تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,342,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,937,629 |
شناخت در فلسفۀ اساطیر در رابطه با صورتهای طبیعی و ذهنی | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 1-16 اصل مقاله (303.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2022.16920.1005 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی جعفری* 1؛ سید مسعود سیف2 | ||
1کارشناس ارشد فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 24 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 02 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
ما در شناخت اساطیر دو روش مستقیم در پیشرو داریم، یکی روش شناخت صورتهای طبیعی و دیگری روش شناخت صورت های ذهنی. شناخت انسان از محیطِ خود به شرایط زندگی وی محدود میشود، از این رو میتوانیم عناصرِ نخستِ تفکّرِ طبیعی انسان را به این حوزه محدود کنیم که شامل: منابع غذایی، آب، حیواناتِ درنده و موقعیت جغرافیایی زندگیِ انسان میشود. شناختِ انسان در دامنۀ هوشِ طبیعی که آن را به کار میگیرد بهینه سازِ همین شرایطِ زندگی است و نه بیشتر،این یعنی میتوانیم به بیان اسطوره ها بپردازیم همانگونه که به صورت های طبیعی در علوم طبیعی میپردازیم، این روش کسانی همچون روزنبرگ و میرچا الیاده بوده است . ولی «امر متمایزی» وجود دارد که فارغ از واقعیت رشد میکند و خود بسنده است و بیش از آنکه وابسته به شیئ باشد وابسته به «غیابِ شئ» است وآن عبارت است از نظام های نمادین و زبان. تا حدی می توان دریافت که زبان حولِ «نومن» شکل می گیرد ولی آن را بهطور کامل در برنمیگیرد و از این رو همیشه در جریان است. زبان در رابطه با شناخت می تواند به همراهِ محتوایِ حکمی اش در سه ساحتِ A) حملی B) شرطی C) قیاسی به «بیان» بپردازد، بیان در واقع به گفتار کشاندنِ «أمرِ واقعی» است، اگر واقعیتی موجود باشد و این یعنی قسم دوم و روش دوم ما در پرداختن به اساطیر که همان صورت های ذهنی و کلی اسطوره هاست و این راه کسانی چون لِوی اشتراوس و ارنست کاسیر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اساطیر؛ شناخت؛ طبیعت؛ پدیدار؛ ذهن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Consciousness in the Philosophy of Myths, about Natural and Mental Forms | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Jafari1؛ Sayed Masud Sayf2 | ||
1MA in Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
We have two direct ways of recognizing myths. 1) Recognition of natural forms; 2) recognition of mental forms. Human consciousness of his environment is limited to his living conditions, hence we can limit the first elements of human natural thought to areas of food resources, water, wild animals, and geographical location of human life. Human consciousness in the realm of natural intelligence that uses it, is the optimizer of these living conditions and nothing more; it means we can describe myths as we describe natural forms in natural science, it has been methods of people like D. Rosenberg and M. Eliade. But there is a "distinct thing" that grows apart from reality and that is self-sufficient, it is more dependent on the “absence of the object” and not on “the object”. and that is symbolic structures and language. Therefore, it can be found that language is formed around "numen" but doesn’t cover it and is always in progress. Language concerning consciousness with its judicial content can be expressed in A) categorical, B) conditional and C) analogical forms. Expression is to verbalize the "real thing" if there is any reality; it refers to the second way that is to deal with mental and general forms of myths; it has been the method of philosophers like C. Levy Strauss and E. Cassirer. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Myths, consciousness, Nature, Phenomenon, Mind | ||
مراجع | ||
مخبر، عباس ( 1398). مبانی اسطورهشناسی، تهران: نشر مرکز.##
هیوم، دیوید (1396). تاریخ دینِ طبیعی، ترجمۀ حمید عنایت، تهران: خوارزمی.##
Eliade. M. (1974). Traite d’histoire des Religions, Payotheque, pp. 110-250.##
Krappe, A. H. (2021). La Geneses Des Mythes: Le Ciel Et La Tere; Le Soleil; La Lune; Les Estoiles; Mythes Atmosperiques; Mythes Volcniques; Les Eaux; Mythes Chthoniens; Les Demiurges; Les Cosmogonies; L’homme; Les Cataclysmes; Mythes Historiques. Paris: Payot.##
Lundberg, P. (1942). La Typologie Baptismal dans l’ancienne Eglis, Uppsala and Leipzig.##
Rosenberg, D. (2001). World Mythology: An Anthology of Great Myths and Epics, McGraw-Hill Education.##
Strauss, L. (1980). Totemisme Aujourd’hui, Press Universitstaires de Frence.##
Wensik, A. J. (1919). The Ocean in the Literature of the Western Semites, Amsterdam.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,668 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 546 |