تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,342,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,937,669 |
بررسی تطبیقی و ترازیابی انتخاب و انتصاب مدیران آینده برای مدارس متوسطه | ||
آینده پژوهی ایران | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 13، دی 1401، صفحه 103-132 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2023.17330.1403 | ||
نویسندگان | ||
حشمت اله تیرگیر1؛ محمد نیک خواه* 2؛ نرگس سعیدیان3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان ، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 26 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 27 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: یکی از عناصر مهم یک سازمان، مدیران هستند. بههمین دلیل، برای ترسیم آینده سازمان، لازم است تا برنامهریزان، شرایط انتخاب و انتصاب آنها را مشخص کنند. بنابراین، پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تحلیل مؤلفههای انتخاب مدیران آینده، برای مدارس متوسطه در ایران، از طریق مقایسه و ترازیابی با پنج کشور موفق جهان صورت گرفته است. روش: در این پژوهش، از روش تطبیقی و ترازیابی، بهعنوان رویکرد آیندهنگاری استفاده شده است. این رویکرد، بر این باور است که میتوان امروز کشورهای پیشرفته را در موضوعات مدّ نظر خود، بهعنوان الگویی برای فردای کشوری دیگر در نظر گرفت. برای این کار، ابتدا زمینههای مقایسه و ترازیابی، با استفاده از روش مقایسه مبتنی بر روش چهار مرحلهای برودی تعیین شد؛ سپس کشورهای کانادا، فنلاند، استرالیا، آفریقای جنوبی و ژاپن (از هر قاره یک کشور)، با توجه به ارزش تراز کیفی این کشورها، در آزمون بینالمللی تایمز پیشرفته، شاخص توسعه نیروی انسانی، شاخص کیفیت زندگی، شامل (بهداشت، آموزش و رفاه) شاخص کیفیت آموزشی و دیگر سوابق علمی و مطالعاتی این کشورها در موضوع شاخصههای انتخاب مدیران متوسطه انتخاب شدند و با استخراج معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران، از طریق تحلیل مضمون و مقایسه آنها با ایران، چارچوب پیشنهادی برای ایران ارائه شده است. یافتهها: درمجموع 61 مؤلفه انتخاب مدیران مدارس متوسطه، از بین مطالعات انجام شده موجود در کشورهای منتخب در این مقاله و جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. در کانادا 16 مورد، فنلاند 16 مورد، استرالیا 23 مورد، آفریقای جنوبی 22 مورد، ژاپن 26 مورد و ایران 20 مورد مؤلفه استخراج گردید. با استخراج مشترکات و افتراقات هریک از مؤلفهها در بین کشورها، مشخص شد که بیشترین شاخص انتخاب و انتصاب مدیر، متعلق به کشور ژاپن و کمترین آنها مربوط به کشور فنلاند است. نتیجهگیری: بین مؤلفههای انتخاب مدیران مدارس متوسطه ایران و کشورهای منتخب، شباهتهایی وجود دارد. در ایران باید به مؤلفههای مهمی؛ چون پایبندی به اصول اعتقادی، ویژگیهای شخصیتی مناسب، خلاقیّت و نوآوری، انگیزه توسعه توانمندی، رشد حرفهای، قدرت نظارت و پاسخگویی، وجهه اجتماعی، مهارتهای رهبر، هدفمندی و آیندهنگری توجه ویژه صورت پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیندهپژوهی؛ ترازیابی؛ انتخاب مدیران؛ روش چهارمرحلهای برودی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study and Benchmarking of the Selection of Future Principals for Secondary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Heshmatolah Tirgir1؛ Mohammad Nikkhah2؛ Narges Saeidian3 | ||
1Ph.D. Student in Educational Management, Isfahan branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan branch (Khorasgan), Islamic Azad University , Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Managers are one of the important elements of an organization, for this reason, in order to draw the future of the organization, it is necessary for the planners to specify the conditions of their selection and appointment. Therefore, the current research has been done with the aim of identifying and analyzing the components of selecting future principals. Method: In this research, comparative and benchmarking method is used as a prospective approach. This approach is based on the belief that today's advanced organizations/countries can be considered as a model for the future of another organization/countries in their respective subjects. For this, first, the fields of comparison and benchmarking were determined using Brody's four-step comparison method; then the countries of Canada, Finland, Australia, South Africa, and Japan were selected according to the qualitative balance value in the international advanced TEAMS test, human development index, life