تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,844 |
بررسی آمیختگی معنامند داستان و ناداستان با کاربست شیوۀ روایت تودرتودر رمان طَیْفُ اَلْحَلّاج از مقبول العلوی | ||
لسان مبین | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 45، مهر 1400، صفحه 61-80 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2021.15101.3212 | ||
نویسندگان | ||
علی قهرمانی1؛ امیر فرهنگ دوست* 2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 30 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 08 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
تاریخ به مثابة صفحهای الهامبخش، همواره نقش شگرفی را در بازپروری خیال نویسندگان ایفا نموده است. در این میان، گاه گذشته نه فقط برگی به جای مانده از تاریخ و نقش اقتباسگونة آن، بلکه دوباره جان گرفته و چنان در حال میتند که تفکیک مرزهای آن دشوار مینماید. نویسندگان امروز نیک دریافتهاند که رویدادهای کنونی انعکاسی از وقایع گذشتهاند که فارغ از کنشگران آن، باید به دیدة جریانی بدان نگریست که پیوسته سریان مییابد.حلاج و روایت عالمگیر او از جمله وقایعی است که مقبول العلوی، نویسنده معاصر سعودی را برآن داشته تا فارغ از یک رویداد، از دریچة یک جریان و اندیشة در حال تکرار بدان بنگرد. بدین ترتیب، در "طَیفُ الحلاج" بر مرکب ناداستان سوار و ماجرای حلاج را واقعنگاری کرده و با شیوة روایت تودرتو آن را با روایتی از معاصر درمیآمیزد. وی درصدد است تا با این شیوه از روایت، حلاج را از قالب یک شخصیت تاریخی رهانده و در قامت جریانی پیوسته تعمیم دهد. جستار حاضر برآن است تا بر اساس این مدل از روایتپردازی، میزان موفقیت نویسنده در جریانسازی از این واقعه تاریخی را به شیوة توصیفی تحلیلی بررسی نماید.نتیجة پژوهش نشان میدهد، گشودن خط ناداستان و مستندنگاریهای آن از شخصیتهای روایت حلاج، در کنار تکنیکهایی چون استفاده از زوایایِ دید جهتمند، تناظرهای مستقیم و غیرمستقیم شخصیتها، استفاده از روایت غیرخطی و نیز معناگشاییهای مستقیم نویسنده، دو روایت را درهم تنانده و اهداف العلوی را در معرفی حلاج و شخصیتهای رویدادش به عنوان جریانی فراتاریخی به صورت موفقی برآورده ساخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
داستان؛ ناداستان؛ روایت تودرتو؛ حـلاج؛ رمان طَیْفُ اَلْحَلّاج | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meaningful combination of fiction and non-fiction using nested narration style (case study: Tayf al-Hallaj by Maqbul-al-Alawi) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali GHahramani1؛ Amir Farhangdust2 | ||
1Azarbaijan SHahid Madani University | ||
2Guilan/iran | ||
چکیده [English] | ||
As an inspiring case, history has always played a great role in improvement of imagination of authors. In the meantime, sometimes the past is not only a remnant of history and its adaptive role, but it has come to life again and so interchanged into present so that it is very difficult to separate its borders.Current authors have realized that today events are reflections of past events which despite their actors must be seen as events which are flowing. Hallaj and his well-known story is among the stories which inspired Maqbul-al-Alavi, a great Arab author, to review this event through the lens of a recurring flow and thought. Thus, he used nonfiction and chronicle for the event of Hallaj and combines that with a contemporary story through nested stories and using his unique technical strategies. He intends to release Hallaj and his event from a historical character and generalize it in a continuous current stature. Therefore, in this study, we intend to assess the success of the author in defining this historical event in a descriptive method based on the mentioned model of narration.The obtained results suggest that using non-fiction and combining that with another fiction which has been nested, have met the goals of author in combining past to the present and also releasing the character from the history and mainstreaming of that | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mainstreaming, fiction, non-fiction, bested story, Hallaj | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 571 |