تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,178 |
تحلیل ریسک ایمنی رمپ در معادن روباز به منظور شناسایی محدودههای حادثهخیز | ||
نشریه مهندسی منابع معدنی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 28، تیر 1402، صفحه 61-81 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmre.2022.16870.1575 | ||
نویسندگان | ||
ستار مهدوری* 1؛ محمد حیاتی2 | ||
1استادیار، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران)، تهران | ||
2استادیار، گروه مهندسی معدن، دانشگاه لرستان، خرم آباد | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 11 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
اولین گام برای اجرای عملیات استخراج در معادن سطحی، احداث شبکهای از راههای ارتباطی برای دسترسی به بخشهای مختلف معدن و انتقال مواد معدنی یا باطله است. برای طراحی موفقیتآمیز رمپ در معادن روباز، ارزیابی و تحلیل ریسک ایمنی آن بر اساس شرایط زمینشناسی، ویژگیهای ژئومکانیکی، نوع ماشینآلات و طرح معدن ضروری است. در این تحقیق ریسک ایمنی رمپ معادن روباز با هدف تعیین محدودههای حادثهخیز بررسی شده است. برای این منظور از اطلاعات حاصل از گمانههای اکتشافی معدن سنگ آهن چادرملو برای مدلسازی استفاده شده است. در ابتدا مدل بلوکی اقتصادی معدن و رمپ پیشنهادی طبق مفروضات این تحقیق در سناریوهای مختلف مدلسازی شده است. پس از انتخاب مسیر بهینه رمپ، کل طول رمپ در فواصل 100 متری پهنهبندی شد تا ریسک ایمنی رمپ در 42 محدوده ارزیابی شود و از طریق محاسبه شاخص کل ریسک، نواحی حادثهخیز شناسایی شوند. به این ترتیب پس از ترسیم نمودار پاپیونی و بر اساس نظر خبرگان پنج رویداد آغازین شامل ناپایداری دیواره، سقوط ماشین، پرتاب سنگ، لغزندگی و تصادف به عنوان رویدادهای اصلی منجر به حادثه در طراحی رمپ معادن روباز شناسایی شده و سپس احتمال وقوع هر یک از رویدادهای آغازین و شدت اثر پیامدهای آنها تعیین شدند. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق رویدادهای سقوط ماشین و ناپایداری دیواره بیشترین تاثیر منفی را بر ایمنی رمپ دارند. همچنین بیشترین مقدار شاخص کل ریسک برابر 110 (محدودههای شماره 37 و 42) و کمترین مقدار آن معادل 5 (محدودههای شماره 4، 5 و 9) محاسبه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل ریسک؛ ایمنی؛ طراحی رمپ؛ روش استخراج روباز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ramp Safety Risk Analysis in Open-Pit Mines to Identify Accident-Prone Zones | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Mahdevari1؛ M. Hayati2 | ||
1Assistant Professor, Dept. of Mining Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Dept. of Mining Engineering, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The first step for carrying out mining operations in surface mines is to build a network of communication routes to access different parts of the mine, and also transport ore and waste. For the successful design of ramps in open pit mines, it is necessary to evaluate and analyze the related safety risk based on the geological conditions, geomechanical characteristics, type of machinery, and the mine design. In this research, the ramp safety risk was investigated to determine the accident-prone zones. In this regard, the information obtained from the exploration boreholes of the Chadormalu iron ore mine was used for modeling. At first, the economic block model of the mine and the ramp were modeled in different scenarios. After selecting the optimal ramp, the total length of the ramp was zoned at 100-meter distances to assess the safety risk in 42 zones, and to identify accident-prone zones by calculating the total risk index. Thus, by drawing a bow-tie diagram, the five initial events including wall instability, car crash, stone throwing, slippery, and accident were identified as the main events leading to incidents; then the probability and consequences severity of each initial event were determined. According to the results, the car crash and wall instability events have the most negative impact on the ramp safety. Also, the highest and the lowest values of the total risk index were 110 (in zones 37 and 42) and 5 (in zones 4, 5, and 9), respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Risk analysis, Safety, Ramp design, Open-pit mining method | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |