تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,169 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,342,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,936,618 |
تحلیل نسبت بیلدونگ با امر مطلق و هنر در فلسفه شلگل | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 17-34 اصل مقاله (289.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2022.17096.1009 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد کیانی* 1؛ پروانه ولوی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
از نظر شلگل حقیقت باید مطلق باشد و رسیدن به مطلق بوسیله مقولات فلسفی به آن شکلی که میان فیلسوفان ایدهآلیسم آلمانی آن دوره متداول بود امکانپذیر نیست. شلگل آگاهی را یک آگاهی تاریخی تعریف میکنند که خود را در دورههای گوناگون تاریخی در دل فرهنگ نشان میدهد. این فرهنگ شامل آثار هنری، آیینها و سمبلهای هر دوره میشود. مطلق نه آگاهی محض است و نه طبیعت بیکران بلکه جایی میان این دو قرار دارد. مطلق برای شلگل یک هماهنگی و هارمونی است که بوسیله یک آگاهی فراگیر شکل گرفته است. شلگل این هارمونی را بیلدونگ میداند که در حقیقت بنیان مطلق بودن بر همین هارمونی استوار است. هر چیز که پرورش مییابد و از دل این مطلق بیرون میآید در یک هماهنگی و نظم قرار دارد. در فلسفه شلگل بیلدونگ جای مقولات و قواعد فلسفی را میگیرد تا مطلق پدید آید. انسان برای رسیدن به یک هماهنگی و هارمونی همانند طبیعت باید از یک بیلدونگ بهرهمند شود. بیلدونگ مدنظر شلگل یک بیلدونگ هنری است که در درون خود با عشق، اخلاق و عرفان پیوند برقرار میکند | ||
کلیدواژهها | ||
مطلق؛ آگاهی؛ پرورش؛ فرهنگ؛ بیکرانگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Relationship Between Bildung With The Absolute And Art in Schlegel’s Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Kiani Farzad1؛ Parvaneh Valavi2 | ||
1PhD student in Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
According to Schlegel, truth must be absolute, and attainment of the absolute by philosophical categories is not possible in the way that was common among the philosophers of German idealism of the time. Schlegel defines consciousness as a historical consciousness that manifests itself in the heart of culture in different historical periods. This culture includes works of art, rituals and symbols of each period. Absolute is neither pure consciousness nor infinite nature, but there is a place between the two. Absolute for Schlegel is a harmony formed by a universal consciousness. Schlegel considers this harmony to be Bildung, which is in fact the basis of absoluteness. Everything that grows and emerges from the heart of the Absolute is in harmony and order. In Schlegel's philosophy, Bildung replaces philosophical categories and rules to create the absolute. To achieve a harmony like nature, man must benefit from an education. Schlegel's education is an artistic building that connects love, morality and mysticism within itself. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Infinity, Absolute, consciousness, cultivation, culture | ||
مراجع | ||
برلین، آیزیا (1385). ریشههای رومانتیسم، ترجمۀ عبدالله کوثری، تهران: نشر ماهی.##
Beiser, F. (1992). Enlightenment Revolution and Romanticism, The Genesis of Modern German,1790-1800. Massachusetts: Harvard University Press.##
Beiser, F. (2002). German Idealism, The Struggle against Subjectivism,1781-1801. Massachusetts: Harvard University Press.##
Beiser, F. (2003). The Romantic Imperative; the Concept of Early German Romanticism. Massachusetts: Harvard University Press.##
Breazeale, D. (2010). Fichte, German Idealism, and Early Romanticism. Amsterdam: Rodopi.##
Forster, M. (2015). Oxford Handbook of German Philosophy in the Nineteenth Century. Oxford: Oxford University Press.##
Forster, M. (2020). Romanticism, Philosophy, and Literature. London: Palgrave MacMillan.##
Frank, M. (2004). The Philosophical Foundations of Early German Romanticism. translated By Elizabeth Millan, New York: State University of New York Press.##
Hampton, A. (2019). Romanticism and the Re-Invention of Modern Religion. Cambridge: Cambridge University Press.##
Huhn, H. (2013). Symbol and Intuition; Comparative Studies in Kantian and Romantic-Period Aesthetics. New York: Routledge.##
Millan, E. (2007). Friedrich Schlegel and the Emergence of Romantic Philosophy. New York: State University of New York Press.##
Millan, E. (2019). Brill’s Companion to German Romantic Philosophy. Leiden: Brill.##
Millan, E. (2020). The Palgrave Handbook of German Romantic Philosophy. London: Palgrave MacMillan.##
Nassar, D. (2013). The Romantic Absolute, Being and Knowing in Early German Romantic Philosophy, 1795-1804. Chicago: The University of Chicago Press.##
Nassar, D. (2014). The Relevance of Romanticism Essays on German Romantic Philosophy. Oxford: Oxford University Press.##
Nivala, A. (2017). The Romantic Idea of the Golden Age in Friedrich Schlegel’s Philosophy of History. New York: Routledge.##
Novalis [von Hardenberg, G. P. F. F.] (2003). Fichte Studies. translated By Jane Kneller. Cambridge: Cambridge University Press.##
Schlegel, F. (1971). Lucinde and the Fragments. translated by Peter Firchow. Minneapolis: University of Minnesot Press.##
Schlegel, F. (2001). On the Study of Greek Poetry. translated by Stuart Barnett. New York: State University of New York Press.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,022 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 512 |