تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 296 |
تعداد مقالات | 2,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,725,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,079,798 |
پژوهشی در معماری ونظم هندسی واژگان شعراخوان ثالث (مطالعۀ موردی: آواز چگور، چون سبوی تشنه) | ||
پژوهشهای میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 12، دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 257-288 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/irpli.2022.16945.1049 | ||
نویسندگان | ||
حمید طاهری ![]() | ||
1عضوهیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی | ||
چکیده | ||
از خصوصیّات مهم شعر، تصرف در زبان است. غرابت زبانی، شعر را چون موجودی منحصربهفرد میسازد؛ ازاینرو شاعر برای این قصد از تکنیکهایی مانند نظم و پیوند واژگان در محور همنشینی که بنیان آن موسیقی واج است و نیز گزینش واژگان در محور جانشینی، بهره میگیرد. شگردهای زبان شاعرانه، واژگان را در شعر برجسته میکند و بار معنایی متفاوتی به آنها میبخشد. یکی از روشها برای ساختن زبان شاعرانه استفاده از نظم هندسی واژگان در شعر است که اخوان ثالث به گواه اشعارش، به نیکی از عهده آن برآمده است. نظم هندسی ومطالعاتی با این رویکرد در زبان شعر،از هنر معماری وارد زبان وادبیات شده وبه نوعی مطالعه ای بینارشته ای محسوب می شود.نظم هندسی شعر شامل انسجام واژگان در محور افقی و هماهنگی و یکپارچگی سطور در محور عمودی شعر است. ازاینرو در این مقاله تلاش شده بهعنوان نمونه با بررسی دو شعر «آواز چگور و چون سبوی تشنه» از اخوان، انسجام و یکپارچگی و نیز نظم هندسی موجود در شعر او نشان داده شود. روش پژوهش بهصورت مطالعه آثار و منابع (کتابخانهای) و بررسی سند (متن شعرهای اخوان) و فیشبرداری و تحلیل بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اشعار او را میتوان از دسته اشعار منسجم، یکپارچه و منظّم خواند. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان؛ نظم هندسی؛ انسجام؛ یکپارچگی؛ معماری واژگان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Research in architecture and geometric order of the poetry of the Akhavan- Sales( A case stady of Avaze Chagour and Chun sabuye Teshneh) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Taheri1؛ Sabaa Johariyan2 | ||
1Scientific membership of Imam Khomeini International University | ||
2Graduated from Imam Khomeini International University | ||
چکیده [English] | ||
از خصوصیّات مهم شعر، تصرف در زبان است. غرابت زبانی، شعر را چون موجودی منحصربهفرد میسازد؛ ازاینرو شاعر برای این قصد از تکنیکهایی مانند نظم و پیوند واژگان در محور همنشینی که بنیان آن موسیقی واج است و نیز گزینش واژگان در محور جانشینی، بهره میگیرد. شگردهای زبان شاعرانه، واژگان را در شعر برجسته میکند و بار معنایی متفاوتی به آنها میبخشد. یکی از روشها برای ساختن زبان شاعرانه استفاده از نظم هندسی واژگان در شعر است که اخوان ثالث به گواه اشعارش، به نیکی از عهده آن برآمده است. نظم هندسی ومطالعاتی با این رویکرد در زبان شعر،از هنر معماری وارد زبان وادبیات شده وبه نوعی مطالعه ای بینارشته ای محسوب می شود.نظم هندسی شعر شامل انسجام واژگان در محور افقی و هماهنگی و یکپارچگی سطور در محور عمودی شعر است. ازاینرو در این مقاله تلاش شده بهعنوان نمونه با بررسی دو شعر «آواز چگور و چون سبوی تشنه» از اخوان، انسجام و یکپارچگی و نیز نظم هندسی موجود در شعر او نشان داده شود. روش پژوهش بهصورت مطالعه آثار و منابع (کتابخانهای) و بررسی سند (متن شعرهای اخوان) و فیشبرداری و تحلیل بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اشعار او را میتوان از دسته اشعار منسجم، یکپارچه و منظّم خواند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
زبان, نظم هندسی, انسجام, یکپارچگی, معماری واژگان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |