تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 296 |
تعداد مقالات | 2,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,725,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,079,796 |
تهیهی پیکرهی زبانی فارسیآموزان غیرایرانی: مورد نوشتار فارسیآموزان چینی (مقاله علمی پژوهشی) | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2021.14990.1518 | ||
نویسندگان | ||
محمد باقر میرزایی حصاریان ![]() | ||
1نویسنده ی مسئول، استادیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
2استادیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
3دانشیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
چکیده | ||
یکی از گامهای اساسی و ضروری در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان(آزفا) جمعآوری و ثبت دادههای خام زبانی و تهیهی پیکرهی زبانآموز فارسیآموزان غیرایرانی و توصیف دادههای آن با استفاده از نظریههای زبانشناسی است. پژوهش حاضر با هدف برداشتن گامی در راستای ایجاد پیکرهی زبانی فارسیآموزان غیرایرانی انجام شده است. دادههای خام زبانی پژوهش برای تهیهی پیکرهی موردنظر برگرفته از آزمون نگارش پایان دورهی فارسیآموزان چینی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) (90 فارسیآموز سطح فراپایه (A2) و 36 فارسیآموز سطح فرامیانی(B2)) است و برچسبگذاری نحوی برپایهی دستور مقوله و میزان و توصیف باطنی از دستور زبان فارسی و بهصورت دستی انجام شده است. تعداد ده برچسب دستوری شامل جمله، بند، بند مرتبهبندیشده و بند واژگونمرتبه، بند خودایستا و بند ناخودایستا، گروه فعلی، گروه اسمی (متمم و مسندالیه) و گروه قیدی در نوشتار فارسیآموزان ثبت شده است. پیکرهی تهیهشده مجموعاً از 126 متن نوشتاری شامل 212 پاراگراف و 29857 واژه ، 3175 جمله، 4912 بند، 19369 گروه شامل 4912 گروه فعلی، 8760 گروه اسمی و 4912 گروه قیدی شامل ادات و گروههای حرف اضافهای تشکیل شده است. همچنین، پژوهش کارایی دستور توصیفی باطنی را که مبتنیبر دستور مقوله و میزان است، در برچسبگذاری نحوی نوشتار فارسیآموزان چینی تأیید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیکرهی زبان آموز؛ دستور مقوله و میزان؛ نوشتار؛ فارسی آموز چینی؛ فراپایه؛ فرامیانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Preparation of a Corpus Linguistics of Non-Iranian Learners of Persian: the case of the writings of Chinese learners of Persian | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Bagher Mirzaei Hesarian1؛ leyla golpour2؛ Amirreza vakilifard3 | ||
1Corresponding author, Assistant Professor of Teaching Persian Language to speakers of other languages, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
2Assistant Professor of Teaching Persian Language to speakers of other languages, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
3Associate Professor of Teaching Persian Language to speakers of other languages, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the basic and necessary steps in teaching Persian to Non-Persian speakers is collecting and recording linguistic data and preparing the Corpus Linguistics of Non-Iranian Learners of Persian and describing its data using linguistic theories. The aim of this study was to take a step towards creating a Non-Iranian Persian learners Corpus. The linguistic data of the research for preparing the desired corpus is taken from the final writing test of Chinese learners of Persian of Persian language teaching center at Imam Khomeini International University (90 Chinese students level A2 and 36 Chinese students level B2) and syntactic labeling based on category and Scale grammar is done manually. nine grammatical labels including sentence, paragraph; rank clause and rank-shift clause; The finite and non-finite clauses, the verbal group, the nominal group (complement and predicate) and the adverbial group are recorded in the writing of the students. The corpus consists of a total of 126 written texts including 212 paragraphs and 29857 words, 3175 sentences, 4912 paragraphs, 19369 groups including 4912 verbal groups, 8760 nominal groups and 4912 adverbial groups including adjective and prepositional groups. The research also confirms the effectiveness of Bateni's descriptive grammar, which is based on Category and Scale grammar, in the syntactic labeling of writings of Chinese learners of Persian. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Language learners corpora, Chinese learners of Persian, Category and Scale Grammar, Writing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 173 |