تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,859,864 |
نقش میانجیگری کنترل هیجانی در پیشبینی مهارتهای ارتباطی براساس ذهن آگاهی در دانشجویان | ||
بهداشت روانی و فرهنگ | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، دی 1401، صفحه 1-13 اصل مقاله (931.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mhc.2023.17798.1012 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی نظری1؛ شیدا سوداگر* 2؛ مریم بهرامی هیدجی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد کرج، دانشگاه آزاداسلامی، کرج، ایران | ||
2استادیار، گروه روان شناسی بالینی، واحد کرج، دانشگاه آزاداسلامی، کرج، ایران. | ||
3استادیار، گروه روان شناسی بالینی، واحد کرج، دانشگاه آزاداسلامی، کرج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف «تعیین نقش میانجیگری کنترل هیجانی در پیشبینی مهارتهای ارتباطی براساس ذهنآگاهی در دانشجویان» انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاداسلامی شهر کرج در سال 401-1400 بود که با روش نمونهگیری در دسترس از میان آنها تعداد 200 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ذهنآگاهی (بائر و همکاران، 2005)، پرسشنامه کنترل هیجانی (راجر و نشوور، 1987) و پرسشنامه مهارت ارتباطی (کویین دام، 2004) استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) و مدلیابی معادلات ساختاری با برنامه SPSS و LISREL انجام شد. نتایج نشان داد بیشتر افراد در مقطع لیسانس مشغول به تحصیل بودند و 62 درصد (123 نفر) از شرکتکنندگان را دانشجویان مؤنث و 38 درصد (77 نفر) را دانشجویان مذکر تشکیل دادند. براساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بهطور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان داد که ذهنآگاهی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق کنترل هیجانی در دانشجویان با مهارت ارتباطی رابطه دارد (05/0>P). | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت ارتباطی؛ ذهن آگاهی؛ کنترل هیجانی؛ دانشجو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The mediating role of emotional control in predicting communication skills based on mindfulness In students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Nazari1؛ Sheida Sodagar2؛ Maryam Bahrami Hidaji3 | ||
1Master's student in clinical psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University | ||
3Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the mediating role of emotional control in predicting communication skills based on students' mindfulness. The research was descriptive and structural equation modeling. The statistical population of the study included all students studying at the Islamic Azad University of Karaj in 2021, from which 200 people were selected by available sampling method. Mindfulness Questionnaire, Emotional Control Questionnaire and Communication Skills Questionnaire were used to collect data. Research data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and structural equation modeling with SPSS and LISREL programs. The results showed that most of the people were studying at the undergraduate level and 62% (123 people) of the participants were female students and 38% (77 people) were male students. Based on the results of this study, the proposed model of causal relationships between the mentioned variables had an acceptable fit. In general, in the proposed research model, the results showed that mindfulness is both directly and indirectly related to communication skills in students through emotional control (P<0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: communication skills, mindfulness, emotional control, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 575 |