تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 296 |
تعداد مقالات | 2,469 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,725,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,080,153 |
الگوی بهکارگیری موسیقی شعر در فرایند فراگیری زبان فارسی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 23، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2022.2879 | ||
نویسندگان | ||
شکوه زارعی ![]() ![]() | ||
1دانشگاه اصفهان | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
در آموزش زبان ابزارها و رویکردهای متعددی برای فراگیری و آموزش زبان وجود دارد. یکی از این ابزارها متون ادبی است. این متون از دیرباز برای آموزش زبان فارسی در نقاط مختلف جهان در کانون توجه قرار داشتهاند. ابزار دیگری که گاه برای تسریع یادگیری از آن استفاده شده، موسیقی شعر است. در گذشته و نیز امروز برای به خاطر سپردن برخی موضوعات آموزش پذیر، مباحث آموزشی در قالب نظم به فراگیران آن علوم ارائه میشده است. بر این اساس به نظر میرسد از یک سو آموزش زبان فارسی از طریق متون ادبی که روشی اثر گذار با سابقۀ طولانی است و از سویی دیگر استفاده از نظم برای آموزش دانشهای عام که روشی تسهیل کننده است، می تواند تأثیر مطلوب بر تسریع و تعمیق یادگیری زبان فارسی داشته باشد. به رغم اهمیت این متون در آموزش زبان، تاکنون نحوۀ استفادۀ بهینه و اثربخش آنها در آموزش زبان مغفول مانده است. این پژوهش پس از تبیین اهمیت ادبیات و تأثیر موسیقی شعر در آموزش و فراگیری زبان، الگویی برای استفاده از متون نظم ادبی و موسیقی شعر در آموزش زبان فارسی ارائه کرده است. این الگو براساسِ یافتههای نظری به دست آمده است و دارای سه رکن اصلی است: نوع موسیقی شعر، مضمون اشعار و مراحل فعالیتهای رویکرد ارتباطی (پیش از خواندن، همزمان با خواندن و پس از خواندن). این الگو در سه مرحله فعالیتهایی را برای آموزش زبان فارسی با موسیقی شعر تدوین کرده است که متناسب با دانش زبانی متوسط به بالا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فراگیری زبان؛ زبان فارسی؛ رویکرد ارتباطی؛ موسیقی شعر؛ الگو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Model Of Using Music Of Poetry In The Process Of Learning Persian Language | ||
نویسندگان [English] | ||
shokouh zarei1؛ Ehsan Reisi2 | ||
1university of isfahan | ||
2Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran. Abstract | ||
چکیده [English] | ||
Among different approaches and materials for language acquisition and instruction are classical literary texts which have been substantially used as a language teaching tool in various parts of the world. Music of poetry is another tool that has been adopted in the past and present to learn educational subjects and materials in versified formats, based on this, it seems that on the one hand, teaching Persian language through ancient texts is an effective method with a long history, and on the other hand, using rhyme to teach general knowledge, which is a facilitating method in education. It is thus purported that versified writings are potential to facilitate and reinforce learning Persian language. Despite the significance of such like texts, their application and impact on learning Persian language have been unappreciated. Considering the significance of literature and the impact of music of poetry in language teaching and learning, this research presents a model for the application of versified literary texts and music of poetry in Persian language acquisition and instruction. The model, designed based on theoretical findings, is threefold: types of music of poetry, poetry themes, and communicative language teaching (CLT) steps of pre-reading, reading, and post-reading activities. The proposed model is a three-stage process to teach Persian language using music of poetry adjusted to different age groups and levels of language knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
learning language, Persian language, CLT approach, music of poetry, model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 |