تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 296 |
تعداد مقالات | 2,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,725,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,079,811 |
بازنمایی جنسیت در دو کتاب «میناء 1» و «الطریق إلی العربیة» | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 23، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2022.2875 | ||
نویسندگان | ||
دانش محمدی رکعتی ![]() ![]() | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
کتابهای آموزشی علاوه بر اطلاعات، منتقل کننده ارزشها و قالبهای فرهنگی مشخصی به فراگیران هستند. از جمله مهمترین این قالبها کلیشههای جنسیتی است که منابع آموزشی نقش بالایی در شکلگیری آنها دارند. در همین راستا، پژوهش حاضر به بازنمایی و تحلیل نقشهای خانوادگی و شغلی زن و مرد در کتابهای فارسی و عربی میپردازد. ابتدا دو کتاب از مجموعه کتابهای آموزش زبان فارسی و عربی به غیر سخنوران آن زبانها به نامهای «مینا۱» و «الطریق الی العربیة» انتخاب شد. سپس تمامی متون خوانداری و تصاویر این دو کتاب بررسی و به صورت خط به خط مطالعه و تمام تصاویر بررسی شدند تا بازنمایی جنسیت در آنها از نظر کمی و کیفی مورد تحلیل قرار گیرد. نتایج بطور کلی نشان داد که در هر دو کتاب سیر فراوانی مؤلفههای مورد بررسی با عدم تعادل به نفع مردان همراه است. تصاویر کتابهای مورد بررسی عمدتا به جنس مذکر تعلق داشت و نقشهای شغلی زنان کم رنگتر بود. مردان در حال ورزش کردن و نقشهای اجتماعی متنوعتر و زنان در حال خرید کردن و در نقشهای اجتماعی کمتری به تصویر کشیده شده بودند. در هر دو کتاب مشاغل به تصویر کشیده شده برای مردان دارای تنوع بیشتر و مشاغل زنان دارای تنوع بسیار پایین بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشهای خانوادگی و شغلی؛ جنسیت؛ کلیشههای جنسیتی؛ الطریق إلی العربیة؛ مینا1 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of gender in the two books "Mina 1" and "attarigh elal Arabia"Books | ||
نویسندگان [English] | ||
danesh mohamadi rakati1؛ eshagh rahmani1؛ maryam jahromian2 | ||
1Danesh Mohammadi rakati (Ph.D.), Associate Professor of the Department of Arabic language and literature in university of shiraz | ||
2shirazuni | ||
چکیده [English] | ||
In addition to information, educational books convey specific cultural values and patterns to learners. Among the most important of these forms are gender stereotypes, which educational resources play a major role in their formation. The present study deals with the representation and analysis of family and occupational roles in Persian and Arabic books.Initially, two books from the collection of Persian and Arabic language teaching books, with the exception of the speakers of those languages, were selected: Mina1 and Attariq ila l-Arabi.Then all the texts of the reading texts and pictures of these two books were studied line by line and all the pictures were analyzed qualitatively and quantitatively.Then all the reading texts and illustrations of these two books were reviewed and studied line by line and all images were analyzed in order to qualitatively and quantitatively analyze gender representation.Then, the results were quantified using frequency and percentage in the form of tables and graphs. The results were then quantified using frequency and percentage in the form of charts and graphs. The job roles of women and the images used for them were not mentioned in the books, or in the representation of some of the roles. But the results in general showed that in both books the frequency of the studied components is associated with imbalance. In both books, the jobs depicted for men had more variety and the jobs for women had very little variety. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
family and job roles, gender, Gender stereotypes, attarigh ilal arabiat, Mina1 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |