تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,516 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,762,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,100,296 |
دوبیتی های کهن پهلوی و خاستگاه وزن گوشه های آواز دشتی | ||
پژوهشهای میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/irpli.2023.17977.1074 | ||
نویسندگان | ||
رعنا زارع پور ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور واحد تفت. ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 16 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
موضوع این مقاله بررسی خاستگاه وزن گوشه های آواز دشتی در ردیف موسیقی کلاسیک ایرانی است. پهلویات ازگونه های شعری-موسیقایی مهم دوران ساسانی است که وزن کهن و کمتر تکامل یافته ی دوبیتی های امروز می باشد. بعد از ورود اسلام به ایران، تحت تاثیر نظام عروض عرب به تدریج دچار دگرگونی هایی در وزن گردید و به بحر هزج مسدس محذوف یا مقصور تبدیل شد و به دلیل مشخصه های ساختاریِ ویژه، همچنان در موسیقی اقوام به عنوان وزنی محبوب و رایج به حیات خود ادامه داد و از آن طریق به ردیف موسیقی ایرانی راه یافت. برخی از پژوهشگران موسیقی معتقدند که آواز دشتی، مجموعه ای از آهنگ های نواحی ایران است و حضور سنگین وزن دوبیتی درگوشه های دشتی، این گمان را تقویت می کند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی–تحلیلی می باشد و بررسی های آماری که جهت تعیین فراوانیِ وزن گوشه های آواز دشتی در چهار روایت ردیف موسیقی ایران (سازی و آوازی) و همچنین وزن اشعار منتخب در اجرای آوازهای دشتی آلبوم های محمد رضا شجریان صورت گرفت، ارتباط معنا داری را بین آواز دشتی با وزن دوبیتی و وزن کمتر تکامل یافته آن که تداعی گر وزن پهلویات قدیم می باشد، نشان می دهد. این مقاله سیر تطور وزن پهلویات و ارتباط این اوزان را با وزن گوشه های آواز دشتی مورد بررسی قرار می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
پهلویات؛ دو بیتی؛ آواز دشتی؛ بحر هزج مسدس مقصور و محذوف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Old Pahlavi couplets and the origin of the weight of the corners of Avaz Dashti | ||
نویسندگان [English] | ||
rana zarepour1؛ farideh mokhtari farivar2 | ||
1Master student of music, Tehran. Iran | ||
2master graduated of Payeme nour. Taft. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The topic of this article is to investigate the origin of the weight of the plains song in the classical music of Iran. Pahlavis, one of the important poetic-musical genres of the Sassanid period, which is the old and less developed weight of today's couplets, after the arrival of Islam, under the influence of the Arab prosody system, became deleted or restricted in the Bahr Hazaj Mesdes, and due to its special structural characteristics, it is still in the music of ethnic groups. He continued to live as a popular and common weight and through that he entered the ranks of Iranian music. Some music researchers believe that Avaz Dashti is a collection of songs from the regions of Iran, and the heavy presence of couplets in the corners of Dashti strengthens this assumption. The research method in this article is descriptive-analytical and the statistical studies were carried out to determine the frequency of the corners of the plains song in the four narratives of Iranian music (composition and vocal) and also the weight of the selected poems in the performance of the plains songs of Mohammad Reza Shajarian's albums. It shows a significant relationship between this song and the weight of the couplet. In the vocal lines, due to the influence of the weight of the poem on the music, exactly ". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pahlaviyat, Couplet, . Avaze Dashti. Bahre Hazaje Masadase Maqsoor and Mahzoof | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |