تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 296 |
تعداد مقالات | 2,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,725,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,080,153 |
آموزش معکوس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان مبتنی بر نظریهی مهارتآموزی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی کوهگرد ![]() ![]() | ||
1گروه زبانشناسی دانکشده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبائی- تهران-ایران | ||
2استاد گروه زبانشناسی- آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان (آزفا)، دانشگاه علامه طباطبائی. | ||
چکیده | ||
در کلاس معکوس، بر خلاف کلاس سنتی، دریافت اطلاعات جدید و آموزش، در منزل و انجام تکالیف درسی در کلاس صورت میگیرد؛ در یادگیری معکوس نیز، آموزش مستقیم از فضای آموزش گروهی به فضای آموزش فردی منتقل میشود و در نتیجه فضای گروهی در کلاس، تبدیل به محیط آموزشیِ پویا و تعاملی میگردد و معلم به جای ارائهی درس، در کنار زبانآموزان، آنها را برای بهکاربردن مفاهیم و تعامل خلاقانه با موضوع آموزشی، راهنمایی میکند و زبانآموزان در فرایند یادگیری فعال قرار میگیرند. در بین نظریههای زباندومآموزی، نظریهی مهارتآموزی، نظریهای است کاملاً روانشناختی که ریشه در سه نوع روانشناسی رفتارگرا، شناختی و پیوندگرا دارد. این نظریه اختصاص به زبانآموزی ندارد بلکه برای تبیین فراگیری انواع مهارتها به طور عام بهکار گرفته میشود. این پژوهش کیفی و از نوع اقدامپژوهی عملی است. هدف پژوهش، بررسی چگونگی اجرای رویکرد معکوس برای آموزش زبان است؛ برای این منظور از بین نظریههای زباندومآموزی، نظریهی مهارتآموزی در نظر گرفته شده است. لذا در این پژوهش، با مروری بر پیشینه و مبانی نظری رویکرد معکوس و قالب نظریهی مهارتآموزی، همسو شدن این دو رویکرد در اجرای آموزش معکوس زبان فارسی به عربزبانان سطح میانی به عنوان یک تجربهی زیسته، بیان شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که قالب نظریهی مهارتآموزی برای اجرای رویکرد معکوس در آموزش زبان مناسب است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد معکوس؛ نظریه مهارتآموزی؛ دانش بیانی؛ دانش روندی؛ خودکارشدگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Flipped Teaching Persian to Non-Persian Speakers Based on Skill Acquisition Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali koohgard1؛ Sahraei, Reza Morad2 | ||
چکیده [English] | ||
In the flipped class, unlike in the traditional class, new information and instruction are given at home, and homework is done in class; In flipped learning, direct instruction is transferred from the group learning space to the individual learning space, and as a result, the group space in the classroom becomes a dynamic and interactive learning environment, and the teacher, Instead of presenting lessons, along with language learners, guides them to apply concepts and interact creatively with the subject matter; and learners are also involved in the active learning process. Among the theories of secondary language learning, the skill acquisition theory is a purely psychological theory that is rooted in three types of behavioral, cognitive and relational psychology. This theory is not specific to language acquisition but is commonly used to explain the acquisition of a variety of skills. This research is a qualitative and practical action research type. The purpose of this study is to investigate how to implement a filipped approach to language teaching; For this purpose, among the theories of secondary language acquisition, the skill acquisition theory has been considered. Therefore, in this study, by reviewing the literature and theoretical foundations of the flipped approach and the framework of the skill acquisition theory, the alignment of these two approaches in the implementation of flipped Persian language teaching to intermediate Arabic speakers as a lived experience has been expressed. Findings showed that the format of skill acquisition theory is suitable for implementing the flipped approach in language teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
flipped approach, skill acquisition theory, declarative knowledge, procedural knowledge, automaticity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |