تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,924 |
نگاشت عناصر سازهای حوزه تجربی «سفر» بر عناصر سازهای حوزه فرامادی «آخرت» در الگوی استعاری «آخرت سفر است» در قرآن کریم | ||
لسان مبین | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 48، تیر 1401، صفحه 109-134 اصل مقاله (1.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2022.16340.3312 | ||
نویسندگان | ||
زینب فیضی1؛ حسین مهتدی* 2؛ سید حیدر فرع شیرازی3؛ حسین فقیه4 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
4استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 26 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 23 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
استعاره مفهومی در رویکرى معناشناسی شناختی در پی آن است تا مفاهیم انتزاعی را در قالب مفاهیمی ملموس بیان کند. قرآن کریم با سرشت استعاری خود با ابزار استعاره مفهومی مفاهیم بسیار پیچیده از امور غیبی مانند مفهوم انتزاعی حیات آخرت را با زبانی ساده و قابل شناخت به بشریت عرضه کردهاست. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی با مفهومسازی نامنگاشت «آخرت سفر است» در قرآن کریم براساس نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسن به تبیین نگاشت تناظرهای نظاممند حوزه مبدأ بر حوزه مقصد در این استعاره مفهومی میپردازد. این نامنگاشت از الگوهای استعاری بسیار مناسب برای به تصویر کشیدن «آخرت» بهعنوان حوزه انتزاعی مقصد در ساختار ملموس «سفر» بهعنوان حوزه مبدأ میباشد. نگاشت حوزه مبدأ بر حوزه مقصد چارچوب اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. نامنگاشت «آخرت سفر است» با نگاهی نظاممند و الگوبرداریهای خلاقانه مفهوم پیچیده و انتزاعی سرای وسیع و ناشناخته حیات اخروی را در ساختار مفهوم عینی و شناخته شده سفر قابل فهم و ملموس مینماید. مؤلفههای متناظر با ارکان سفر آخرت به چهار بخش تقسیم میشود. نگارندگان در این مقاله به شناسایی این تناظرهای مفهومی از حوزه مبدأ به مقصد و ترسیم نمودار نگاشت احکام قلمروی مبدأ بر مقصد میپردازند. وجود تناظرهای نظاممند میان دو حوزه «آخرت» و حوزه «سفر» علاوه براینکه تأییدی دیگر بر اعجاز قرآن کریم در بهرهمندی از نظام مفهومی کاملاً ساختارمند و منسجم است؛ باعث درک بهتر مفهوم ماورائی آخرت در تصویر مفاهیم آشنا و تجربی در مخاطبان قرآنی برای تلاش در جهت تهذیب نفوس و اصلاح امورشان در دنیا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ استعاره مفهومی؛ نامنگاشت؛ حیات آخرت؛ سفر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mapping the structural elements of the experimental field of "travel" on the structural elements of the transcendental realm of "hereafter" in the metaphorical pattern of "the hereafter is travel" in the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
zeinab feizi1؛ HOSSEIN MOHTADI2؛ farie shirazi syyed heidar3؛ HOSSEIN FAGHIH4 | ||
1graduate of Master of Arabic Language and Literature , Persian Gulf University, Bushehr, Iran | ||
2Associate Arabic Language and Literature Persian Gulf University, Bushehr, Iran | ||
3Associate Professor of Persian Gulf University ,Bushehr, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Persian Gulf University, Bushehr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Conceptual metaphor in a cognitive semantic approach seeks to express abstract concepts in the form of tangible concepts. The Holy Qur’an, with its metaphorical nature, has presented to humanity a very complex concepts of the unseen, such as the abstract concept of the Hereafter, in a simple and recognizable language. The present study, with a descriptive-analytical approach, conceptualizes the systematic correspondences of the source realm on the destination realm in this conceptual metaphor based on the conceptual metaphor theory of Lakoff and Johnson with the conceptualization of the nomenclature of "The Hereafter is a journey" in the Holy Qur’an. This nomenclature is one of the most suitable metaphorical patterns to depict the "Hereafter" as the abstract sphere of destination in the tangible structure of "Journey" as the origin sphere.Mapping the source realm to the destination realm forms the main framework of the present study. The nomenclature "The Hereafter is a journey", with a systematic look and creative imitations, makes the complex and unknown concept of the vast and unknown abode of the afterlife understandable and tangible in the structure of the objective and known concept of journey. The components corresponding to the pillars of the journey to the Hereafter are divided into four parts. In this article, the authors identify these conceptual correspondences from the realm of origin to the destination and draw a mapping diagram of the provisions of the territory of origin to the destination. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Holy Qur’an, Conceptual Metaphor, Nomenclature, Afterlife, Journey | ||
مراجع | ||
منابع
منابع عربی
منابع فارسی
منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 236 |