تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,842 |
زبان و نوشتار زنانه در رمان «حجر الضحک» اثر هدی برکات (بررسی لایه واژگانی و نحوی) | ||
لسان مبین | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 50، دی 1401، صفحه 117-140 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2021.14732.3167 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شیخی* 1؛ نرگس انصاری2؛ مونس شاملی3 | ||
1استادیار ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین | ||
2دانشیار ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین. ایران | ||
3دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین | ||
تاریخ دریافت: 25 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
ادبیات زنانه از مهمترین موضوعات در نقد ادبی معاصر است. به دنبال جنبش زنان برای دستیابی به حقوق برابر با مردان نوشتار زنانه در اواسط قرن بیستم شکل گرفت. به عقیده طرفداران جنبش زنان، اصولا مردان قادر به بازنمایی تجربههای زنان در آثار خود نیستند؛ از همین رو بیان این تجربهها را از زبان خود زنان امری ضروری میدانند و معتقدند نگارش زنان افزون بر نوع بیان موضوعات، در سبک و زبان نیز متفاوت از مردان است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و آماری سعی دارد مولفههای نوشتار زنانه را در رمان "حجر الضحک" اثر هدی برکات در دو لایه واژگانی و نحوی بررسی کند. بر اساس این بررسی، هدی برکات با استفاده از تشدیدکنندهها، تردیدنماها، واژگان تکراری، رنگواژهها در حوزه واژگانی ، و کاربرد جملات ساده، کوتاه و همپایه، جملات نیمه تمام، جملات پرسشی به شکل حدیث نفس، در حوزه نحوی سبک نوشتار خود را شکل داده است و علی رغم نگارش این رمان در حوزۀ ادبیات جنگ، توانسته است مؤلفههای نوشتار زنانه خود را حفظ کند. هویت گمشده زنان در جامعه، نقش بسزایی در شکلدهی زبان خاص اثر داشته و چه بسا اساس مولفههای نوشتار زنانه در نتیجه این هویت گمشده زنان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوشتار زنانه؛ زبان و جنسیت؛ هدی برکات؛ حجر الضحک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Women's language and writing in the novel “Hajar al- dahk” by Hoda Barakat (study of lexical and syntactic layer) | ||
نویسندگان [English] | ||
AliReza shaikhi1؛ narjes ansari2؛ mounes shameli3 | ||
2Imam khomeini international university, Qazvin, Iran | ||
3Imam khomeini international university, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The feminine literature is one of most important topics in contemporary literary criticism. following the Women's movement to achieve equal rights with men, “Feminine writing style” was developed as branch of feminist criticism in the mid-20Th century. According to feminists, men are not able to represent women's experiences in their works, so it is necessary to express these experiences in women's language.Using statistical- descriptive and analytical methods, this research has attempted to study the components of feminine writing in Hoda Barakat’s novel "Hajar al-dahk" in two lexical and syntactic layers. This result was obtained by studies: In lexical domain: intensifiers, hedges, repeated words and color terms, in syntactic domain: simple sentences, short sentences, compound sentences, incomplete sentences, and interrogative sentences used as soliloquies are among the components highlighted in the novel. It is worth mentioning that, although war literature demands its own language, this issue could have no significant impact on the type of language of the author, and she has maintained her own specific feminine language. The lost identity of women in society has played a significant role in shaping their particular language and could be the main cause of feminine writing components formation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Feminine literature, Language and gender, Hoda Barakat, Hajar Al-dahk | ||
مراجع | ||
منابع
منابع عربی
- أحمد محلم، ابراهیم، (2016م)، الأنثویة فی الأدب (النظریة والتطبیق)، الأردن: عالم الکتب الحدیث.
- برکات، هدی،(1998م)، حجرالضحک ، الطبعة الثانیة، القاهرة: آفاق الکتابة .
- راغب، نبیل،( 2003م)، موسوعة النظریات الأدبیة، الطبعة الأولی، بیروت- لبنان: نشر لونجمان.
- روشنفکر، اکرم، (2013م)، «الراوی وحواریة فی حجر الضحک»، مجلة العلوم الانسانیة الدولیة، العدد 20 (2)، صص 49-67.
- سلدن، رامان، (1998م)، النظریة الادبیة المعاصرة، ترجمة جابرعصفور، بیروت: دار القباء للطباعة والنشروالتوزیع.
- سواری، فائزه و دیگران، (1399ش)، «تجلیات النسویة ولغتها فی أعمال کولیت خوری (لیلة واحدة وأیام معه) و منیر روانی بور (دل فولاد و کولی کنار آتش)، إضاءات نقدیة، السنة العاشرة، العدد السابع والثلاثون، صص 103-130.
- عمری، سعید، (2009م)، الروایة من منظور نظریة التلقی، الطبعة الأولی، فاس: مطبعة آنفو.
- محمودخلیل، إبراهیم،( 2003م)، النقد الأدبی الحدیث: من المحاکاة إلی التفکیک، الطبعة الأولی، عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
- یوسف عبدالرحمن العلی، فاطمة، (2013م)، النص المؤنث و حالات الساردة، دراسة تحلیلیة لخطاب المرأة فی الروایة العربیة، الطبعة الأولی، الکویت، آفاق للنشر.
منابع فارسی
- بهمنی مطلق، یدالله؛ مروی، بهزاد. (1393). «رابطه زبان و جنسیت در رمان شبهای تهران»، دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی، سال22، شماره76: صص 7-26.
- جاننژاد، محسن. (1380). زبان و جنسیت، پژوهش زبانشناختی اجتماعی؛ تفاوتهای زبانی میان گویشوران مرد و زن ایرانی در تعامل مکالمهای، رسالۀ دکتری، زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه تهران.
- حسنزاده دستجردی، افسانه و سیدمصطفی موسویراد. (1393)، «تحلیل دو رمان پرندۀ من و ماهی ها در شب میخوابند، بر اساس مؤلفههای نوشتار زنانه»، پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، دورۀ3، شماره 1: صص51-71.
- روشنفکر، کبری و دیگران. (1392). «بررسی گونۀ کاربردی زبان زنانه در مرثیۀ معاصر (با تاکید بر مرثیههای سعاد صباح»؛ فصلنامۀ جستارهای زبانی، شمارۀ 4 (پیاپی 16): صص 111-136.
- روشنفکر، اکرم؛ قربانی، فاطمه. (1391). «سبک هدی برکات در روایت جنگ (بررسی داستان حجر الضحک)»؛ مجلۀ انجمن زبان و ادبیات عربی، دورۀ 8، شمارۀ 24: صص 165-196.
- ---------------------- (1389)، بررسی سبک هدی برکات در داستان حجر الضحک، پایاننامۀ ارشد رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه گیلان.
صیادینژاد، روحالله. (1395). «بررسی جایگاه اجتماعی و فرهنگی زن دیروز عرب در ساختارها و لایه های صوری زبان عربی»؛ مجلۀ ادب عربی، شماره1، سال8: صص 221-241.
- غیبی، عبدالاحد؛ بدخشان، رویا. (1395)؛ «واکاوی تکنیکهای داستانی در رمان فمینیستی «بروکلین هایتس» اثر میرال الطحاوی»، فصلنامۀ لسان مبین، سال هفتم، دورۀ جدید، شمارۀ 24: صص 85-108.
- فتوحی، محمود. (1392). سبکشناسی (نظریهها، رویکردها و روشها)، چاپ دوم، تهران: سخن.
- قربانپور، حسین؛ اشکبوس ویشکایی، رقیه. (1395). «بررسی ویژگیهای نوشتار زنانه در دو رمان بامداد خمار و چراغها را من خاموش میکنم»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال چهارم، شمارۀ 15: صص 71-94.
- کالوه، لویی ژان. (1996). درآمدی بر زبانشناسی اجتماعی؛ ترجمۀ محمدجعفر پوینده، تهران: نقش جهان.
- لاند، نیک. (1388). زبان و تفکر (روانشناسی شناختی)؛ چاپ دوم، ترجمۀ داود کرمی، تهران: ساوالان.
- لیپز، هیلاری ام. (1393). روانشناسی زن از نگاهی نو: جنسیت، فرهنگ، قومیت؛ چاپ اول، ترجمۀ فاطمه باقریان، تهران: انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی.
- ماتلین، مارگارت دبلیو.(1390). روانشناسی زنان؛ ترجمۀ شهناز محمدی، چ اول، تهران: نشر روان.
- محمودی بختیاری، بهروز و مریم دهقانی. (1392). «رابطۀ زبان و جنسیت در رمان فارسی: بررسی شش رمان»؛ زن در فرهنگ و هنر، دورۀ پنجم، شماره4: صص 543-556.
- مگی، هام.(1382). فرهنگ نظریههای فمنیستی؛ ترجمۀ فیروزه مهاجر، فرخ قرهداغی و نوشین احمدی، تهران: انتشارات توسعه.
- نجفی عرب، ملاحت. (1394). زبان و جنسیت در رمان؛ تهران: نشر علم و دانش.
- نجفی عرب، ملاحت؛ بهمنی مطلق، یدالله. (1393). «کاربرد واژگان در رمان شازده احتجاب از منظر زبان و جنسیت»؛ فصلنامۀ تخصصی تحلیل و نقد متون زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 20: صص 121-142.
منابع لاتین
Lakoff, R. (1990). Extract from language and woman‘s place. In D.Cameron (Ed.). The Feminist critique of language: A reader (pp.221-234). London & New York: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,541 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |