تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,094,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,661 |
تحلیل شاخصهای سیاستهای هویتی اسلامگرا در عربستان | ||
مطالعات سیاسی جهان اسلام | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 41، فروردین 1401، صفحه 43-69 اصل مقاله (1019.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/psiw.2022.16514.3059 | ||
نویسندگان | ||
حسن مجیدی* 1؛ مهدی طاهری2 | ||
1دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 23 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: اسلامگرایی در عربستان که مبتنی بر قرائت وهابی از اسلام است، طیف حداکثری را در جامعه سعودی تشکیل میدهد. باوجود این که طیفهای حداقلی؛ مانند شیعیان و سایر فرق سنی در عربستان وجود دارند، اما به خاطر حاکمیت خاندان پادشاهی و وهابیت در حوزههای سیاسی و اجتماعی جامعه، عملاً چنین جریاناتی در جامعه اجازه ظهور و بروز سیاستهای هویتی خویش را ندارند. از همینرو، سیاستهای هویتی اسلامگرایی در عربستان بر اساس خوانش و قرائت اسلامِ وهابی و جریانات ذیل آن؛ مانند وهابیت رسمی، صحویها و جهادیها میباشد؛ پرسش اصلی مقاله این است که شاخصهای سیاستهای هویتی اسلامگرا در عربستان سعودی کدامند؟ روش: روش این پژوهش، تحلیل اسنادی است و جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و مصاحبه میباشد. یافتهها: اسلامگرایی به قرائت وهابی، یکی از پایههای اصلی هویتی عربستان سعودی بهشمار میرود و خاندان پادشاهی نیز مشروعیت خود را از آن میگیرد. در این عرصه بهطور انحصاری همه چیز در دستان وهابیت قرار دارد و از پدیده تکثّر و پلورالیسم مذهبی در عربستان سعودی جلوگیری شده است. شاخصهای سیاستهای هویتی اسلامگرایی، از دل جریاناتی همچون وهابیت رسمی، صحویها و جهادیها بیرون میآید. نتیجهگیری: پس از بررسی زمینهها، مؤلفهها، اهداف، چالشها و موانع جریانات اسلامگرایی، شاخصهای سیاستهای هویتی اسلامگرا مشخص شدند که عبارتند از: مشروعیت دادن به اقدامات و تصمیمات حکومت سعودی، مخالفت و ضدیّت با فرهنگ و مضامین غربی، تکفیر و جهاد با مشرکان، اقدامات تبعیضآمیز علیه شیعیان و محروم کردن آنها از حقوق اوّلیّه زندگی، قوانین سختگیرانه علیه زنان و بیهویتشدن آنها، مخالفت و ضدیّت با لیبرالها و سکولارها، نظام آموزشی و حقوقی مبتنی بر آموزههای وهابیت، مخالفت با دموکراسی و نفی مشارکت سیاسی مردم، گسترش و تبلیغ وهابیت، تأکید بر سنتگرایی و مخالفت با مدرنیته. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستهای هویتی؛ اسلامگرایی؛ عربستان سعودی؛ وهابیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Characteristics of Islamist Identity Policies in Saudi Arabia | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Majidi1؛ Mahdi Taheri2 | ||
1Associate Professor of Political Sciences, Imam Sadeg University, Tehran, Iran, | ||
2Ph.D. Student in Political Sociology, Imam Sadeg University, Tehran, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Islamism in Saudi Arabia, which is based on the Wahhabi reading of Islam, forms the maximum spectrum in Saudi society. Despite the minimal spectra, like the Shiites and other Sunni sects, there are in Saudi Arabia, but due to the rule of the royal family and Wahhabism in the political and social spheres of society, in practice, such currents in society are not allowed to emerge and manifest their identity policies. Hence, the Islamist identity policies in Saudi Arabia are based on the reading of Wahhabi Islam and its currents, like official Wahhabism, Sahihs and jihadists. The main question of the article is what are the characteristics of Islamist identity policies in Saudi Arabia? Method: The method of this research is documentary analysis and data collection is in the form of library and interview. Results: Islamism in Wahhabi reading is one of the main foundations of Saudi Arabia's identity and the royal family derives its legitimacy from it. In this area, everything is exclusively in the hands of Wahhabism, and the phenomenon of religious pluralism and pluralism in Saudi Arabia has been prevented. The hallmarks of Islamist identity policies stem from currents such as official Wahhabism, Sahihs, and jihadists. Conclusion: After examining the backgrounds, components, goals, challenges and obstacles of Islamist currents, the characteristics of Islamist identity policies were identified, which are: legitimizing the actions and decisions of the Saudi government, opposing Western culture and themes, takfir and jihad against polytheists, discriminatory measures against Shiites and depriving them of basic rights to life, strict laws against women and their anonymity, opposition and opposition to liberals and secularists, educational system and legal system based on the teachings of Wahhabism, opposition to democracy and denial people's political participation, the spread of Wahhabism, the emphasis on traditionalism and opposition to modernity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity policies, Islamism, Saudi Arabia, Wahhabism | ||
مراجع | ||
ابراهیم، فؤاد (1395). سلفیت جهادی در عربستان سعودی، ترجمه: علیرضا فرازی، قم: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع).
ابوریش، سعید.ک (بیتا). آل سعود و انتفاضه الحرم، جزوه سازمان انقلاب اسلامی جزیره العرب، تهران.
احمدیان، حسن (1400). سیاستهای هویتی در عربستان سعودی، گفتگوی نگارندگان با ایشان.
احمدیان، حسن (1400). مصاحبه با ایشان در موضوع سیاستهای هویتی در عربستان سعودی.
اسدی، علی اکبر (1400). سیاستهای هویتی در عربستان سعودی، گفتگوی نگارندگان با ایشان.
اسدی، علی اکبر (1400). مصاحبه با ایشان در موضوع سیاستهای هویتی در عربستان سعودی.
آجرلو، حسین (1400). مصاحبه با ایشان در موضوع سیاستهای هویتی در عربستان سعودی.
آجرلو، حسین (1400). سیاستهای هویتی در عربستان سعودی، گفتگوی نگارندگان با ایشان.
آل سید غفور، سید محمد تقی؛ زهیری، علیرضا (1395). سیاست هویت و جنبشهای اجتماعی جدید، فصلنامه علوم سیاسی،19(74): 130.
بادیب، سعید (1994). العلاقات السعودیة الایرانیة 1922-1982، لندن: دارالساقی و مرکز الدراسات العربیة والایرانیة.
البرصان، حمد؛ الحمد، جواد؛ الرشدان، عبدالفتاح (1441). آفاق السیاسة الخارجیه السعودیه فی العهد الملک سلمان بن عبدالعزیز، امان: دائرة المکتبة الوطنیة.
بشیریه، حسین (1379). در آمدی بر جامعه شناسی تجدد، مجله نقد و نظر،7(24-25): 145
بن باز، عبدالعزیز (بی تا). فتاوی المرأة، ریاض، دارالوطن.
تاجیک، محمدرضا (1383). جهانی شدن و هویت؛ هویت ملی و جهانی شدن، تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی دانشگاه تهران.
تاجیک، محمدرضا (1384). روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
حسینیزاده، سید محمد علی (1386)، اسلام سیاسی در ایران، قم: انتشارات دانشگاه مفید
الحفیان، کریم (1440). المقدسی، الاب الروحی للسلفیة الجهادیة، امان: دارالفکر اسلامیه.
الرشید، مضاوی (1393). عربستان سعودی و جریانهای اسلامی جدید، ترجمه: رضا نجف زاده، تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
رفیعیان، سجاد (1400). سیاستهای هویتی در عربستان سعودی، گفتگوی نگارندگان با ایشان.
رفیعیان، سجاد (1400). مصاحبه با ایشان در موضوع سیاستهای هویتی در عربستان سعودی.
شرابی، هشام (1369). روشنفکران عرب و غرب، سالهای تکوین 1914-1875، ترجمه عبدالرحمن العالم، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
طاهرﯼ، ﺳﯿﺪ ﻣﻬﺪﯼ؛ ﺍﺣﻤﺪﻭﻧﺪ، ﺷﺠﺎﻉ . (1394). وهابیت و استمرار حاکمیت آل سعود، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، زمستان، شماره17
عبدالملکی، محسن (1400). سیاستهای هویتی در عربستان سعودی، گفتگوی نگارندگان با ایشان.
عبدالملکی، محسن (1400). مصاحبه با ایشان در موضوع سیاستهای هویتی در عربستان سعودی.
عظیمی، مرتضی (1400). سیاستهای هویتی در عربستان سعودی، گفتگوی نگارندگان با ایشان.
عظیمی، مرتضی (1400). صاحبه با ایشان در موضوع سیاستهای هویتی در عربستان سعودی.
علیخانی، عبدالله (1388). امنیت بینالملل (4) (ویژه القاعده)، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.
عمید، حسن (1389). فرهنگ فارسی عمید، تهران: راه رشد.
کاظمی، احسان؛ رضادوست، کریم (1398). نظریههای سیاست هویت، تهران: انتشارات عقل سرخ.
کرمی، کامران (1400). سیاستهای هویتی در عربستان سعودی، گفتگوی نگارندگان با ایشان.
کرمی، کامران (1400).صاحبه با ایشان در موضوع سیاستهای هویتی در عربستان سعودی.
کمالی، حمیدرضا (1391). خاورمیانه (9)؛ ویژه مسائل داخلی عربستان، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.
لاکروا، استفان (1399). اسلامگرایی سعودی؛ پویشهای سیاست و مذهب در عربستان معاصر، ترجمه: محمود مقدس و حمدالله اکوانی، تهران: انتشارات سبزان.
مالکی، حسن بن فرحان (1386). مبلّغ نه پیامبر، ترجمه سید یوسف مرتضوی، قم: نشر ادیان.
ملکیان، مصطفی (1381). راهی به رهایی، تهران: نشر نگاه معاصر.
النقیدان، منصور (2012). الملوک المحتسبون؛ الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فی السعودیه، دبی: مرکز المسبار للدراسات و البحوث.
اکانت توییتر سلمان العودة (حمایت از فلسطین) در تاریخ 5/5/1400 توسط نگارنده مشاهده شده است: https://twitter.com/salman_alodah/status/88834864205415628 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 173 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |