تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,977 |
ترسیم آینده های بدیل سرمایه اجتماعی از منظر قواعد فقهی (موردمطالعه: قواعد فقهی غرور، تعاون، احسان) | ||
آینده پژوهی ایران | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 11، اسفند 1400، صفحه 111-135 اصل مقاله (604.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2021.15671.1299 | ||
نویسندگان | ||
مریم بیدخام1؛ سید محمد مهدی احمدی* 2؛ احمد مرادخانی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی ، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم ، ایران | ||
2استادیار ، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم ، ایران | ||
3دانشیار ، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 06 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف:فرهنگ از جمله پیشرانهای عناصر اجتماعی و اقتصادی است . فقه به عنوان یک بخش از فرهنگ دینی اگر به درستی شناخته و در عرصه های اجتماعی عملیاتی گردد می تواند هم اکنون و در آینده منشاء اثرات بی بدیلی باشد که سلامت جامعه را تضمین نماید. هدف این پژوهش آن است که پیوند و ارتباط میان قواعد فقهی(غرور، تعاون ، احسان) و شاخص های سرمایه اجتماعی(شامل اعتماد ، مشارکت و انسجام اجتماعی) را تشریح و تبیین نماید. روش:این مقاله در زمره پژوهش های کیفی است که به شیوه اسنادی با مطالعه و غور در متون فقهی و همچنین متون مرتبط با مفهوم سرمایه اجتماعی انجام پذیرفته است. یافته ها:نتایج حاصله حاکی از آن است که هیچ رفتار اجتماعی نیست که در خلأ شکل گرفته باشد. لذا رفتار آدمی همواره متأثر از بینش ها و نگرش هایی است که افراد معتقد به آن هستند. قواعد فقهی مذکور که خود ریشه در تعالیم دین مبین اسلام دارند، نیروی عظیم، در افزایش سرمایه اجتماعی بومی قلمداد گردیده که می توانند زمینه تسهیل و تسریع رشد این سرمایه را شتاب بخشند. نتیجه گیری:قواعد فقهی منبعث از آموزه های اسلامی فرا زمانی و فرا مکانی بوده که مراعات و کاربست آنها درعرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی منجر به قوام و انباشت سرمایه اجتماعی خواهد شد.به طوریکه می توان گفت در بسیاری از قواعد فقهی بدون آنکه به طور صریح از سرمایه اجتماعی نام برده شود، ولی مصادیق، مضامین و مفاد فراوانی را می توان یافت که به این امر تاکید دارد . | ||
کلیدواژهها | ||
فقه؛ سرمایه اجتماعی؛ قاعده غرور؛ قاعده تعاون؛ قاعده احسان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Drawing alternative futures of social capital from the perspective of jurisprudential rules (Case study: jurisprudential rules of pride, cooperation, kindness) | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Bidkham1؛ Seyyed Mohammad Mahdi Ahmadi2؛ Ahmad Moradkhani3 | ||
1PhD Student in Jurisprudence and Foundations of Islamic Low, Department of Jurisprudence and Legal, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Islamic Jurisprudence, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
3Associate Professor, Islamic Jurisprudence and Foundations of Islamic Low,, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
aim: culture is one of the most important social and economic elements. abstract jurisprudence as a part of religious culture, if properly recognized and in the social arena, can now be the source of unique impacts that ensure the health of the community. the aim of this study is to explain and explain the link and relationship between the juridical rules (pride, cooperation, احسان)and social capital indices (including trust, participation and social cohesion). method: this paper is one of qualitative research that has been conducted in documentary style with the study of jurisprudence in jurisprudence literature as well as texts associated with the concept of social capital. Findings: The results indicate that there is no social behavior formed in a vacuum. therefore, the behavior of man is always affected by insights and attitudes that people believe. the jurisprudence rules, which are rooted in the teachings of religion, have witnessed great power in the increase of indigenous social capital which can accelerate and accelerate the growth of the capital conclusion: islamic rules emanating from islamic teachings are meta - and meta - analytic teachings that observe and implement them in the different space of individual and social life leads to consistency and accumulation of social capital. it can be said that in many jurisprudence rules without explicitly mentioning social capital, examples, content and provisions can be found to emphasize this. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
jurisprudence, Social capital, The rule of pride, Rule of Cooperation, Rule of kindness | ||
مراجع | ||
آقازاده، احمد (1396). مسائل آموزش و پرورش ایران. تهران: انتشارات سمت
اقتصاد آنلاین، هزینه تحصیل دانشجو معلمان چقدر است؟ 27/9/1399، قابل دستیابی در سایت: https://www.eghtesadonline.com/n/2Tnp
اربابی، نظرمحمد (1389). بررسی تأثیرات جهانی شدن بر تربیت معلم در ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
حاجیانی، ابراهیم و قصاع، محمود (1392). آینده و سناریو نگاری؛ طبقهبندی روشها و دستهبندی سناریوها. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 2(8): 33-62.
حسینیمقدم، محمد (1398). بینالمللی شدن آموزش عالی و آینده دانشگاه ایران در افق 1404، رساله دکتری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی.
خبرگزاری تسنیم، سهم آموزش و پرورش از سبد بودجه کشور رو به نزول، 9/8/1399، قابل دستیابی در سایت :https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/08/09/2379567
راعی گلوجه، سجاد و رحمانیان، داریوش (1396). سیاست و آموزش در دوران پهلوی دوم؛ بررسی موردی علل، چگونگی و فرایند تغییر مباحث و مصوبات شورای عالی فرهنگ: 1320-1332 ، فصلنامه علمی- پژوهشی تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهرا، 80-57.
رحمان سرشت، حسین (1395). تئوریهای سازمان و مدیریت از تجدد گرایی تا پساتجدد گرایی، جلد دوم، تهران: نشر دوران.
زارع، مریم؛ پارسا، عبداله و صفایی مقدم، مسعود(1395). متولی تربیت معلم: آموزش عالی یا آموزش و پرورش، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی،4(8): 85-118.
سمیعینژاد، بیژن؛ علی عسگری، مجید؛ موسی پور، نعمتالله و حاجی حسیننژاد غلامرضا (1395). فرایند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران: فرصتها و تهدیدها، فصلنامه تعلیم و تربیت، 32(27): 9-33.
سنگری، محمود و آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران، فصلنامه آموزش عالی،10(37): 7-32.
شورای عالی آموزش و پرورش (1396). سند زیرنظام راهبری و مدیریت معاونت آموزشی وزارت آموز شوپرورش.
شوارتز، پیتر (1386). هنر دورنگری، برنامهریزی برای آینده در دنیایی با عدم قطعیت، ترجمه عزیز علیزاده، تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی.
صافی، احمد (1382). تربیت و تأمین معلم در ایران، فصلنامه تعلیم و تربیت،دوره 3(72-73): 11-43.
صافی، احمد (1387). سیر تحول تربیت معلم در آموزش و پرورش معاصر ایران: گذشته، حال و آینده (ویژهنامه تاریخ آموزش و پرورش معاصر ایران)، فصلنامه تعلیم و تربیت، (28)4: 173-200
صافی، احمد (1390). مسائل آموزش و پرورش ایران، تهران: نشر ویرایش.
صافی، احمد (1398). صد سال تربیت معلم در ایران: فرصتها، تهدیدها و چشماندازها، فصلنامه تعلیم و تربیت،35(2): 83-106.
عبدی، حمید، میرشاه جعفری؛ ابراهیم، نیلی، محمدرضا و رجایی پور، سعید (1396). تبیین افق 1404 آموزش عالی ایران با استفاده از روش سناریونویسی، فصلنامه علمی – پژوهشی آموزش عالی ایران، 9(4): 1-27.
فاتح راد، مهدی؛ جلیلوند، محمدرضا؛ مولایی، محمدمهدی؛ سمیعی، سعید و نصرالهی وسطی، لیلا (1392). مختصات روششناختی فرارشته آیندهپژوهی به مثابه یک فراپارادایم یکپارچه، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 6(1): 135-161.
فراستخواه، مقصود (1393). گروه کارشناسی هفتم میز آیندهپژوهی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، 20/11/1393، قابل بازیابی در سایت https://irphe.ac.ir/content/798
فری، توماس (1399). آینده آموزش، ترجمه حبیباله حبیبی فهیم. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
قزلباش، سمیه؛ سجادی، ژیلا؛ صرافی، مظفر و کلانتری، محسن (1394). آیندهپژوهی به روش سناریونویسی تکوینی، چارچوبی برای پیوند علم و تجربه. مطالعه موردی: نظام شهری استان زنجان. فصلنامه علمی- پژوهشی و بینالمللی انجمن جغرافیای ایران، 13(47): 324 – 303.
کریمزاده، صمد (1374). بررسی تطبیقی برنامههای تربیت معلم ایران و سایر کشورهای جهان، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 79(156): 216-174.
گال، مردیت؛ بوورگ، والتر و گال، جویس (1392). روشهای تحقبق کمی و کیفی، ترجمه احمدرضا نصر. تهران: انتشارات سمت.
گلدسته، اکبر (1395). ارائه مدل روند جذب دانشجو در دانشگاه های غیرانتفاعی غیردولتی در افق سند چشم انداز 1404 بر اساس سه سناریوی متفاوت و تحلیل محتوای نتایج آن، رساله دکتری رشته آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
گلدسته، اکبر (1396). آیندهنگاری در آموزش عالی. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
گواهی، عبدالرحیم؛ بابایی نصیر، مینا و سلیمی، جلیل (1396). آیندهنگاری در ایران و چند کشور منتخب جهان، دوفصلنامه آینده پژوهی ایران، 2(1): 1-28.
مشبکی، اصغر؛ خدامی، سهیلا و تقوی شوازی، الهه (1389). نظریه نهادی نوین تلفیقی و نقش آن بر ایجاد مزیت رقابتی، پژوهشنامه علمی – پژوهشی مدیریت اجرایی، 10(1): 149-173.
ملکیفر، عقیل (1396). مثلت آیندهها، 27/9/1396، قابل بازیابی در سایت مثلث آیندهها/https://iranianfuturist.com
موسیپور، نعمتاله (1398). یگانهسازی دو رویکرد در تربیت معلم ایران: نقدی بر اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه تعلیم و تربیت، 35(2): 13-38.
مولایی، محمدمهدی و طالبیان، حامد (1395). آیندهپژوهی مسائل ایران با روش تحلیل ساختاری، فصلنامه مجلس و راهبرد، 23(86): 5-32.
نامداریان، لیلا و حسنزاده، علیرضا (1395). آیندهنگاری علم و فناوری و اثرات آن در سیاستگذاری. تهران: نشر چاپار.
نیکنیا، رامش (1397). آسیبشناسی استراتژیها و ساز و کارهای جذب و ساماندهی منابع انسانی در آموزش و پرورش استان خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
References
Abdi, Hamid, Mirshah Jafari; Ebrahim, Nili , Mohammad Reza and Rajaipour, Saeed (2017). Explaining the Horizon of 1404 Iranian Higher Education Using Scenario Writing Method, Iranian Higher Education Quarterly, 9 (4): 1-27(In Persian).
Aghazadeh, Ahmad (2017). Iranian education issues. Tehran: Samat Publications. (In Persian).
Ala-Mutka, K. ; Punie, Y. & Redecker, C. (2008). Digital Competence for Lifelong Learning. Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), European Commission, Joint Research Center.
Arbabi, Nazar Mohammad (2010). Investigating the effects of globalization on teacher education in Iran, M.Sc. Thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz(In Persian).
Ashiedu, J. A., & Scott-Ladd, B. D. (2012). Understanding Teacher Attraction and Retention Drivers: Addressing Teacher Shortages. Australian Journal of Teacher Education, 37(11):17-35.
Biesta G. (2012). The Future of Teacher Education: Evidence, Competence or Wisdom? Research on Steiner Education 3 (1): 8–21.
Caena, Francesca(2014). Initial teacher education in Europe: an overview of policy issues, ET2020 Working Group on Schools Policy. European Commission.
Darling- Hammond L. (2006). Constructing 21st-century teacher education, Journal of Teacher Education, 57, 1-15
Edgar, B. ; Abouzeedan, A. ; Hender, T. & Lundqvist, M. (2011). Scenario planning as a tool to promote innovation in regional development context.
European Commission (2004). The teaching profession in Europe : Profile, trends and concerns. Report IV : Keeping teaching attractive for the 21st century, Brussels : Eurydice.
European Commission (2012). Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes. Strasbourg, 20.11.2012. SWD (2012) 374 final.
Farastkhah, Maghsoud (2014). Seventh Bachelor Degree, Future Research Desk, Institute of Higher Education Research and Planning, 11/20/2014, retrievable on https://irphe.ac.ir/content/798(In Persian).
Fateh Rad, Mehdi; Jalilund, Mohammad Reza; Molaei, Mohammad Mehdi; Samiei, Saeed and Nasrollahi Vasti, Leila (2013). Methodological Coordinates of the Discipline of Futurology as an Integrated Metaparadigm, Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 6 (1): 135-161(In Persian).
Frey, Thomas (2020). The future of education, translated by Habibullah Habibi Fahim. Tehran: University Publishing Center(In Persian).
Gal, Meredith; Boorg, Walter and Gall, Joyce (2013). Quantitative and qualitative methods of translation, translated by Ahmad Reza Nasr. Tehran: Samat Publications. (In Persian).
Ghezelbash, Somayeh; Sajjadi, Jila; Exchange, Muzaffar and Kalantari, Mohsen (2015). Future research using formative screenwriting is a framework for linking science and experience. Case study: Urban system of Zanjan province. Iranian Journal of Geographical Association, 13 (47): 324 - 303. (In Persian).
Goldasteh, Akbar (2015). Presenting the model of student admission process in non-profit non-governmental universities in the horizon of Vision 1404 document based on three different scenarios and content analysis of its results, PhD thesis in Higher Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University. (In Persian).
Goldasteh, Akbar (2017). Futurism in higher education. Tehran: Scientific Policy Research Center. (In Persian).
Govahi, Abdul Rahim; Babaei Nasir, Mina and Salimi, Jalil (2017). Futurism in Iran and some selected countries of the world, Bi-Quarterly Journal of Iranian Futurism, 2 (1): 1-28. (In Persian).
Hajiani, Ibrahim and Qasa, Mahmoud (2013). Future and Scenario Writing; Classification of methods and classification of scenarios. Social-Cultural Strategy Quarterly, 2 (8): 33-62. (In Persian).
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement, Routledge, United Kingdom.
Havas, A. ; Schartinger, D. & Weber, M. (2010). The impact of foresight on perspective. Research Evaluation 19(2), 91-104.
Hayhoe, B. , Mundy, K. & Manion, C.(2017). Comparative andInternational Education: Issues for Teachers, Second edition (Toronto: Canadian Scholars Press, 2017): 1-28.
Higher Education Council (2017). Document of the leadership and management sub-system of the Deputy Minister of Education of the Ministry of Education. (In Persian).
Holmqvist, Mona(2019). Lack of Qualified Teachers: AGlobal Challenge for Future Knowledge Development, Teacher Education in the 21st Century, Available at www.intechopen.com
Hosseini Moghadam, Mohammad (2019). Internationalization of Higher Education and the Future of Iran University on the Horizon of 1404, PhD Thesis, Imam Khomeini International University. (In Persian).
Hsieh H., Shannon S. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res ; 15(9): 1277-88.
Huat See, B. ; Morris, R. ; Gorard, S. & El Soufia N. (2020). What works in attracting and retaining teachers in challenging schools and areas?, Oxford Review of Education, 46(6): 678-697.
Karimzadeh, Samad (1995). Comparative study of teacher training programs in Iran and other countries of the world, Journal of the Faculty of Literature and Humanities, 79 (156): 216-174. (In Persian).
Kennedy-Clark, Shannon (2011). Pre-service teachers’ perspectives on using scenario-based virtual worlds in science education, Computers & Education 57 (2011) 2224–2235
Lew, L.Y. (2013). National science education standards and pre-service programs in the USA. Journal of Curriculum Studies,7(27): 21-44.
Lim, C. P; Cock, K; Lock, G; and Brook, C. (2009), Innovative Practices in Pre-Service Teacher Education: An Asia-Pacific Perspective, Sense publisher. 3–38.
Meshbaki, Asghar; Khodami, Soheila and Taghavi Shavazi, Elahe (2010). New Integrated Institutional Theory and Its Role on Creating Competitive Advantage, Executive Management Scientific-Research Journal, 10 (1): 149-173. (In Persian).
Molaei, Mohammad Mehdi and Talebian, Hamed (2015). The Future of Research on Iranian Issues by Structural Analysis Method, Quarterly Journal of Parliament and Strategy, 23 (86): 5-32. (In Persian).
Mousapoor, Nematullah (2019). Unifying Two Approaches in Teacher Education in Iran: A Critique of Farhangian University Statutes, Quarterly Journal of Education, 35 (2): 13-38. (In Persian).
Musset, Pauline (2010). Initial teacher education and continuing training policies in comparative perspective, OECD Education Working Papers ,No. 48, pp. 2-51
Namdarian, Leila and Hassanzadeh, Alireza (2015). Foresight of science and technology and its effects on policy-making. Tehran: Chapar Publishing. (In Persian).
Nik Nia, Ramesh (2018). Pathology of Strategies and Mechanisms of Attracting and Organizing Human Resources in Education of Khuzestan Province, Master Thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz. (In Persian).
OECD (2011). Preparing Teachers and Developing School Leaders for 21st Century - Lessons from around the world (Background Report for the International Summit on the Teaching Profession). PISA: OECD Publishing.
Ogilvy, J. (1993). Three Scenario for higher education: The California Case, The NEA higher education journal, No. 25,pp. 25-67
Online Economy, How Much Does a Student Teacher Cost? (12/17/2020), available at: https://www.eghtesadonline.com/n/2Tnp(In Persian).
Plano Clark, Vicki L. & Creswell, John W. (2015). Understanding Research. Pearson Education, Inc.
Rahman Seresht, Hossein (2016). Theories of organization and management from modernism to postmodernism, Volume 2, Tehran: Doran Publishing. (In Persian).
Rai Gloujeh, Sajjad and Rahmanian, Dariush (2017). Politics and education in the second Pahlavi era; Case study of the causes, manner and process of changing the issues and approvals of the High Council of Culture: 1320-1332, Scientific-Research Quarterly of the History of Islam and Iran, Al-Zahra University, 27(35): 57 - 80. (In Persian).
Safi, Ahmad (2003). Teacher Training and Supply in Iran, Quarterly Journal of Education, 3 (72-73): 11-43. (In Persian).
Safi, Ahmad (2008). The Evolution of Teacher Education in Contemporary Iranian Education: Past, Present and Future (Special Issue on the History of Contemporary Education in Iran), Quarterly Journal of Education, 4 (28):173-200 (In Persian).
Safi, Ahmad (2011). Iran Education Issues, Tehran: Viraesh Publishing. (In Persian).
Safi, Ahmad (2019). One Hundred Years of Teacher Training in Iran: Opportunities, Threats and Perspectives, Quarterly Journal of Education, 35 (2): 83-106. (In Persian).
Samiinejad, Bijan; Ali Asgari, Majid; Mousapoor, Nematullah and Haji Hosseinnejad Gholamreza (2015). The Elementary Teacher Training Process at the Level of the Islamic Republic of Iran: Opportunities and Threats, Quarterly Journal of Education 32 (27): 9-33(In Persian).
Sangari, Mahmoud and Akhsh, Salman (2017). A Comparative Study of Student Recruitment and Preparation in Teacher Training Centers in Japan, Australia and Iran, Higher Education Quarterly, 10 (37): 7-32. (In Persian).
Schwartz, Peter (2007). The Art of Foresight, Planning for the Future in a World of Uncertainty, translated by Aziz Alizadeh, Tehran: Defense Science and Technology Future Research Center. (In Persian).
Schwartz. P. & Ogilvy, J. (2004). Plotting your Scenarios, public report, Global Buisness Network, California, USA.
Slaughter, R. A. (2014). Knowledge base of futures studies. Australia: The Futures Study Center.
Snoek, M. ; Baldwin, G. ; Cautreels, P.; Enemaerke, T. ;Halstead, V. ; Hilton, G.; Klemp, T. ; Leriche, L.; Linde, G.; Nilsen, E.; Rehn, G. ; Smet, R.; Smith, K.; Maria sosua, J.; Sousa, A.; Stomp, L.; Svensson, H.& Svensson, L. (2003). Scenarios for the Future of Teacher Education in Europe, European Journal of Teacher Education, 26.(1): 21-36
Tasnim News Agency, the share of education in the declining budget of the country, 10/30/2020, available at: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/08/09/2379567(In Persian).
Triangle of Futures, 12/18/2017, retrievable on the site of Triangle of Futures / https://iranianfuturist.com(In Persian).
UNESCO(2011). World Data Education, 7th Edition 2010/2011.
Weimer-Jehle, w. (2018). Constructing Consistent Scenarios Using Cross-Impact Balance Analysis. University of Stuttgart
Zare, Maryam; Parsa, Abdullah and Safaei Moghadam, Masoud (2016). Guardian of Teacher Education: Higher Education or Education, Two Quarterly Journal of Theory and Practice in the Curriculum, 4 (8): 85-118. (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |