تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,860,003 |
بررسی متون خوانداری مجموعهی «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقشهای هفتگانهی زبان از دیدگاه هلیدی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 2، اسفند 1391، صفحه 163-179 اصل مقاله (264.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حدائق رضایی1؛ محمّد علیپور2 | ||
1استادیار زبانشناسی- دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 03 آبان 1391، تاریخ بازنگری: 18 دی 1391، تاریخ پذیرش: 18 دی 1391 | ||
چکیده | ||
یکی از اهداف اصلی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان و متعاقباً، کتابهای موجود در این زمینه، کمک به زبانآموزان در برقراری ارتباط با دیگران، بهویژه فارسیزبانان، در موقعیتهای شخصی و حرفهای گوناگون در زندگی روزانه است. برای بررسی مسائل مربوط به ارتباط کلامی/زبانی، ناگزیر از توجه به نقشهای مختلف زبان میباشیم. در همین راستا، پژوهش حاضر در پی آن است که میزان توجه به این نقشهای زبانی را در کتابهای آموزش زبان فارسی بررسی نماید. پس از بررسی منابع آموزش زبان فارسی در ایران، مجموعهای با نام «فارسی بیاموزیم» برای انجام این پژوهش، انتخاب گردید. از میان این مجموعهی 5 جلدی، متنهای خوانداری جلدهای اول، دوم و سوم، به دلیل توجهشان به نقشهای زبانی و بهکارگیری آنها، برگزیده شدند. پس از جمعآوری و تحلیل دادهها، مشخص شد که در سه جلد مذکور، به نقشهای زبانی توجه ویژهای شده است و نقشهای موجود در این کتاب با شش نقش از نقشهای هفتگانهای که هلیدی معرفی نموده، تطابق داشتهاند. همچنین، تعداد نقشهای زبانی در هر جلد نسبت به جلد قبلی سیر صعودی داشته است. از بین این نقشها نیز «نقش تعاملی» بالاترین و «نقش تخیلی» کمترین میزان توجه را به خود اختصاص دادهاند. بالا بودن میزان توجه به نقش تعاملی، گویای آن است که این سه جلد از مجموعهی «فارسی بیاموزیم» توانایی آن را دارند که بهعنوان یک ابزار ارتباطی عمل کرده و پاسخگوی نیازهای ارتباطی فارسیآموزان باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ رویکرد ارتباطی؛ زبانشناسی نقشگرا؛ نقشهای هفتگانهی زبان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Reading Passages from “Farsi Biamuzim” Based on Halliday’s Seven Functions of Language | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadaegh Rezai1؛ Mohammad Alipur2 | ||
چکیده [English] | ||
One of the main objectives of teaching Persian to non-native language learners is helping them to communicate with Persian speakers in a variety of personal and professional situations in their daily life. To investigate the issues of verbal communication, we are obliged to pay attention to the different language functions. To do this, the present research aims to study the amount of attention paid to those functions in Persian language teaching textbooks. After examining the different sources of teaching Persian language in Iran, a book series called “Farsi Biamuzim” was selected. From this five volume series, reading passages of the first, second and third volumes, because of their attention to and applying language functions, were selected. After collecting and analyzing data, it revealed these volumes have paid special attention to language functions, according to Halliday’s Seven Functions of Language and the number of language functions in every volume, in contrast to the previous volume has an increasing trend too. Also, from these functions, interactional function has gained the most, and imaginative function, the least frequency. The high frequency of interactional function shows that these volumes of “Farsi Biamuzim” are able to act as a communicative tool and answer to the needs of language learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching Persian language, Communicative approach, functional linguistics, Seven language functions | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,838 |