تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,077 |
واکاوی معنای «ایطاء الفُرُش» در روایات نبوی (ص) | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، فروردین 1400، صفحه 257-275 اصل مقاله (367.3 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2021.2343 | ||
نویسندگان | ||
رسول محمدجعفری* 1؛ سیدحامد حسینی خامنه2؛ اصغر هادوی3 | ||
1استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد | ||
2استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه شاهد | ||
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد. | ||
تاریخ دریافت: 01 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 29 دی 1399، تاریخ پذیرش: 25 دی 1399 | ||
چکیده | ||
از مهمترین تلاشها در آستان روایات- که مورد تأکید معصومان (ع) بوده است- کوشش برای فهم معنای صحیح آنها است. این مهم زمانی اهمیت دو چندانی خواهد داشت که معنای روایتی دشوار باشد یا به بد فهمی دچار گردد. نمونه این نوع روایات، یکی از فقرات سخنان پیامبر (ص): «أَنْ لَا یوطِئْنَ فُرُشَکُمْ» میباشد که در خطبه حجةالوداع ایراد گردیده است. عزیزه حبری از فعالان نظریه فمینیسم اسلامی- قرآنی، فقره مذکور را در معنای زنا تبیین کرده است و ضرب زن در آیه 34 سوره نساء را صرفاً زمانی جایز دانسته که زن به زنا دچار شود. از اینرو پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال برآمده که تحلیل معنای «ایطاء الفُرُش» در «أَنْ لَا یوطِئْنَ فُرُشَکُمْ» در روایات نبوی (ص) چگونه است؟ یافتههای تحقیق حکایت از آن دارد که سخن پیامبر (ص) ناظر بر رفتاری معروف در میان عرب است، طبق این عادت، زنان با مردان بیگانه سخن میگفتند و آن را ناروا نمیدانستند. چون آیه حجاب فرود آمد، زنان در پرده حجاب قرار گرفتند و مردان از گفتگو و مجالست با زنان نهی شدند. البته نهی از سخن گفتن زن و مرد بیگانه به شکل گفتگوها و تعاملات رایج و عادی در جامعه آن روز نبوده است بلکه احتمالا سخن گفتنی همراه با طرح دوستی و آلوده شدن به گناه بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روایات نبوی (ص)؛ خطبه حجةالوداع؛ فقه الحدیث؛ «ایطاء الفُرُش» | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the Meaning of "Itta al-Forosh" in the Prophetic Traditions (p.b.u.h) | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasoul Mohammad Jafari1؛ Seyyed Hamed Hosseini Khamene2؛ Asghar Hadavi Kashani3 | ||
1Assistant Professor of Department of Quran and Hadith, Shāhed Univesrsity | ||
2Assistant Professor of Department of Law and Jurisprudence, Shahed University | ||
3Assistant Professor of Department of Quran and Hadith, Shāhed Univesrsity. | ||
چکیده [English] | ||
Of the most important efforts in the field of narrations, which have been emphasized by the infallibles (A.S), is attempting to understand their correct meaning. This is important when the meaning of a narrative is difficult or badly understood. One of the examples of this kind of narrations, is one of the sentences of the Prophet's words (pbuh) tha is, "An la yuteann Foroshakom" Which was delivered in the sermon of the Farewell Pilgrimage. Azizah Hibri is one of the activists of the Islamic-Quranic Feminist Theory, has been explained this sentence in the meaning of adultery and the woman's beating in verse 34 of al-Nisaa is only allowed when the woman commits adultery. In this regard, the present study has sought to answer this question by descriptive-analytical method that what are the meaning of "Itta al-Forosh" and "An la yuteann Foroshakom" in the prophet narrations? The findings of the research indicated that the Prophet's speech was based on the well-known behavior among the Arabs, according to this habit, women spoke with foreign men and did not consider it to be unwise. As the veil of verse revealed, women were placed in the veil curtain, and men were forbidden to talk with women. Of course, it's not forbidden to speak foreign men and women in the form of conversations and common interactions in society that day, rather, it has probably been talked about with friendship and being infected with sin. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prophetic traditions, sermon of the Farewell Pilgrimage, Jurisprudence of al-Hadith, Itta al-Forosh | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. آلغازى، ملاحویش عبدالقادر، بیان المعانى، دمشق، مطبعة الترقى، 1382ق. آلوسی، سیدمحمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1415ق. ابناثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، محقق: محمود محمد طناحى، قم، موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، 1367ش. ابنحجر عسقلانی، أحمد بن علی، الإصابة فی تمیز الصحابة، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود و علی محمد معوض، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1415ق. ابنحزم أندلسی، أبومحمد علی بن أحمد، المحلى بالآثار، بیروت، دار الفکر، بیتا. ابن درید، محمد بن حسن، جمهرة اللغة، بیروت، دار العلم، 1988م. ابنسعد، محمد بن سعد البصری، الطبقات الکبرى، بیروت، دار صادر، بیتا. ابنسیده، على بن اسماعیل، المحکم و المحیط الأعظم، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1421ق. ابنشعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول، قم، جامعه مدرسین، 1404ق. ابن عبدالبر، یوسف بن عبدالله، جامع بیان العلم وفضله، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1398ق. ابنفارس، أحمد، معجم المقاییس اللغة، محقق: عبد السلام محمد هارون، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق. ابنماجه قزوینی، محمد بن یزید، السنن، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، بیروت، دار الفکر، بیتا. ابنمنظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار صادر، 1414ق. أبوداود، سلیمان بن أشعث سجستانی، السنن، بیروت، دارالفکر، 1410ق. ازهرى، محمد بن احمد، تهذیب اللغة، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1421ق. بغدادى، علاء الدین على بن محمد، لباب التاویل فى معانى التنزیل، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1415ق. بیهقی، أحمد بن حسین، السنن الکبرى، بیروت، دارالفکر، بیتا. ترمذی، محمد، السنن، تحقیق و تصحیح: عبدالرحمن محمد عثمان، بیروت، دار الفکر، 1403ق. جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، قم، اسراء، 1389ش. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله ، المستدرک علی الصحیحین، بیروت، دارالفکر، بیتا. حمیرى، نشوان بن سعید، شمس العلوم، دمشق، دار الفکر، 1420ق. خطابی، أبوسلیمان حمد بن محمد، معالم السنن، حلب، المطبعة العلمیة، 1351ق. ذهبی، شمس الدین، تاریخ الإسلام، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407ق. __________، تذکرة الحفاظ، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، بیتا. __________، میزان الاعتدال، تحقیق: علی محمد البجاوی، بیروت، دار المعرفة، 1382ق. رازی، محمد بن ادریس، الجرح و التعدیل، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1371ق. راغب اصفهانى، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالعلم، 1412ق. زبیدی، محمد مرتضى، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق: على هلالى و على سیرى، بیروت، دارالفکر، 1414ق. زحیلی، وهبة بن مصطفی، التفسیر المنیر فی العقیدة والتشریع والمنهج، دمشق، دارالفکر المعاصر، 1418ق. زمخشرى، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407ق. سیوطی، عبدالرحمان بن ابیبکر، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، 1404ق. _________________، الدیباج شرح صحیح مسلم بن الحجاج، المملکة العربیة السعودیة، دار ابن عفان للنشر والتوزیع، 1416ق. _________________، مصباح الزجاجة، کراتشی، قدیمی کتب خانه، بیتا. شیبانی، أحمد بن محمد، المسند، بیروت، دار صادر، بیتا. صدوق، محمد بن علی، الخصال، قم، جامعه مدرسین، 1362ش. ____________، معانی الأخبار، محقق: علىاکبر غفارى، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1403ق. طباطبایى، سید محمدحسین، المیزان فى تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1417ق. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصرخسرو، 1372ش. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار المعرفة، 1412ق. طریحی، فخر الدین بن محمد، مجمع البحرین، تهران، مرتضوى، 1375ش. طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربى، بیتا. طیبی، حسین بن عبدالله، الکاشف عن حقائق السنن، ریاض، مکتبة نزار مصطفى الباز، 1417ق. عباد، عبدالمحسن، شرح سنن أبیداود، بیجا، بینا، بیتا. عروسی حویزی، عبدعلی بن الجمعة، تفسیر نورالثقلین، قم، انتشارات اسماعیلیان، 1415ق. عظیمآبادی، محمد شمسالحق، عون المعبود، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1415ق. عیاض، ابن موسى بن عیاض، اکمال المعلم بفوائد کتاب مسلم، مصر، دار الوفاء، 1419ق. فخر رازى، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1420ق. فراهیدى، خلیل بن أحمد، کتاب العین، قم، نشر هجرت، 1409ق. فضلالله، سیدمحمدحسین، تفسیر من وحی القرآن، بیروت، دارالملاک للطباعة والنشر، 1419ق. فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1415ق. فیض کاشانی، محسن، التفسیر الصافی، تحقیق: حسین اعلمی، تهران، مکتبة الصدر، 1416ق. فیومى، احمد بن محمد، المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى، قم، موسسه دار الهجرة، 1414ق. قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، تهران، انتشارات ناصرخسرو، 1364ش. قشیری، مسلم بن حجاج، الصحیح، لبنان، بیروت، دار الفکر، بیتا. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، مصحح: طیب موسوی جزایری، قم، دار الکتاب، 1367ش. کوفی، عبدالله بن محمد بن أبی شیبة، المصنف، بیروت، دار الفکر، 1409ق. مازری، ابوعبدالله محمد بن علی، المعلم بفوائد کتاب مسلم، تونس، الدار التونسیة للنشر، 1988م مبارکفوری، عبدالرحمان بن عبدالرحیم، تحفة الأحوذی، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1410ق. مجلسی، محمدباقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تهران، دارالکتب الإسلامیه، 1404ق. _________، ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، محقق: مهدى رجائى، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، 1406ق. مدنى، علىخان بن احمد، الطراز الاول، مشهد، موسسة آل البیت (ع) لاحیاء التراث، 1384ش. مدینی، أبوموسى محمد بن عمر، المجموع المُغیث فی غریبی القرآن والحدیث، مکه، جامعة أمالقرى، 1408ق. مزی، جمالالدین یوسف، تهذیب الکمال، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1406ق. میرداماد، سید محمدباقر، الرواشح السماویة، قم، دار الحدیث، 1422ق. نسائی، احمد بن شعیب، السنن الکبرى، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1411ق. ____________، الضعفاء والمتروکین، بیروت، انتشارات دار المعرفة، 1406ق. نووی، یحیی بن شرف، شرح صحیح مسلم، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407ق. Hibri, Aziza, An Islamic Perspective on Domestic Violence, Berkeley, Berkeley Electronic Press, 2003. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |