تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,859,991 |
کنش گفتاریِ درخواست: مقایسهی فارسیزبانان و فارسیآموزان | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 83-107 اصل مقاله (542.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یحیی مدرسیتهرانی1؛ محبوبه تاجعلی2 | ||
1استاد جامعهشناسی زبان- پژوهشگاه علوم انسانی تهران | ||
2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 25 مهر 1391، تاریخ بازنگری: 14 دی 1391، تاریخ پذیرش: 14 دی 1391 | ||
چکیده | ||
این مقاله به مقایسهی میزان و نوع راهبردهای مستقیم، غیرمستقیم، و تعدیلهای حاشیهای بهکار رفته توسط فارسیزبانان و فارسیآموزان در کنش گفتاریِ درخواست، در بافتهای مختلف (با در نظر گرفتن میزان رسمیت، میزان آشنایی با مخاطب، و اهمیت موضوعِ درخواست) میپردازد.دادههای این پژوهش، از طریق آزمون تکمیل گفتمان و مشاهدهی مستقیم گردآوری شده است. 80 فارسیزبان و 80 فارسیآموز 20 تا 30 ساله در دو سطح زبانی در این آزمون شرکت کردند. نتایج نشان دادند که رابطهی معناداری بین میزان رسمیت و اهمیت موضوع درخواست، و میزان استفاده از تعدیلهای حاشیهای در درخواستهای زبانآموزان وجود ندارد. البته زبانآموزان، بسته به میزان آشنایی با مخاطب، از تعدیلهای حاشیهای استفاده میکنند. این در حالی است که فارسیزبانان، بسته به هر سه متغیر، عملکرد متفاوتی دارند و این نشاندهندهی آن است که فارسیآموزان از راهبردهای متناسب با موقعیتهای مختلف آگاهی ندارند. از یافتههای این پژوهش در زمینهی آموزش زبان فارسی به این صورت میتوان بهره برد که مواد درسی و نیز فعالیتهای کلاسی باید به نحوی باشند که فارسیآموزان را برای موقعیتهای گوناگون آماده کنند تا در مواقع لزوم بتوانند از راهبردهای مناسب بهرهگیری نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانش منظورشناختی؛ درخواست؛ درخواست مستقیم؛ درخواست غیرمستقیم؛ تعدیل حاشیه ای (درونی/ بیرونی) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Request Speech Act: A Comparison Between Persian Speakers and Persian Learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Yahya Modarresi Tehrani1؛ Mahbube Tajali2 | ||
چکیده [English] | ||
This study compares the amount and type of direct and indirect strategies and peripheral modifications employed by Persian speakers and Persian language learners in the request speech act, in different contexts (concerning formality, familiarity and importance of the subject of request). A Discourse Completion Test, as well as direct observation, was used as the main instrument for data collection. 80 native Persian speakers and 80 Persian language learners of two levels in one age group of 20-30 participated in this study. Results indicated that there is no significant relation between the importance of the subject of request and formality and the amount of peripheral modifications employed by language learners when requesting. But, depending on the amount of familiarity with the addressee, they use peripheral modifications. However, native Persian speakers acted differently depending on the given variables and this indicates that Persian language learners are not aware of suitable strategies in different contexts. Findings of this research can help us for teaching Persian language in this way that educational material and class activities should prepare Persian language learners for applying suitable strategies when needed and communicating successfully in different situations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pragmatic competence, Request, Direct request, Indirect request, Peripheral modifications (external/ internal) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,665 |