تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 347 |
تعداد مقالات | 2,862 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,254,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,390,413 |
بررسی تطبیقی مسئله خیر و شر از نگاه ابن سینا، لایب نیتس و اسپینوزا | ||
فلسفه غرب | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، تیر 1401، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2022.17439.1019 | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم اسدی* 1؛ اکبر عروتی موفق2 | ||
1استادیاردانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مقصودی همدان، ایران | ||
2عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 07 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 09 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
بحث شرور از مهمترین و در عین حال قدیمیترین معضلات مسایل کلامی و فلسفی است. این مسأله که چگونه میتوان با توجه به علم و قدرت بیکران الهی و خیرخواهی او در حق مخلوقات و انسانها، وجود شرور در عالم ماده و بخصوص زندگی انسانها را توجیه نمود، از جمله مسایلی است که همواره ذهن فیلسوفان و متکلمان را به خود مشغول کرده. تعارض بین صفات یاد شده و وجود شرور آنقدر جدی و عمیق است که بعضی از فیلسوفان و متکلمان متأله را بناچار به نفی و انکار وجود شرور بالکل واداشته و بعضی دیگر را به انکار وجود خدوند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی فلسفه دخول شر در نظام خلقت از نظر ابنسینا، لایب نیتس و اسپینوزا بررسی شده است. مطابق نظر ابنسینا شر حقیقی نه بالذات، داخل در نظام قضا و قدر است و نه بالعرض. شر نسبی هم اگر چه داخل در نظام قضا و قدر الهی هست اما بالعرض داخل است نه بالذات. وجود شر نسبی هم با نظام احسن قابل توجیه است و بین آنها تعارض ذاتی وجود ندارد. لایب نیتس این دیدگاه را به طور کامل میپذیرد و توضیح میدهد که وجود شرور مابعدالطبیعی در نظام احسن یک امر ضروری است. برخلاف شرور اخلاقی و طبیعی که ضروری نیستند. ولی اسپینوزا بر خلاف این دو، خیر یا شر نامیدن امور را یک امر انسانی و تابعی از خواهش های نفسانی می داند و بر این عقیده است که در عالم واقع خیر و شری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
" خیر"؛ " شر"؛ " ابن سینا"؛ " لایب نیتس"؛ " اسپینوزا" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the issue of good and evil from the point of view of Ibn Sina, Leibniz and Spinoza | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolghasem Asadi1؛ Akbar orvatimovaffagh2 | ||
1Assistant Professor, Farhangian University, Shahid Maqsoodi Campus, Hamedan. | ||
2Faculty member of the Department of Islamic Education, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The evil debate is one of the most important and at the same time the oldest problems of theological and philosophical issues. This is how the existence of evil in the material world, and especially in human life, can be justified, given the infinite knowledge and power of God and His benevolence towards creatures and human beings.It is one of the issues that has always occupied the minds of philosophers and theologians. The conflict between these attributes and the existence of evil is so serious and deep that some philosophers and theologians have been forced to deny the existence of evil altogether and others to deny their existence.In this article ، the descriptive-analytical method of the philosophy of evil entering the system of creation has been studied by Avesina Leibniz and Spinoza. According to Avesina, true evil is neither inherently in the system of jurisprudence nor in breadth. Relative evil, although it is inside the system of divine judgment and predestination, is transversely inside and not in essence.The existence of relative evil can also be justified by the good system and there is no inherent conflict between them. Leibniz fully accepts this view and explains that the existence of metaphysical evil in the good system is a necessity. Unlike moral and natural evils that are not necessary. But Spinoza, in contrast to these two, considers calling things good or evil a human thing and a function of desires , and believes that there is no good or evil in fact | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" goodness", " evil", " avesina", " leibniz", " spinoza" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 405 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |