تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,517 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,765,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,101 |
بررسی تطبیقی و ترازیابی انتخاب و انتصاب مدیران آینده برای مدارس متوسطه | ||
آینده پژوهی ایران | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 13، دی 1401، صفحه 103-132 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2023.17330.1403 | ||
نویسندگان | ||
حشمت اله تیرگیر ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان-اصفهان | ||
2استادیار مدعو ، گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان-اصفهان، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان-اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 26 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 27 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: یکی از عناصر مهم یک سازمان، مدیران هستند. بههمین دلیل، برای ترسیم آینده سازمان، لازم است تا برنامهریزان، شرایط انتخاب و انتصاب آنها را مشخص کنند. بنابراین، پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تحلیل مؤلفههای انتخاب مدیران آینده، برای مدارس متوسطه در ایران، از طریق مقایسه و ترازیابی با پنج کشور موفق جهان صورت گرفته است. روش: در این پژوهش، از روش تطبیقی و ترازیابی، بهعنوان رویکرد آیندهنگاری استفاده شده است. این رویکرد، بر این باور است که میتوان امروز کشورهای پیشرفته را در موضوعات مدّ نظر خود، بهعنوان الگویی برای فردای کشوری دیگر در نظر گرفت. برای این کار، ابتدا زمینههای مقایسه و ترازیابی، با استفاده از روش مقایسه مبتنی بر روش چهار مرحلهای برودی تعیین شد؛ سپس کشورهای کانادا، فنلاند، استرالیا، آفریقای جنوبی و ژاپن (از هر قاره یک کشور)، با توجه به ارزش تراز کیفی این کشورها، در آزمون بینالمللی تایمز پیشرفته، شاخص توسعه نیروی انسانی، شاخص کیفیت زندگی، شامل (بهداشت، آموزش و رفاه) شاخص کیفیت آموزشی و دیگر سوابق علمی و مطالعاتی این کشورها در موضوع شاخصههای انتخاب مدیران متوسطه انتخاب شدند و با استخراج معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران، از طریق تحلیل مضمون و مقایسه آنها با ایران، چارچوب پیشنهادی برای ایران ارائه شده است. یافتهها: درمجموع 61 مؤلفه انتخاب مدیران مدارس متوسطه، از بین مطالعات انجام شده موجود در کشورهای منتخب در این مقاله و جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. در کانادا 16 مورد، فنلاند 16 مورد، استرالیا 23 مورد، آفریقای جنوبی 22 مورد، ژاپن 26 مورد و ایران 20 مورد مؤلفه استخراج گردید. با استخراج مشترکات و افتراقات هریک از مؤلفهها در بین کشورها، مشخص شد که بیشترین شاخص انتخاب و انتصاب مدیر، متعلق به کشور ژاپن و کمترین آنها مربوط به کشور فنلاند است. نتیجهگیری: بین مؤلفههای انتخاب مدیران مدارس متوسطه ایران و کشورهای منتخب، شباهتهایی وجود دارد. در ایران باید به مؤلفههای مهمی؛ چون پایبندی به اصول اعتقادی، ویژگیهای شخصیتی مناسب، خلاقیّت و نوآوری، انگیزه توسعه توانمندی، رشد حرفهای، قدرت نظارت و پاسخگویی، وجهه اجتماعی، مهارتهای رهبر، هدفمندی و آیندهنگری توجه ویژه صورت پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیندهپژوهی؛ ترازیابی؛ انتخاب مدیران؛ روش چهارمرحلهای برودی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study and Benchmarking of the Selection of Future Principals for Secondary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Heshmatolah Tirgir1؛ Mohammad Nikkhah2؛ Narges Saeidian3 | ||
1Ph.D. Student in Educational Management, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Esfahan, Iran | ||
2Assistant Professor in Educational Science, Farhangian University, Shahrekord, Iran | ||
3Assistant Professor in Educational Science, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Esfahan | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Managers are one of the important elements of an organization, for this reason, in order to draw the future of the organization, it is necessary for the planners to specify the conditions of their selection and appointment. Therefore, the current research has been done with the aim of identifying and analyzing the components of selecting future principals. Method: In this research, comparative and benchmarking method is used as a prospective approach. This approach is based on the belief that today's advanced organizations/countries can be considered as a model for the future of another organization/countries in their respective subjects. For this, first, the fields of comparison and benchmarking were determined using Brody's four-step comparison method; then the countries of Canada, Finland, Australia, South Africa, and Japan were selected according to the qualitative balance value in the international advanced TEAMS test, human development index, life quality index(health, instruction, and welfare), education quality index, and other scientific-scholarly indexes; finally, by extracting the criteria for the selection and appointment of principals through content analysis and comparison with Iran, the proposed framework for Iran has been presented. Findings: A total of 61 components for the selection of secondary school principals were identified from among the studies conducted in the selected countries in this article. By extracting the commonalities and differences of each of the components among the countries, it was found that the highest index of manager selection and appointment belongs to Japan and the lowest one is related to Finland. Conclusion: There are similarities between the components of selection of principals of secondary schools in Iran and selected countries. In Iran, special attention should be paid to important components such as adherence to religious principles, appropriate personality traits, creativity and innovation, motivation to develop capabilities, professional growth, power of supervision and accountability, social image, leader skills, and purposefulness and foresight. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Futures Studies, Benchmarking, Selection of Managers, Brody's Four-Step Method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |