![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,343,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,939,939 |
نظریه نهایی التفات برنتانو (رئیزم) و تبعات آن، با نگاهی به برخی نظریات فیلسوفان مسلمان | ||
فلسفه غرب | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، تیر 1401، صفحه 71-92 اصل مقاله (357.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2022.17919.1026 | ||
نویسنده | ||
منیره پلنگی* | ||
دانشیار دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 09 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 22 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
چکیده بنظر می رسد که نظریه التفات برنتانو، در کنار سایر مباحث تئوری ذهن او، لااقل از جهاتی خاص، با مباحث متعددی در فلسفه مسلمانان از جمله مباحث و مجادلات وجود ذهنی، برخی قواعد اشراقی سهروردی (وحتی غزالی در مشکوة الانوار) درباب نوریت ذاتی شناسنده و اصالت و محوریت آن در امر شناخت، نظریه علم مرکب یا علم به علم نزد ابن سینا و دیگران، عالَم بودن نفس انسان از نظر ملاصدرا، انشاء نفس بعنوان ماهیت حقیقی ادراک دستکم در مرتبه ادراک حسی و خیالی، آگاهی ذاتی نفس به خویش در ضمن (و بلکه به یک معنا مقدم بر) هر آگاهی دیگر، می توانند دستمایه یافتن ظرفیتهایی درباب مطالعات تطبیقی باشند. در این نوشته با بررسی ابعادی از نظریه التفات برنتانو در دو شکل متقدم و متأخر آن، و تبعاتی که بطور ویژه بر نظریه التفات نهایی او، مشهور به رئیزم، لازم خواهد آمد، مروری بسیار اجمالی و اشاره وار به مباحثی مشهور نزد فیلسوفان مسلمان، از قبیل آنچه گفته شد، بمناسبت صورت خواهد پذیرفت تا راهی را برای پژوهشهای تطبیقی تفصیلی را نشان دهد. به دلیل محدودیت حجم استاندارد مقاله، در کنار شهرت نظریات مذکور و ادبیات معتنابهی که درباره آنها، تاکنون ارائه گردیده است، از ورود تفصیلی به این مباحث اجتناب شده است، و تنها به مناسبت شان با ابعاد ی چند از نظریه التفات برنتانو اکتفا گردیده است. واژگان کلیدی: نظریه التفات، رئیزم، برنتانو، وجود ذهنی، محوریت شناسنده | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه التفات؛ رئیزم؛ برنتانو؛ وجود ذهنی؛ محوریت شناسنده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Brentano's Later Theory of Intentionality (Reism) and its Outcomes with a Glance at Certain Muslim Philosophers' Views | ||
نویسندگان [English] | ||
Monireh Palangi | ||
Associate professor of Shahid Motahari University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Presumably, Brentano's theory of intentionality besides his other theories of the mind, at least, in some particular aspects, could be contrasted with some of the issues in Islamic philosophy including, issues on mental existence, some of Suhrawardi Illuminationist rules (even Ghazzali in Mishkat al-anwar) on knower's essential luminosity and its principality and centrality in cognition, compound theory of knowledge or knowledge of knowledge in Ibn Sina and others, human soul as a cosmos in Mulla Sadra, soul's creation as real nature of perception at least sensible and imaginal level, essential awareness of the self to itself meanwhile, any other awareness, can be recourse to certain capacities on comparative studies. The present paper is an attempt to explore some centrality aspects of Brentano's theory of intentionality in early and later forms and its outcomes such as reism. In this study, a glance will be cast at Muslim philosophers' views in this regard to pave the way for a comparative study. To observe the standard of the journal, I refrain from going into detail about the issues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
theory of intentionality, reism, Brentano, mental existence, of the knower | ||
مراجع | ||
ابنسینا (1391). التعلیقات، تصحیح حسین موسویان، تهران: موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.##
سبزواری، ملاهادی (1380). شرح المنظومه، تصحیح و تعلیق حسن حسنزاده آملی، تحقیق مسعود طالبی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی قم.##
سهروردی، شهابالدین یحیی (1380). حکمة الاشراق، در مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج2، تصحیح هانری کربن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.##
طوسی، نصیرالدین محمد (1407ق). تجرید الاعتقاد، تحقیق محمدجواد حسینی جلالی، قم: مرکز نشر اسلامی.##
ملاصدرا (1382). الشواهد الربوبیه، تصحیح سیدجلاالدین آشتیانی، قم: بوستان کتاب.##
Albertazzi, L. & Libardi Massimo, R. P. (1996). The School of Franz Brentano. Kluwer Academic Publishers.##
Aristotle (1924). Metaphysics. trans. by David Ross. Oxford University Press.##
Aristotle (1961). De Anima. edited with Introduction and Commentary by David Ross. Oxford: Clarendon Press. ##
Brentano, F. (1966). The True and the Evident. trans. by Roderick M. Chisholm, Ilse Politzer & Kurt R. Fischer. ed. by Oskar Kraus & Roderick M. Chisholm. London: Routledge & Kegan Paul [including: letter to Anton Marty, 17 March 1905].##
Brentano, F. (1973). Psychology from an empirical standpoint. ed. by Linda L. McAlister. trans. by Antos C. Rancurello, D.B. Terrell and Linda L. McAlister. New York: Humanities Press.##
Brentano, F. (1977). The Psychology of Aristotle. edited and translated by Rolf George. Berkeley: University of California Press.##
Brentano, F. (1981a) The Theory of categories. Trans. by Roderick M. Chisholm and Norbert Guterman. The Hague: Martinus Nijhoff.##
Brentano, F. (1981b). Sensory and Noetic Consciousness. ed. by Linda McAllister. London: Routledge & Kegan Paul.##
Kant, I. (1998). Critique of Pure Reason. trans. and ed. by Paul Guyer & Allen w. Wood. Cambridge: Cambridge University Press.##
Leibniz, G. W. (1998). Philosophical Texts. trans. and ed. by Richard Francks. Oxford University Press. ##
Moran, D. (1996). Brentano's Thesis. Blackwell Publishing on behalf of The Aristotelian Society [in Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volumes, Vol. 70, pp. 1-27].##
Smith, B. (1994). Austrian philosophy, The legacy of Franz Brentano. Chicago: Open Court.##
Smith, B. (1998). Boundaries: a Brentanian theory. Brentano Studien, 8, pp. 107-114.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 934 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |