تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,342,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,937,631 |
جایگاه چکامههای هومر در نقل فرادهش دینی یونان باستان | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 35-50 اصل مقاله (295.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2022.17108.1010 | ||
نویسنده | ||
کاملیا طالعی بافقی* | ||
دانش آموخته دکتری فلسفه هنر، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 21 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
ایلیاد و اودیسه هومر را میتوان مرحله گذر از دوره شفاهی دین یونان باستان به دوره کتبی و ثبت و نظاممندشدن اسطورههای یونانی که معرِّف دین چندخدایی است به پایمردی ذهن و خیال اسطورهپرداز چکامهسرایی دانست که میکوشید به پرسشهای انسانِ سکنی گزیده در زیستبوم یونان باستان در زمینه دین و نسبت میرندگان با جاودانان و نیز اخلاق اجتماعی و قومی پاسخهایی درخور بیابد. روشن است که هومر دغدغه استدلال منطقی را ندارد؛ زیرا شاعری است که فرزند زمانهی اسطورهساز و خداتراشی خویش است و در مقام شاعری با ذهنی کاملاً خو گرفته با اسطوره و خیال، محصور در عالمی مابین برزخ (مثال) و دنیا، بیشتر درصدد ارائه توصیف و گزارشی از خدایان و قهرمانان و وقایع و اسباب و معدّات آنها متناسب با درک و فهم و مرتبه هستیِ مردمان اسطورهگرای عصر خود است. وجود این عناصر، حاکی از آن است که اگرچه امروزه آثار متعددی برای تحقیق در دین یونان باستان در دست است، اما بیتردید ایلیاد و اودیسه آثار ممتازی در این حوزه هستند که فرادهش دینی و اخلاقی و خدایان المپی مردمان اسطورهپرداز یونان باستان را در قالب چکامههای حماسی ثبت و جاودان کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
دین؛ یونان باستان؛ هومر؛ ایلیاد؛ اودیسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Standing of Homeric Epics in Recounting the Religious Tradition of Ancient Greece | ||
نویسندگان [English] | ||
Camellia Talei Bafghei | ||
PhD in Philosophy of Art, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Homer’s Iliad and Odyssey can be recognized as the transitional stage between the oral period of the Ancient Greek religions and its written period when the Greek myths –that indicate a polytheistic religion– were recorded and organized with the assistance of the mind and the imagination of a myth-making poet who attempted to find befitting answers to the questions of the man inhabiting the ecosystem of Ancient Greece regarding religion, relation between mortals and immortals, and also social and ethnic ethics. It is clear that Homer was not concerned with logical reasoning; because he is a poet that is the offspring of his myth-making and god-fabricating era and as a poet with a mind completely accustomed to myth and imagination, and stuck in a realm between limbo and earth, he is rather seeking to provide a description and a report about gods, heroes, events, and their means and equipment proportional to the understanding, knowledge and the existential order of his myth-oriented contemporary people. The existence of these elements indicates that although there are currently several works at hand to help inquire into the Ancient Greek religions, but undoubtedly the Iliad and Odyssey are excellent works in this regard because they have recorded and immortalized the religious and ethical traditions and the Olympic gods of the myth-making people of Ancient Greece in the form of epic poems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religion, Ancient Greece, Homer, Iliad, Odyssey | ||
مراجع | ||
آیسخولوس (1396). مجموعه آثار، ترجمة عبدالله کوثری، تهران: نشر نی.##
اوتو، والتر فریدریش (1396). تئوفانیا، جانمایه دین یونان باستان، ترجمة منوچهر اسدی، تهران: نشر ثالث.##
حسنیفر، عبدالرسول؛ چیتفروش، سجاد (1397). «نسبت ایزدان و انسان در اندیشۀ یونانی»، فصلنامه تاریخ فلسفه، سال نهم، شمارة اول (پیاپی 33)، 118ـ103.##
دوکولانژ، فوستل (1397). تمدن قدیم [یونان و روم]، ترجمة نصرالله فلسفی، تهران: اساطیر.##
گاردنر، هلن (1390). هنر در گذر زمان، ترجمة محمدتقی فرامرزی، تهران: نگاه.##
ناس، جان بایر (1386). تاریخ جامع ادیان، ترجمه علیاصغر حکمت، تهران: علمی و فرهنگی.##
هومر (1396الف). ایلیاد، ترجمة سعید نفیسی، تهران: پارمیس.##
هومر (1396ب). اودیسه، ترجمة سعید نفیسی، تهران: انتشارات پارمیس.##
یانگ، جولیان (1395). فلسفه تراژدی، ترجمة حسن امیری آرا، تهران: ققنوس.##
یگر، ورنر (1393). پایدیا، ترجمة محمدحسن لطفی، ج1، تهران: خوارزمی.##
Adams, E. (2017). Cultural Identity in Minoan Crete. Cambridge University Press.##
Castleden, R. (2009). Minoans: life in Bronze Age Crete. New York: Routledge.##
Dietrich, B. C. (1979). Views of Homeric Gods and Religion. Numen, Vol. 26, Fasc. 2, pp. 129-151.##
Ehrenberg, V. (1964). Society and Civilization in Greece and Rome. Massachusetts: Harvard University Press.##
Ekroth, G. (2007). Heroes and HeroـCults, a Companion to Greek Religion. edited by Daniel Ogden. Wiley Blackwell.##
Glover, T. R. (2006). Progress in Religion to the Christian Ara. London: Student Christian Movement.##
Graf, F. (2009). Apollo. USA: Routledge.##
Havelock, E. A. (1963). Preface to Plato. Massachusetts: Harvard University Press.##
Homer (1967). Iliad of Homer. translated by Richmond Lattimore, Chicago: the University Of Chicago Press.##
Homer (2000). Odyssey. translated by Stanley Lombardo. Hackett Publishing Company.##
Moran, G. (2010). International Handbook of Interـreligious Education. Vol. 1. Religious Education in United States Schools.##
Nagy, G. (1996). Greek Mythology and Poetics. Cornell University Press.##
Plato (1997) Complete Works. edited by John Cooper. Hackett Publishing Company.##
Post, L. A. (1939). The Moral Pattern in Homer. Transactions and Proceedings of the American Philological Association. Vol. 70, pp.158ـ190.##
Powell, B. & Morris, I. (2014). The Greeks History, Culture, and Society. Pearson.##
Rigoglioso, M. (2009). The Cult of Divine Birth in Ancient Greece. Palgrave MacMillan.##
Roisman, J. (2011). Ancient Greece from Homer to Alexander. translated by J. C. Yardley. Willey Blackwell.##
Sandywell, B. (2003). The Beginnings of European Theorizing: Reflexivity in the Archaic Age. USA: Routledge.##
Tor, S. (2017). Mortal and Divine in Early Greek Epistemology A Study of Hesiod, Xenophanes and Parmenides. Cambridge University Press.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,062 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 600 |