 63، صص 201-220. الیس اورمراد، جین، یادگیری انسان (نظریه ها و کاربرد)، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران، ارسباران، 1392ش. باهنر، ناصر، آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ نهم، 1387ش. بحرانی، سیدهاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالهادی، 1412ق. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، تحقیق جلالالدین محدث، قم، دار الکتب الإسلامیة، 1371ش. بستانی، قاسم؛ چنانی، زهرا؛ آلبوغبیش، سیما، «اعتبارسنجی روایات فضائل قرائت قرآن نزد شیعه»،مطالعات فهم حدیث، 1397ش، شماره 9. بلوم، بنجامین اس، ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1363ش. بیگلرى، حسن، سر البیان فى علم القرآن، بیجا، کتابخانه سنایی، بیتا. پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحه، تهران، دنیای دانش، 1382ش. ترمذی، محمد بن عیسی، سنن ترمذی، بیروت، دارالفکر، 1403ق. حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آلالبیت (ع)، 1409ق. ______________، هدایة الأمة إلى أحکام الأئمة (ع)، مشهد، آستان قدس رضوى، 1414ق. حسینی تهرانی، سید محمدحسین، نور ملکوت قرآن، مشهد، ملکوت، چاپ دوم، 1421ق. حکیمى، محمدرضا، الحیاة، ترجمه احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى،1380ش. حمیرى، عبدالله بن جعفر، قرب الإسناد (ط-الحدیثة)، قم، مؤسسة آلالبیت (ع)، 1413ق. درتاج، فریبرز و کردنوقانی، رسول، نظریههای آموزش: الگوها، راهبردها، روشها، فنون، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، 1395ش. راغب اصفهانى، حسین بن محمد، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، تحقیق غلامرضا خسروى حسینى، تهران، مرتضوی، 1374ش. راوندى، قطب الدین سعید بن هبة الله، الدعوات، تحقیق سلوة الحزین، قم، مدرسه امام مهدى (ع)، 1407ق. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، قم، هجرت، 1414ق. سید مرتضی، على بن حسین علم الهدى، أمالی المرتضی، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، دار الفکر العربی، 1998م. سیف، علی اکبر، روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، دوران، 1394ش. شانگ، دیل ایچ، نظریههای یادگیری (چشماندازی تعلیم و تربیتی)، ترجمه یوسف کریمی، تهران، ویرایش، 1392ش. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، مطبعة حیدریة، نجف، بىتا. شهید ثانى، زین الدین بن على، منیة المرید، تحقیق رضا مختارى، قم، مکتب الإعلام الإسلامی، 1409ق. صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا (ع)، تهران، نشر جهان، 1378ق. ____________، الخصال، تحقیق على اکبر غفارى، قم، جامعه مدرسین، 1362ش ____________، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، قم، دارالشریف الرضی، 1406ق. ____________، من لا یحضره الفقیه، تحقیق علىاکبر غفارى، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1413ق. طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فى تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1417ق. ______________، قرآن در اسلام، تهران، دار الکتب الاسلامیه،1353ش. طبرسى، احمدبن على، الإحتجاج على أهل اللجاج، تحقیق محمدباقر خرسان، مشهد، مرتضى، 1403ق. طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، قم، شریف رضى، 1412ق. طوسی، محمد بن حسن، الامالی، قم، دارالثقافه، 1414ق. ____________، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بیروت، مؤسسه فقه الشیعة، 1411ق. عبید الخفاجى، حکمت، الإمام الباقر و أثره فی التفسیر، بیروت، موسسه البلاغ، 1426ق. عتر، نور الدین، علوم القرآن الکریم، دمشق، مطبعة الصباح، 1416ق. على بن حسین (ع)، الصحیفة السجادیة، قم، دفتر نشر الهادى، 1376ش. عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، تحقیق هاشم رسولى محلاتى، تهران، مطبعة العلمیة، 1380ق. غفاری، مهدی، «کیفیتگرایی در تعلیم و ترویج قرآن»، بشارت، 1380ش، شماره 22. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، قم، رضى، 1375ش. فیض کاشانى، محمد بن شاه مرتضى، تفسیر الصافی، تحقیق حسین اعلمى، تهران، مکتبه الصدر، 1415ق. قمى، على بن ابراهیم، تفسیر قمى، قم، دار الکتاب، 1367ش. کفعمى، ابراهیم بن على عاملى، المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة)، قم، دار الرضی (زاهدی)، 1405ق. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق. ____________، الکافی (ط-دارالحدیث)، تهران، دارالحدیث، 1429ق. گالن سیلور، ویلیام ام. الکساندر و آرتور جی. لوئیس، برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه غلامرضا خوینژاد، مشهد، آستان قدس رضوی، 1372ش. لسانی فشارکی، محمدعلی؛ مرادی زنجانی، حسین، درآمدی بر مطالعات قرآنی در سیره نبوی، قم، نصایح، 1392ش. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دارإحیاء التراث العربی، 1403ق. معارف، مجید، تاریخ عمومی حدیث با رویکرد تحلیلی، تهران، کویر، 1383ش. مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، تحقیق علىاکبر غفارى و محمود محرمى زرندى، قم، الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید، 1413ق. موحد ابطحی اصفهانی، محمدباقر بن مرتضی، جامع الاخبار و الاثار عن النبی و الائمه الاطهار (ع)، قم، مؤسسه امام مهدی (ع)، 1411ق. ﻣﻬﺮﭘﻮﺭ، ﺳﻌﯿﺪ؛ ﺳﻌﺎﺩﺕ، ﻣﺤﺒﻮﺑﻪ؛ ﺟﻌﻔﺮﯼ، ﺳﺎﺭا، «ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﺘﺎﺏﻫﺎﯼ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺑﺎ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻭﯾﮋﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺭﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ، ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻭ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪﯼ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﺪﻩ ﺑﻠﻮﻡ»، ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﮐﺘﺐ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ، بهار و تابستان 1394ش، شماره 63، صص 76 – 98. نعمانی، ابن أبیزینب، الغیبة، تحقیق علىاکبر غفارى، تهران، صدوق، 1397ق. نقىپورفر، ولىالله، پژوهشى پیرامون تدبر در قرآن، تهران، اسوه، 1381ش. نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنط المسائل، بیروت، مؤسسه آل البیت (ع) لإحیاء التراث، 1408ق. هرگنهان، بی. آر؛ السون، میتو اچ، مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه علیاکبر سیف، تهران، دوران، 1382ش. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,825 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 976 |