تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,726 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,943 |
نقش اسلام در بومی سازی دانش فلسفه با تکیه بر تأثیر قرآن کریم | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 71-104 اصل مقاله (478 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2022.16545.1000 | ||
نویسنده | ||
فهیمه کلباسی* | ||
استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 30 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 29 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
قرآن کریم مهمترین عامل شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی بوده به طوری که میتوان ادعا کرد تمام پژوهشها و تلاشها در حوزه اندیشه اسلامی از علم صرف و نحو در ادبیات عرب تا فقه و اصول و کلام و فلسفه و عرفان بر محور آیات الهی شکل گرفته است. علم فلسفه که در اصل از سرزمین یونان وارد جهان اسلام شد تحت تأثیر آیات الهی قرآن و توسط اندیشمندان اسلامی هویتی اسلامی یافت و تحت تأثیر همین تعالیم قرآنی بود که واژه های یونانی « فلسفه» و «فیلسوف» بوسیله حکماء اسلامی به دو واژه «حکمت» و «حکیم» تبدیل گردید. از جایی که حکماء اسلامی معارف فلسفی یونان را کارآمد می دانستند و معتقد بودند همبستگی و پیوند معارف قرآنی و دینی با دستآوردهای عقلی فلسفه یونان در رشد و تعالی جامعه اسلامی تأثیری ژرف خواهد داشت به تطبیق مطالب فلسفه یونان با معارف دین اسلام روی آورده و توانستند فلسفه را بومی سازی کنند. اصطلاح "بومی سازی" منطبق کردن علوم وارداتی از دیگر فرهنگها و تمدنها با بوم، فرهنگ، تمدن و آیین جامعه مقصد می باشد.. این نوشتار درصدد بررسی نقش اسلام به طور عام و قرآن کریم به طور خاص در فرآیند بومی سازی علم فلسفه وارداتی و ترجمه شده در سدههای آغازین پیدایش اسلام می باشد. در این راستا ابتکارات فیلسوفان مسلمان و بررسی موردی چندین مسأله و نظریه فلسفی نشانگر آن است که علم فلسفه در طی سالیان گذشته تأثیر فراوانی از قرآن و آموزههای اسلامی دریافت نموده و نام حکمت متعالی برازنده آن گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بومی سازی؛ فلسفه؛ حکمت الهی؛ قرآن؛ یونان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of Islam in the localization of philosophy based on the influence of the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Fahimeh Kalbasi | ||
Assistant Professor, Department of Theology, Lavasan Branch, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Holy Quran is the most important factor in the formation of Islamic culture and civilization. So it can be claimed that all research and efforts in the field of Islamic thought from grammar in Arabic literature to jurisprudence, principles, theology, philosophy and mysticism have been based on divine verses. The science of philosophy, which originally entered the Islamic world from the land of Greece, was influenced by the divine verses of the Qur'an and Islamic thinkers, then finding an Islamic identity. It was under such influence that the Greek terms of “philosophy” and “philosopher” have been changed into “Hakim” and “Hikmat”. Since the Islamic scholars considered the philosophical teachings of Greece to be effective and believed that the correlation of Qur’anic and religious teachings with the intellectual achievements of Greek philosophy would have a profound effect on the growth and excellence of Islamic society, they have compared Greek philosophical materials with Islamic teachings. They could localize the philosophy. This article seeks to examine the role of Islam in general and the Holy Qur’an in particular in the process of localizing of the imported and translated Greek philosophy in the first centuries of the emergence of Islam. In this regard, the initiatives of Muslim philosophers and the case study of several issues and philosophical theories show that the science of philosophy has received a great deal of influence from the Qur'an and Islamic teachings over the past years and so the name of “transcendent wisdom” has adorned it correctly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Localization, Philosophy, Divine Wisdom, Quran, Greece | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |