تاریخ دریافت: 26 آذر 1399،
تاریخ بازنگری: 08 خرداد 1400،
تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1400
چکیده
امروزه ارتباط عمیق متن ادبی با دیگر متون، زمینۀ مناسبی را برای پیگیری مطالعات میانمتنی فراهم کردهاست. ژرار ژنت با ارائة نظریة ترامتنیت بر این باور است که برخی از متون، با بهرهگیری آگاهانه از مضمون و سبک متون پیشین ، شبکۀ پیچیدة روابط ترامتنی را به وجود میآورد. اثر "عذابات المتنبی فی صحبة کمال أبودیب" از کمال ابودیب بهعلت خلق عوالم خیالپردازانة رخدادهای غیرواقعی با رخدادهای واقعی زندگی متنبی، نمونهای درخورتوجه از متونی است که از بطن آثار پیشین، زاده شدهاست. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، روابط ترامتنی متن حاضر با متون متعدد پیشین بررسی شود. نتایج نشان میدهد که بیشترین بسامد روابط ترامتنی این اثر به رابطة بیشمتنی و پیرامتنی اختصاص دارد. بر این اساس ابودیب با دستمایه قراردادن حوادث زندگی متنبی و خلجانات درونی او، مخاطب را به دانش پیشزمینهای گستردهای فرامیخواند که با تغییر حجم و محتوای متون پیشین و کوتاه و بلندکردن دامنة زمانی آنها (بیشمتنیت) و با پیوند آستانههای اثر با تصاویر، نقاشی و اشکال هندسی خیالپردازانه (پیرامتنیت) قصد متزلزلساختن شخصیتها و رخدادهای تثبیتشدة تاریخی دوران متنبی را دارد.
the proportionality of "Azabat Almotanabbi Fi Sohbatehi Maa Kamal A" for the opinions of Jirard Ginit
نویسندگان [English]
fatemeh piri1؛ ali akbar ahmadichenari2؛ abdolbaset arab yousefabadi3
1md
2dr
3Assistant professor, University of Zabol
چکیده [English]
Spiritual intelligence combines spirituality and intelligence within a new structure and provides humanity with a logical application of spiritual skills to search for meaningful and valuable issues. As the basis of human values, beliefs, and actions, SQ enables humans to focus on ontological issues and change living conditions and seek growth and excellence in the face of the realities of life. Robert Emmons (1958), a professor of psychology at the University of California, whose connections to religious and moral issues are prominent in his thoughts, is one of the thinkers of this new theory. Since the poetry of Farouk Shuwaykh (1976), a contemporary Lebanese poet, are all about mysticism and a reflection of Islamic and human truths, the functions and purposes of applying the components of this type of intelligence in the poems of this poet in Emmons' thoughts were the subject of this study. One of the present research results, conducted via a descriptive-analytical method, is that although Shuwaykh did not mention spiritual intelligence in his poems. However, his poems are very flexible in terms of ideological and cognitive dimensions, emotional and voluntary dimensions. Therefore, it reinforces the hypothesis that the subconscious Shuwaykh used the manifestations of this intelligence in his poems. By analyzing his poetry, which follows the teachings of Islam and the Qur'an and has a searching view to solve anthropological problems, it can be inferred that the Shuwaykh’s subconscious employed the mechanisms of spiritual intelligence in his poetry to transcend himself, solve ontological problems, and use the quality of communication with God and man. Keywords: Spiritual Intelligence (SQ), Fārūq Shuwaykh, Contemporary Arabic Poetry, Robert Emmon.
کلیدواژهها [English]
: Taramatnit, Bishmatnit, Piramatnit, Jarar Janet, Tadabat al-Mutnabi in Sahabah Kamal Abudib
مراجع
ابن سعد، محمد (1968م). الطبقات الکبری. ط2. بیروت: دار صادر.
اسمیت، ژوئل. (1383). فرهنگ اساطیر یونان و رم؛ ترجمۀ شهلا برادران، چ2، تهران: فرهنگ معاصر.
بلان، یانیک. (1380). پژوهشی در ناگزیری مرگ گیلگمش؛ ترجمۀ جلال ستاری، تهران: مرکز.
حبیبی، علیاصغر و همکاران (1399). «ارتباط تصویر و متن در تعامل کودک با داستانهای کودکانۀ محمد العبد براساس نظریۀ پری نودلمن»؛ فصلنامۀلسان مبین، دورة12، شمارة41، صص 1-24.
خسروی اقبال، رامین و میرجلالالدین کزازی. (1396). «خوانش بینامتنی حکایتهای طاقدیس و مثنوی معنوی بر مبنای نظریۀ ترامتنیت ژنت»؛ زبان و ادبیات فارسی، دورة25، شمارۀ82، صص 96- 112.
سلیمی، ابراهیم و فاطمه سکوت. (1393). «کاربست نظریۀ آلودهانگاری کریستوا بر شعر «دلم برای باغچه میسوزد» فروغ فرخزاد»؛ جستارهای زبانی، دورۀ 5، شمارۀ 1، صص 89- 106.
عرب یوسفآبادی، عبدالباسط. (1398). «بررسی مؤلفههای گفتمانمدار در مربع ایدئولوژیک سرودهای ملی کشورهای عربی حوزة شام بر اساس مدل وندایک»؛ فصلنامۀلسان مبین، دورة10، شمارة36، صص 101-122.
نامور مطلق، بهمن. (1386). «ترامتنیت، مطالعة روابط یک متن با دیگر متنها»؛ پژوهشنامة علوم انسانی، دورة3، شمارة56، صص: 83-98.
------------ (1390). درآمدی بر بینامتنیت: نظریهها و کاربردها؛ تهران: سخن.