quality index(health, instruction, and welfare), education quality index, and other scientific-scholarly indexes; finally, by extracting the criteria for the selection and appointment of principals through content analysis and comparison with Iran, the proposed framework for Iran has been presented. Findings: A total of 61 components for the selection of secondary school principals were identified from among the studies conducted in the selected countries in this article. By extracting the commonalities and differences of each of the components among the countries, it was found that the highest index of manager selection and appointment belongs to Japan and the lowest one is related to Finland. Conclusion: There are similarities between the components of selection of principals of secondary schools in Iran and selected countries. In Iran, special attention should be paid to important components such as adherence to religious principles, appropriate personality traits, creativity and innovation, motivation to develop capabilities, professional growth, power of supervision and accountability, social image, leader skills, and purposefulness and foresight. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Futures Studies, Benchmarking, Selection of Managers, Brody's Four-Step Method | ||
مراجع | ||
جودکی، اکبر؛ محمدخانی، کامران و محمدداودی، امیرحسین (1397). ارائه مدل بالندگی حرفهای مدیران مدارس متوسطه: نظریهای داده بنیاد، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه،7(2): 251-272.
خنیفر، حسین، نادری بنی، ناهید، ابراهیمی، صلاح الدین، فیاضی، مرجان و رحمتی، محمدحسین (1397). شناسایی شایستگی مدیران مدارس جهت استفاده در کانون ارزیابی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه،7(1): 105-125.
رونقی تصدیقی، زهرا (1391). مطالعه تطبیقی شاخصهای مناسب انتخاب مدیران مدارس در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان درکشورهای ایران، آلمان و ژاپن. دانشگاه علامه طباطبائی، پایان نامه ارشد.
زوار، تقی؛ ملکپور، علیرضا و ملکیآوارسین، صادق (1398). اولویتبندی نیازهای آموزشی مهارت های مدیریتی مدیران مدارس تبریز، مدیریت مدرسه، 7(2): 235-249.
سرکارآرانی، محمدرضا (1373). مطالعه تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و ژاپن، روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 53، 187-206.
عارفنژاد، محسن (1396). شناسایی و اولویتبندی مولفههای شایستگیهای مدیران مدارس با تاکید بر مدیریت اسلامی، دوفصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه.5(1): 151-172.
عصاری، ناصر؛ سیادت، سیدعلی؛ عابدینی، یاسمین و منجمی، سیدامیرحسن (1397). مدلسازی تصمیمگیری چند شاخصه فازی برای انتخاب مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگی مدیریتی در آموزشوپرورش اصفهان، پژوهش در نظام های آموزشی، 42(12)،77-96.
فاضل، رقیه؛ ابراهیمی کوشک مهدی، سمیه و آهنچیان، محمدرضا (1397). بررسی پدیدارشناسانه توانمندسازی مالی از دیدگاه مدیران مدارس. دوفصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه،6(2): 285-304.
فرزانه، محمد؛ پور کریم، جواد و نوروزی، میترا (1394). ارائه الگوی صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس متوسطه، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 9(2)، 83-95.
وزارت آموزش و پرورش (1393). آییننامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، ابلاغی شماره 96594، تاریخ 25/4/1394.
References
Amanchukwu, R. N; Stanley, G. J; Ololube, N. P. (2015). A Review of Leadership Theories, Principles and Styles and Their Relevance to Educational Management. Management, 5(1): 6-14 DOI: 10.5923/j.mm.20150501.02.
Aravena, F. (2016). Preparing school principals in the Chilean scenario: lessons from Australia, England and the United States. Journal of Educational Administration and History, 48(4), 342-357, DOI: 10. 1080/00220620. 2016. 1210586.
Asari, Nasser, Siadat, Abedini, Manjami, & Seyed Amir Hassan. (2018). Fuzzy multi-indicator decision making modeling for selecting school principals based on managerial competence criteria in Isfahan education. Research in educational systems, 12(42), 77-96. (In Persian)
Baniasad, S; Hossein GholiZadeh, R; Amin Khandaghi, M. (2018). From Effectiveness to Excellence: Gap between Theory, Research and Practice in the School Management Excellence Program. Foundation of Education. 7 (2). Pp. 124-148.
