تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,043 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,112,585 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,743,374 |
تجربه پدیدارشناختی هستی شناسانه مکان نمونه موردی: آرامستان تاریخی ظهیرالدوله تهران | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 11، فروردین 1401، صفحه 136-148 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2021.11793.1372 | ||
نویسندگان | ||
محمدصابر باقریان* 1؛ سارا امیری ریگی2 | ||
1استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین | ||
2کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 12 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 17 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: آرامستان ظهیرالدوله تهران، مکانی است تاریخی که مردگانی را در خود ماوا داده که در تاریخ و فرهنگ معاصر کشور، اثرگذار بوده اند. این مکان به واسطه ساختار هستی شناسانهاش، جهانی را در خود گردهم آورده است. جهانی که آدمی، امکان مییابد پای در آن گذاشته و در ارتباط با چیزها، زندگی را در پیوند عمیقی با آنها، تجربه کند. تجربهای زیبا شناختی از حقیقت. این تجربه هم جهان مکان را نشانه میرود و هم جهان آدمیان گرد آمده در مکان را. جهانِ هر مکان بر پایه ساختار هستی شناسانه، جهت، حرکت و عدد به تجربه درمی آید. وجوهی که مکان به نوبه خود، انسان را در مدار ارتباطی قرار داده و اندیشه و احساس اش را متاثر می سازد. اهداف تحقیق: در این تحقیق تلاش بر آن بوده که این دو دسته از تجارب، در ارتباط معنادار با یکدیگر قرار گیرند تا زنجیرهای منطقی از آنها به دست آید. این وجه، هدف تحقیق را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، هدف، بینش پدیدارشناسانه در مکانی چون آرامستان تاریخی بوده که بر همبستگی تعاملی استوار است. همبستگی تعاملی هم ارتباط میرندگان با مکان را نشانه می رود و هم ارتباط میرندگان با مردگان را. چنین امری تعلق آدمی را به مکان از یک سو و تعلق آدمیان به دیگری و دیگران از دیگر سو، یادآور می شود. روش تحقیق: این تحقیق با رویکرد هستی شناسانه در قلمرو پارادایم پدیدارشناسی قرار میگیرد که بر راهبردهای تاریخی-تفسیری و کیفی، استوار بوده و نظام گردآوری اطلاعات نیز در آن بر پایه تدابیر "خواندن"، "دیدن" و "پرسیدن"، دنبال شده است. پژوهش دارای دو بخش "توصیف" و "تفسیر" می باشد که بخش توصیف، بر روایتی پدیدارشناسانه از جهان مکان استوار بوده و در بخش تفسیر، جهان آدمیان بر تحلیل محتوای کیفی تکیه می کند. این پژوهش از آنجا که بر مفروضات بنیادین استوار است، تقلیل پدیدارشناسانه داشته و موجودات را به جنبه های وجودی شان ، فرو می کاهد. از این رو ، پژوهش فاقد فرضیه یا فرضیات می باشد. مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: بر اساس یافته های حاصل از این تحقیق ، تجربه هستی شناسانه از آرامستان های تاریخی تابعی از جهانِ مکان و جهانِ آدمیان است. بدان معنا که برخورداری مکان از ساختار وجودی ، انسان را به موقعیت وجودی اش، سوق می دهد. چنین موقعیت هایی، مختلف بودن آدمیان را بیانگری می کند نه اختلاف آن ها را. زیرا آن ها جلوه های متکثر حقیقت بوده و در ذات و گوهرشان یگانه اند. | ||
کلیدواژهها | ||
آرامستان؛ تجربه وجودی؛ زندگی؛ جهانِ مکان؛ جهان آدمیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ontological and Phenomenological Experience of Place Case Study: Historical Zahir-od-Dowle Cemetry | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Saber Bagheryan1؛ Sara Amiririgi2 | ||
1Imam Khomeini International University (IKIU) - Faculty of Architecture and Urbanism - Urban development engineering | ||
2Imam Khomeini International University - Faculty of Architecture and Urbanism - Qazvin - Iran | ||
چکیده [English] | ||
Research Problem: As a historical cemetery Zahir-od-Dowle is a resting place of influential persons on contemporary history and culture of this country. The ontological structure, makes this place to gather a world together, where people are can step in and experience things through a deep relation with them. It can be interpreted as an aesthetic experience of reality. Such an experience is an integrated field of world of place and world of gathered people-in-place holding them together spatially and temporally. World of each place is experienced through and based on ontological structure, and nature of direction, movement and numbers. Aspects in which, place in its turn, emplaces human within a relational structure that influences his/her thoughts and feelings. Objectives of the Research: This research is an effort to set these two elements of experiences next to each other and in a meaningful relationship. In other words purpose is phenomenological view on a place like cemetery that is shaped based on synergistic relationality. Synergistic relationality not only refers to relationship between mortals and place but it also includes links between mortals and the others who are placed toward death in future. It reminds us our belonging to the place on one hand and on others on the other. Through an approach of ontology, this research belongs to phenomenological paradigm that grounds in historic-interpretative guidelines. Totally, this study can be divided into two main parts of "description part" and "Interpretation part". On one side, description part assumes a phenomenological interpretation of world of place. On the other side and in the Interpretation section world of place has been qualitatively analyzed. Based on foundational hypothesis, this research is influenced by phenomenological reduction in a way to refer existings to their existential aspects. This fact causes lack of hypothesis here. The Most Important Results and Conclusion: The process of data gathering is based on technical ways of "reading", "observation" and "asking questions". Research accomplishments well imply that both place-world and people-world contribute to ontological experience of historical cemeteries. In this sense, existential structure of place have all the potential to direct human being to its ontological position. Such situations indicate in the best way that people are different but it does not mean that they are contrary to one another. Though reality is of multiple faces, it is one in essence. This oneness is rooted in tradition. Living through such a tradition makes everyone to belong to the other. Such a living also reveals the essence of things and their links to their origin. Just in a place where a triadic structure (consisting of historical, environmental and existential structures) is gathered together, human can experience a dyadic tension between the earth and the sky. Here a journey is arisen by dwelling. Here imagination, thoughts and emotions interact and are influenced by things (lost things as well as things at-hand). As a result of this process, the event of life happens and an ontological experience is formed in place. An experience during which dwelling in deepest "peace" attains its true meaning in concepts of coming together, meeting and acceptance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cemetry, ontological Experience, Life, Place-World, People-World | ||
مراجع | ||
آرنت، هانا (1394)، حیات ذهن (ترجمه مسعود علیا)، تهران: نشر ققنوس.
احمدی، بابک (1391)، هایدگر و تاریخ هستی، تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک (1390)، حقیقت و زیبایی، درسهای فلسفه هنر، تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک (1380)، ساختار و هرمنوتیک، تهران: نشرمرکز.
اسپیگلبرک، هربرت (1393)، جنبش پدیدارشناسی ، درآمدی تاریخی، ترجمه؛ مسعود علیا، جلد اول، تهران: انتشارات مینوی خرد.
امامی جمعه، سید مهدی (1388)، فلسفه هنر در عشق شناسی ملاصدرا. تهران: انتشارات چاپ و نشر شادرنگ.
پالاسما، یوهانی (1395)، خیال مجسم، ترجمه؛ علی اکبری، تهران: انتشارات پرهام نقش.
پرتوی، پروین (1394)، پدیدارشناسی مکان، تهران: نشر متن.
جمادی، سیاوش (1392)، زمینه و زمانه پدیدارشناسی، تهران: انتشارات ققنوس.
ریکور، پل (1373)، زندگی در دنیای متن(ترجمه بابک احمدی) ، تهران: نشر مرکز.
کربن، هانری (1393)، چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی جلد اول،(ترجمه انشاءا... رحمتی)، تهران: نشر صوفیا.
کربن، هانری و دیگران (1372)، مجموعه مقالات مبانی هنر معنوی( به کوشش علی تاجالدینی)، تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
کربن ، هانری (1392)، فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی(ترجمه جواد طباطبایی). تهران: انتشارات مینوی خرد.
کربن، هانری (1392)، انسان نورانی در تصوف ایرانی (ترجمه فرامرز جواهری نیا). شیراز: انتشارات آموزگاه خرد و گلبانگ.
کربن، هانری (1390)، معبد و مکاشفه (ترجمه انشاالله رحمتی). تهران: نشر جامی.
گادامر، هانس گئورگ، (1389)، زیبایی شناسی در هرمنوتیک گادامر ( ترجمه رضا طاهری). تهران: نشر نگاه معاصر.
نصر، سید حسین، (1385)، معرفت و معنویت، ترجمه، انشاءا... رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
نصر، سید حسین، (1392)، انسان سنتی و مدرن، ترجمه مهدی نجفی افرا، تهران: نشر جامی.
نوربرگ شولتز، کریستیان (1384)، مفهوم سکونت به سوی معماری تمثیلی (ترجمه محمدرضا شیرازی)، تهران: انتشارات رخ داد نو.
نور برگ شولتز، کریستیان (1393)، وجود، فضا و معماری (ترجمه رویداد نو روز برازجانی)، تهران: نشر پرهام نقش.
نیومن، ویلیام لاورنس (1390)، شیوههای پژوهش اجتماعی، رویکردهای کیفی و کمی( ترجمه حسین دانایی فرد و سید حسین کاظمی)، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
هایدگر، مارتین (1392)، سرآغاز کار هنری (ترجمه پرویز ضیاء شهابی)، تهران: نشر هرمس.
هایدگر، مارتین (1389)، هستی و زمان (ترجمه سیاوش جمادی)، تهران: نشر ققنوس.
هایدگر، مارتین و دیگران (1391)، هرمنوتیک مدرن ، درسگفتار ساختن، باشیدن، اندیشیدن (ترجمه بابک احمدی و دیگران)، تهران: نشر مرکز.
Henriksson, C. (2009). Curriculum in Abundance –A Phenomenological Reading. Journals of American Association for Advancement of Curriculum Studies, 5:2.
Montgomery, C. (2013). Happy City. Doubleday. Farrar, Straus and Giroux, 2014.
Seamon. D. (2018). Life Takes Place; Phenomenology, Lifeworld and Place Making, Routledge | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |