تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,859,984 |
آموزش جملههای شرطی زبان فارسی به غیر فارسیزبانان:مقایسهی دو روش تدریس ساختاری و تکلیف- محور | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 31-59 اصل مقاله (524.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد دبیرمقدم1؛ زهره صدیقیفر2 | ||
1استاد زبانشناسی- دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2عضو هیأت علمی گروه آموزش زبان فارسی- دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) | ||
تاریخ دریافت: 14 مهر 1391، تاریخ بازنگری: 05 بهمن 1391، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1391 | ||
چکیده | ||
محققان حوزهی آموزش زبان بر این باورند که شیوهی آموزش، تأثیر فراوانی بر سرعت و عمق یادگیری یک زبان دارد. اهمیت موضوع فوق، در آموزش برخی ساختهای زبان فارسی که از پیچیدگیهای معنایی و نحوی برخوردارند، آشکار است. یکی از ساختهای مذکور، ساخت جملههای شرطی است که در پژوهش حاضر تلاش شده تا دو روش تدریس ساختاری و تکلیف- محور در آموزش این نوع جملهها به غیر فارسیزبانان مورد بررسی قرار گیرد و روش تدریس برتر در این زمینه معرفی گردد. بدین منظور، 30 نفر عربزبان از دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش، تحت آموزش جملههای شرطی به روش تکلیف-محور و گروه کنترل، تحت آموزش به روش ساختاری قرار گرفتند. در پایان، از هر یک از این گروهها آزمونی بهعمل آمد. پس از جمعآوری دادههای حاصل از آزمون و تجزیه و تحلیل آنها مشخص گردید که در تدریس جملههای شرطی، روش تکلیف- محور نسبت به روش ساختاری از مزیت بیشتری برخوردار میباشد و میتواند بهعنوان روش تدریس برتر مد نظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ جملههای شرطی؛ روش تدریس تکلیف- محور؛ روش تدریس ساختاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching Persian Conditional Sentences to Non-Persian Speakers: A Comparison Between Task-based and Structural Methods | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Dabirmoghaddam1؛ Zohre Sedighifar2 | ||
چکیده [English] | ||
Researchers of language teaching believe that teaching method has a lot of impact on the speed and depth of learning. The importance of this is so obvious on teaching some Persian language structures which are syntactically and semantically complicated. One of these structures is conditional sentences which has been considered in this study. Here we tried to teach conditional sentences via both Structural and Task-based methods to non-Persian speakers to finally select one of these methods as the most efficient. To achieve this, 30 Arab students from Imam Khomeini International university, who were selected at random, were devided into two groups (control and experimental) and conditional sentences were taught to them; Control group through Structural method and experimental group through Task-based method. At last, a test in conditional sentences was held and the data revealed that Task-based teaching method is more efficient for teaching conditional sentences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian language teaching, Conditional sentences, Task-based teaching method, Structural teaching method | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,743 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,903 |