Bennett, J. (1999). Micro politics in the Tasmanian context of school reform. School Leadership & Management, 19 (2), 197-200. Doi: 10. 1080/1363243996920
Bush, T. (2008). Editorial: universal primary education –a legitimate goal? Educational Management, Administration, and Leadership, 36 (4), 443-47.
Bush, T. (2017). Leadership and context: Why one-size does not fit all. Educational Management Administration & Leadership. 1–2, DOI: 10.1177/17411432177395
Etzold, M.; Haerder, M. (2017). Wirtschaftswoche-ausgabe. http://www.wiwo.de/inhalt- 47 2017/20562678.htmlWirtschaftsWoche issue 47/2017. Retrieved May 2018.
Farzaneh, M., Pour Karim, J., & Nowrozi, M. (2015). Providing a model of professional qualifications for secondary school managers. Educational Leadership and Management Quarterly, 9(2), 83-95. [In Persian]
Fazel, R., Ebrahimi Koushak, S., & Ahanchian, M. R. (2019). The phenomenological study of financial empowerment from the perspective of school principals. School Management, 6 (2), 285-304. (In Persian)
Ghanbari, S., & Majooni, H. (2021). The Role of Destructive Leadership in Burnout Mediated by Organizational Justice and Procrastination. Strategic Research on Social Problems in Iran University of Isfahan, 10(3), 69-98.
Gurr, D. , & Drysdale, L. (2013). Middle – Level secondary school leaders: Potential, constraints and implications for leadership preparation and development. Journal of Educational Administration, 51 (1), 55-71.
Hancock, D. R., Müller, U., Stricker, T., Wang, C., Lee, S., & Hachen, J. (2019). Causes of stress and strategies for managing stress among German and US principals. Research in Comparative and International Education, 14(2), 201-214.
Hart, A. W. (1990). 'Effective administration through reflective practice. Education and Urban Society, 22 (2), 153-169.
Hirata, J. (2006). Does School/Site Based Management (SBM) in Japan Achieve its Policy Purposes? A Policy Analysis of Japanese Education Reform RegardingSchool Advisors and School Management Councils. Canadian and International Education, 35(2), 62-75.
Jodaki Akbar, Mohammad Khani Kamran, & Mohammad Davoodi Amir Hossein (2018). Presenting the professional growth model of secondary school principals: a theory based on foundation data. school management. Volume 7. Number 2. 251-272.(In Persian)
Khanifar, Naderi Beni, Ebrahimi, Salahuddin, Fayazi, Bibi Marjan, & Rahmati. (2019). Identifying the competence of school principals for use in the evaluation center. School Management, 7(1), 105-125. .[In Persian]
Larry, K. B. (2006). Principal perceptions of the relationship between professional development designs and the qualities, proficiencies, and leadership skills required of West Virginia principals.
Lebbé, C., Meyer, N., Mortier, L., Marquez-Rodas, I., Robert, C., Rutkowski, P., ... & Pigozzo, J. (2019). Evaluation of two dosing regimens for nivolumab in combination with ipilimumab in patients with advanced melanoma: results from the phase IIIb/IV CheckMate 511 trial. Journal of Clinical Oncology, 37(11), 867.
Lindle, J. C. (1997). Surviving school micro politics: Strategies for administrators. Lancaster, PA: Technomic Publishing.
Louis, D. N. (2006). Molecular pathology of malignant gliomas. Annu. Rev. Pathol. Mech. Dis., 1, 97-117.
Margareth, Z., J, Schwind and K, Aksenchuk. (2013). An international internship on social development led by Canadian nursing students: Empowering learning. Nurse Education Today 33 (2013) 757–764.
Mashoudi, Maryam, (2014), the model of the characteristics of competent managers of Islamic society based on the statements of Imam Ali (AS), master's thesis in the field of Nahj al-Balagheh (principles of religion and Alevi scholars), supervisor Ali Nazari, Lorestan University, Faculty of Literature and Humanities . (In Persian)
Matseke, S. K. (1998). Top principals make top schools. Sowetan. January, 13, 1998.
McClelland, D. (2014). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist 20: 321-330.
Meng, L., & Monica, Hu. (2016). Developing a core competency model of innovative culinary development. International Journal of Hospitality Management, 29(4), 582-590.
Meyers, C. V., & Hambrick Hitt, D. (2017). School turnaround principals: What does initial research literature suggest they are doing to be successful?. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 22(1), 38-56.
Ministry of Education and Culture, (2014), instructions and register for the process of selecting and appointing school principals, Circular No. 96594, dated 4/25/94. (In Persian)
Moos, L., Johansson, O. (2009). The International Successful School Principalship Project: success sustained? Journal of Educational Administration Vol. 47 No. 6, pp. 765-780.
Muth, R. & Browne, T (2006). Leader ship mentoring and situated learning: Catalysts for principal ship readiness and lifelong learning. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 14 (3), 275- 295.
Nobahari, M., & Nudehi, H. (2015). Formation of Compeyency Standard for Secondary School Principals. In The first Natioal Conference on Modern Management Science and Social Cultural Planning in Iran.
Owen, D., C, Boswel. C, Meriwether. (2018). Engagement, empowerment, and job satisfaction before implementing an academic model of shared governance. Applied Nursing Research 41 (2018) 29–35.
Piriaei, H., & Niknami, M. (2017). Presenting a model for improving the system of appointment and promotion of directors of education, management and planning in educational systems. Volume, 10, 9-28.
Pont, B., Moorman, H., & Nusche, D. (2008). Improving school leadership (Vol. 1, pp. 1-199). Paris: OECD.
Ronaghitasdighi, Zahra. (2011). A comparative study of appropriate indicators for selecting school principals in elementary, middle and high school levels in Iran and Germany (unpublished master's thesis). Allameh Tabatabai University, Tehran. (In Persian)
Sarkar Arani, Mohammad Reza (2004). Education culture in Japan. Tehran: Journal of the Supreme Council of Cultural Revolution, (2010), document on the fundamental transformation of education. Holy document of Mashhad. (In Persian)
Sabzianpour Zohra, & Islam Panah Maryam (2018). Returning to management: designing and explaining the new model of qualifications of educational managers with thematic analysis method. school management. Volume 7. Number 1. 229-251. (In Persian)
Sanfo, J. B. M. (2020). A three-level hierarchical linear model analysis of the effect of school principals’ factors on primary school students’ learning achievements in Burkina Faso. International Journal of Educational Research, 100, 101531.
Sparrow, P., & Otaye, L. (2015). Employer branding: From attraction to a core HR strategy. White Paper, 15(01).
Sweem, S. L. (2011). Leveraging employee engagement through a talent management strategy: Optimizing human capital through human resources and organization development strategy in a field study. Benedictine University, Retrieved from http://gradworks.umi.com/33/49/3349408.htm.
Taher, samer. (2007). Competency Based Human Resource Management Program. MEIRC Consultant and Training Company.
The Australian Council for Educational Leaders National Conference. (2005). Gold Coast, September 20-23, this paper is based on the author's chapter "Governance, Autonomy and Accountability in Education" in The Principles and Practice of Educational Management, TC Bu.
Tucker, M. S., & Codding, J. B. (Eds.). (2003). The principal challenge: Leading and managing schools in an era of accountability. John Wiley & Sons.
Talebi, B., & Pourbager, Y. (2015). The Need for School Administration to Have Managerial Competence. In The first national scientific conference on psychology, education and sociology.
Zovar Taghi, Malekpour Alireza, & Maleki Avarsin Sadegh (2018). Prioritizing the educational needs of school principals in Tabriz. School management. Volume 7. Number 2. 236-250. (In Persian)
Ueda, Y. (2013). Training of teachers in a nursery school and the director's leader ship: Interviews with teachers who experienced the training. Konan Women's University Researches, 50, 7-13.
Viera, A. J., & Kramer, R. (Eds.). (2016). Management and leadership skills for medical faculty: A practical handbook. Springer.
Wahlstrom, K. L. & Louis, K. S. (2008). How teachers experience principal leadership: the roles of professional community, trust, efficacy, and shared responsibility. Educational Administration Quarterly, 44 (4), 458-495. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |