تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,765,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,102 |
واکاوی اسطوره گیلگمش درپرتو رویکرد پل ریکور به استعاره | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 3، آذر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2022.16649.1003 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی بهرامی ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
تاریخ دریافت: 22 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
چکیده: اسطوره گیلکمش اولین متن نگاشته شده توسط بشر میباشد که تاکنون اکتشاف شده و در اهمیت آن همین بس؛ که این متن مکتوب _گلِ نوشت_ سرچشمه مدنیت را بین النهرین معرفی میکند. اما مهمتر از این مسئله، فهم مصادیق شگفتی است که ما را به نوع نگرشآدمی؛ به حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح پیوند میزند! از همین رو مواجههای هرمنوتیکی به این متن میتواند، رهیافت روشنی را برای درک عمیقتر این اسطوره به دست دهد. نظریه هرمنوتیک پل ریکور، تفسیر را رهآورد دیالکتیک تبیین و فهم میداند و از نظر او زبان را میتوان موضوع مطالعه قرار داد. ریکور، میان اندیشه منطقی و استدلالیکه رویکرد ابزاری دارد و اندیشه شاعرانه که به صورت نمادین و استعاری است تفاوت قائل میشود. از همین رو به اسطورهها، بوطیقا و روایت نظر داشته و باور دارد که در واقع تخیل انسانی ضمن بسط درعمق زبان به او این امکان را میبخشدکه واژگانی تازه بیافریند یا آنها را برای بیان آنچه به زبان نمیآید به شکلی تازه ترکیب و ارائه نماید. ریکور، با تعریف خاصی که از استعاره ارائه میدهد برآن است تا ارتباط موثر میان تفسیروگفتمان را آشکارسازد. زیرا استعاره، آن جنبه از تجربیات ما که انگیزه آشکار شدن دارند؛ اما درزبان هر روزه ما دیده نمیشوند را به بیان در میآورد.این پژوهش قصد دارد براساس رویکرد ریکور به استعاره، به خوانشی دوباره از اسطوره گلیگمش پرداخته و به فهم تازهتری از آن دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههایکلیدی: اسطوره گیلگمش؛ پل ریکور؛ هرمنوتیک؛ استعاره؛ تفسیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analaysis of the Myth of Gilgamesh in the Light of Paul Recoeur, s Approach to Metaphor | ||
نویسندگان [English] | ||
MohammadMahdi Bahrami1؛ Ali Naqi Baqershahi2 | ||
1M. A. Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The myth of Gilgamesh is the first text written by man that has ever been discovered, and that's enough in importance; This written text - the flower of writing - introduces the origin of Mesopotamian civilization. But more important than this is understanding the examples of wonder that lead us to the kind of human attitude; They are linked to about 3000 BC! Hermeneutical encounters with this text, therefore, can provide a clear approach to a deeper understanding of this myth. Paul Ricoeur's theory of hermeneutics sees interpretation as a dialectical approach to explanation and understanding, and in his view language can be studied. Ricoeur distinguishes between logical and argumentative thought, which has an instrumental approach, and poetic thought, which is symbolic and metaphorical. Therefore, he looks at myths, rhetoric and narratives and believes that in fact, human imagination, while expanding in the depths of language, allows him to create new words or to combine and present them in a new way to express what is not spoken. Ricoeur, with his particular definition of metaphor, seeks to reveal the effective connection between interpretation and discourse. Because metaphor is that aspect of our experience that is motivated to be revealed; But in everyday language we express the invisible. Based on Ricoeur's approach to metaphor, this study intends to re-read Gligom's myth and gain a newer understanding of it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Gilgamesh myth, Paul Ricoeur, hermeneutics, metaphor, interpretation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 |