تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,077 |
تحلیل و بررسی متن آثار شاخص معماری معاصر ایران بر اساس خوانش دلوز از فرم (از سال 1385 تاکنون) | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 11، فروردین 1401، صفحه 149-176 اصل مقاله (2.71 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2021.13779.1596 | ||
نویسندگان | ||
مهرنوش ذوقی توتکابنی1؛ مریم ارمغان* 2؛ مهرداد متین3 | ||
1دانشجوی دکترای معماری، گروه معماری، واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2استادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
3استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 25 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 29 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: معماری بهمثابه یک متن، بازتابنده اندیشهها و ارزشهایی است که برای درک و دریافت معانی آن میتوان از نشانهشناسی مدد جست. از سویی دیگر در طول تاریخ هنر، فلاسفه و نظریهپردازان در تلاش بودهاند که مفهوم فرم را تبیین نمایند. از دههی 80 میلادی به بعد، صورت و فرم آثار معماری تغییرات شگرفی را به خود دیده است؛ این امر معلول نوع نگرش انسان به هنر است. ژیل دلوز به روشی خاص به بیان مفهوم فرم پرداخته است. وی با استمداد از مقولات پیرس، فرم را نوعی فعلیت و جدال میداند که از طریق مخالف و متضاد بودن میان دو چیز به وجود میآید. با توجه به مؤلفههای مطرحشده دراندیشة وی میتوان به نحوه تجلی فرم و شکلگیری انواع آن بهعنوان ابزارى مهم در معنا سازی از لایههای درونى معمارى استناد نمود. سوال تحقیق: پرسشهایی که این پژوهش سعی دارد تا به آنها پاسخ دهد : 1- مؤلفههای تشکیلدهنده متن معماری معاصر ایران کدامند؟ 2- از جدال میان مؤلفههای متن، کدامیک از فرمهای معماری دلوزی در بازه زمانی موردنظر تحقیق تعین یافته است ؟ اهداف تحقیق: شناخت جایگاه نظریه نشانهشناسی متن، تبیین متن معماری و لایههای اثرگذار آن بر شکلگیری فرم از نگاه دلوز و شناسایی مؤلفههای هر یک از انواع فرم در معماری معاصر است. روش تحقیق: پژوهش از گونه پژوهشهای نظری است که در مرحلة جمعآوری اطلاعات از روش توصیفی_ تحلیلی، در مرحلة تجزیهوتحلیل دادهها از روش کیفی (تحلیل محتوا) و استدلال منطقی بهره گرفته است. پس از تدوین مدل نشانهشناسی لایهای، متن معماری 10 اثر از بناهای عمومیِ دهه اخیر مورد آزمون قرار گرفت. سپس مؤلفههای شکلدهنده فرم دلوزی و انواع آن تبیین و دستهبندی شدند. با انطباق لایههای متن تأثیرگذار با مؤلفههای انواع فرم، نوع فرم هر یک از این 10 اثر مشخص گردید. مهمترین یافتهها و نتیجهگیری تحقیق: یافتهها نشان میدهد، با بهکارگیری لایههای متن بهصورت صریح و آشکارا، فرم بزرگ از انواع فرم دلوزی محقق میگردد. با حذف و کسر بخشی از رمزگان در طرح و معنا سازی بهصورت ضمنی، فرم کوچک خلق میشود. فرم هرجوره با پیکره سازی، با استمداد از هردو فرم و تغییر موقعیت حاصل میگردد. نتایج حاکی از آن است که اکنون معماری معاصر ایران با خلق رمزگانی نو از طریق بازی با دالها در لایههای گوناگون متن ، درک عمیقتر و متکثری از معنا را بیان میدارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناسی متن؛ فرم؛ دلوز؛ معماری معاصر؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the text of Index works of contemporary Iranian architecture based on Deleuze's reading of the form (From 2006 ) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrnush Zoghi Tutkaboni1؛ Maryam Armaghan2؛ Mehrdad Matin3 | ||
1Ph. D. Candidate in Architecture, Department of Architecture, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran. | ||
2Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran | ||
3Department of Architecture, Art and Architecture Faculty, Central Tehran Branch, Islamic Azad University. | ||
چکیده [English] | ||
Research Problem: Architecture as a text reflects the ideas and values that can be used semiotics to understand its meanings.On the other hand, throughout the history of art, Philosophers and theorists have tried to explain the concept of form.Architects have also expressed this concept using various components.Since the 1980s, the form and shape of architectural works has seen dramatic changes. This is due to the human attitude type towards art. Gilles Deleuze has expressed the concept of form in a special way.Using Pierce's categories, he considers form as a kind of actuality and controversy that arises through the opposition between two things. According to the Components introduced in her thought, it is possible to cite the way in which the form is manifested and the formation of its types as an important tool in the meaning of the inner layers of architecture. Research objective:Recognizing the position of the theory's text semiotics, explaining the text of architecture and its influential layers on the formation of form from Deleuze's view and identifying the components of each type of form in contemporary architecture. Research method:This research is a kind of theoretical research that In the data – gathering step, the descriptive-analytical method been used and in the analytical phase of the data used qualitative method (content analysis) and logical reasoning. After compiling the layered semiotics model, the architectural text of 10 works from public buildings of the last decade was tested.Then, the components that make up Deleuze's form and its types were explained and classified. By matching the influential text layers with the Components of various forms , the form of each of these 10 works was determined. The Most Important Results and Conclusion: The research findings indicate that the text of the architecture is formed from several layers in relation to each other and a process of systemic layers (functional, economic, cultural, etc.) and process layers (Designer's mind, employer's opinion, environmental force, etc.). The systemic layers form the figure of the architectural text. The process layers of the architectural text try to communicate and link between the system layers. By reading and identifying the effective text's layers in forming 10 works of contemporary public buildings, the following results were obtained: In some works, with the assistance of power-qualities of the context and the use of text's layers (spatial system of traditional architecture, using the aesthetic features of traditional art and architecture, the diachronic Look in architecture, etc.) explicitly, a new situation is created. Which is familiar and recognizable to the audience of the works. These works fall into the category of large form (situation, action, new situation) in the category of types of Deleuze forms.In others, it creates ambiguity in the design by changing the usual cods, creating gaps and actions in the text's layers by deleting or subtracting a part of the cods, the play of signs and implicit implications.And in order to read the design and understand the meaning, the audience decodes and Reasons and inferences from it.These types of forms, small forms (action, (situation, new action) are types of Deleuze forms. In some designs, designers choose codes from usual data by transforming and changing situations (transforming situations) and with the help of large and small form components, creating an initial awareness in the audience's mind. And in different stages and situations, it expands this perception and awareness.The audience also achieves perception and awareness by figuring. These designs fall into the category of form's transformation. The results indicate that now contemporary Iranian architecture expresses a deeper and more comprehensive understanding of meaning by creating new cods by playing with signs in text's Various layers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Semiotics of Text, Form, Deleuze, Contemporary Architecture, Iran | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک.(1380).ساخنتارو تأویل متن ،تهران: نشرمرکز. http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=639975&pageStatus=0&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author
اکو، امبرتو. (1387). نشانهشناسی. ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث. http://opac.nlai.ir/opac- prod/bibliographic/1236135
اسکولز، رابرت. (1379). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات ترجمه فرزانه طاهری، تهران: آگاه. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/616023
اسماعیلی، ریحانه، قابوسی، مانا. (1393). معماری معاصر ایران در دو دهه اخیر، تهران: سیمای دانش. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3579383بارت، رولان. (1387). درجه صفر نوشتار، ترجمه شیرین دقیقیان، چاپ سوم، تهران: نشر هرمس. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/588042
بارت، رولان. (1389). نقد و حقیقت، ترجمه شیرین دقیقیان، چاپ چهارم، تهران: نشر مرکز. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/579974
پین، مایکل. (1379). بارت - فوکو- آلتوسر، ترجمه پیام یزدانجو، چاپ اول، تهران: نشر مرکز. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/640034
پارسا خانقاه، مهرداد، فتح طاهری، علی. (1399). نسبت
میان فلسفه و سینما؛ پژوهشی بر اساس فلسفه سینمایی دلوز، فلسفه 48 (1): 21-40. https://jop.ut.ac.ir/article_78176_10254.html
تاتارکیه، ویچ و. (1392). تاریخ زیباییشناسی، فرهنگ تاریخ اندیشهها، ترجمه هادی ربیعی، چاپ اول، تهران: مینوی خرد. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/4127107
تعابنی،علیرضا.دفترطراحی دیگر http://nextoffice.ir/#!/project/birjand-construction-engineering-organization/
جمالی، مریم. (1394). مقدمهای بر مفهوم فرم و فرمالیسم در هنر مدرن. چستارهای فلسفی 11 (28): 5-33. http://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=259246
خمسه، انسیه، نصیری، آرش. (1390). دفتر تجریدی بنیادین معماری. http://iranian-architect.ir/tag/fea-studio
چندلر، دانیل. (1386). مبانی نشانهشناسی، ترجمهی مهدی پارسا، تهران: نشر سوره مهر. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/798792
دریفوس، هیوبرت، رابینو، پل. (1376). میشل فوکو: فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، ترجمه حسین بشریه، تهران: نشر مرکز. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/156405
رحیمی اتانی، سمیرا، بذرافکن، کاوه، رئیسی، ایمان. (1399). بازخوانی اثر معماری به کمک مدل نقد بینامتنی نمونه موردی: مسجد ولیعصر، نشریه علمی باغ نظر، 17(83): 41-52. http://www.bagh-sj.com/article_105721.html
رنجبر، هادی، حق دوست، علیاکبر، صلصالی، مهوش، خوشدل، علیرضا، سلیمانی، محمدعلی، بهرامی، نسیم. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی، ایران، ایران، 10 (3): 238-250. https://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=199173
سجودی، فرزان. (1387). نشانهشناسی کاربردی. تهران: نشرعلم. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1227209
سجودی، فرزان. (1381). نشانه و نشانهشناسی؛ بررسی تطبیقی آرای سوسور، پیرس، اکو، زیبا شناخت، (6): 83-100. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/830389
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، اله. (1393). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ بیست و دوم. تهران: نشر آگه. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1042719
سوسور، فردیناندو. (1995). دورهی زبانشناسی عمومی، ترجمهی کوروش صفوی، چاپ سوم. 1382. تهران: نشر هرمس. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/494321
ضمیران، محمد. (1387). درآمدی بر نشانهشناسی هنر، تهران: انتشارات قصه. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/685379
طلایی، آویده، حبیب، فرح، مختاباد امریی، سید مصطفی. (1397). تدوین مدل مفهومی نشانهشناسی بازار سنتی ایران، مجله علمی- پژوهشی جستارهای زبانی، تهران. 9 (3): 129-158. https://lrr.modares.ac.ir/article-14-16573-fa.html
علینژاد مجیدی، سحر، شالی امینی، وحید، ایرانی بهبهانی، هما، ضیمران، محمد. (1398). چگونگی بازتاب جلوههای میان متنی در بازخوانش معماری معاصر ایران، معماری و شهرسازی ایران، 10(17): 170-196. http://www.isau.ir/article_97237.html
غفارى، علیرضا، منصور فلامکى، محمد. (1395). بازتاب نظریههای نشانهشناسی در خوانش معماری و شهر، مدیریت شهری 45: 339-350. http://ijurm.imo.org.ir/article-1-1433-fa.html
کارول، نوئل. (1389). فرمالیسم، دانشنامه زیباییشناسی، ترجمه گروه مترجمان، چاپ چهارم، تهران: فرهنگستان هنر. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/2134741
منطقی فسایی، گلناز. (1390). زمان در فلسفه سینمایی، دلوز رساله دکتری فلسفه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
میرمیران، هادی، اعتصام، ایرج. (1397). معماری معاصر ایران 20 سال تجربه بناهای عمومی، تهران: دانشگاه تهران. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1894731
نژاد ابراهیمی، احد، قره بگلو، مینو، وفایی، مسعود. (1379). عوامل مؤثر بر ارتباط و نشانهشناسی در معماری مطالعه موردی: مسجد کبود تبریز، جاویدان خرد، 34: 202-179. http://www.javidankherad.ir/article_69691.html
نجومیان، امیرعلی. (1396). نشانهشناسی (مقالات کلیدی) تهران: انتشارات مروارید. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/4549364
واعظی، محمدرضا، عزیزی، شادی، موسوی، حمیدرضا. (1397). ارائه نگرشی نوین در طراحی معماری با رویکرد معناشناسی اُمبرتو اکو، فصلنامه علمی- پژوهشی نگرشهای نو در جغرافیای انسانی 11(4): 251-264. http://www.iaujournals.ir/article_544614.html
هاشمی، محمد منصور. (1393). هنر و مفهوم، فصلنامه حرفه هنرمند، (5). http://mansurhashemi.com/2018/04/23
یوهانسون، یورگن دینس، وسوند اریک لارسن. (2002). نشانهشناسی چیست؟ ترجمهی علی میرعمادی 1388. تهران: ورجاوند. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/796016
Chandler, D. (2009). Semiotics for Beginners, documents/ s4b/ sem0a. Html Clarc, D.S.2003, sign Levels, Dordrecht, Kluwer. https://books.google.com/books/about/Semiotics_for_Beginners.html?id=WlRCAQAACAAJ
Dawkins, R. (2020). From the perspective of the object in Semiotics: Deleuze and Peirce. Semiotica, 2020(233), 1-18. https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/sem-2017-0154/html
Deleuze, Gilles. (2003). Cinema 1: The Movement-Image, Trans. H. Tomlinson and B. Habberjam Minneapolis: University of Minnesota Press. https://books.google.com/books/about/Cinema_1_the_Movement_Image.html?id=wH1KswEACAAJ
Deely, John. (2005). Four Ages of Understanding, Toronto, University of Toronto Press. https://books.google.com/books?id=zAYh3Aeem5YC
Helio Rebello. (2019). Peirce and Deleuze in the Protoplasm of Philosophy: Triadic Relations and Habit as Pragmatic Concepts, Review of Contemporary Philosophy 18: 23-63. https://www.researchgate.net/publication/329686502_PEIRCE_AND_DELEUZE_IN_THE_PROTOPLASM_OF_PHILOSOPHY_TRIADIC_RELATIONS_AND_HABIT_AS_PRAGMATIC_CONCEPTS_Introduction_Conceptual_Metabolism_in_the_Protoplasm_of_Philosophy
Johansen, J. D. & Larsen, S. (2002). Signs in use, an introduction to semiotics, translated by D.L. Gorlee & G.Irons, Routledge, London. https://books.google.com/books/about/Signs_in_Use.html?id=ONPzYU_j878C
Keskin, Suphi, Baykan, Burcu. (2020). Becoming-Animal in the Narrative and the Form of Reha Erdem’s Kosmos. CINEJ Cinema Journal. 8, (1). pp: 249-285. https://www.researchgate.net/publication/339781466_Becoming-Animal_in_the_Narrative_and_the_Form_of_Reha_Erdem%27s_Kosmos
Lukken, Gerard& Searle, Mark. (1993). Semiotics and church Architecture. Pharos publishing House, Netherlands. https://books.google.com/books/about/Semiotics_and_Church_Architecture.html?id=e7vTAAAACAAJ
Möystad Ole. (2018). Cognition and the Built Environment. Published by Routledge, New York, NY 10017. ttps://www.routledge.com/Cognition-and-the-Built-Environment/Moystad/p/book/9780367331917
Terzoglou, Nikolaos-Ion. (2018). Architecture as Meaningful Language: Space, Place and Narrativity, Linguistics and Literature Studies 6(3): 120-132. https://www.researchgate.net/publication/327334160_Architecture_as_Meaningful_Language_Space_Place_and_Narrativity
Sim, G. (2019). [Review of the book Deleuze and World Cinemas, by David Martin-Jones]. SubStance 48(1), 102-106. https://muse.jhu.edu/article/719607/
Steen, Andrew. (2015). the Figures of Charles Jencks, Semiology and Architecture. A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy at The University of Queensland, School of Architecture. https://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:377426
Makaryk, Irene Rima. (1993). Isotopy. Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Approaches, Scholars, Terms, Volume ll, 522-524. https://books.google.com/books/about/Encyclopedia_of_Contemporary_Literary_Th.html?id=dxh-ngEACAAJ
Website:
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |