تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,974 |
واکاوی مؤلفههای بهزیستی در داستانهای کودک زکریا تامر براساس نظریه بهزیستی روانشناختی ریف مطالعه موردی مجموعه داستان (نصائح مهمله) | ||
لسان مبین | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 53، مهر 1402، صفحه 85-105 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2023.17993.3469 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر یاری اصطهباناتی* 1؛ آزاده قادری2 | ||
1دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانش آموخته مقطع دکترا رشته زبان وادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
تاریخ دریافت: 01 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 16 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 19 فروردین 1402 | ||
چکیده | ||
با توسعه مطالعات روانشناسی و توجه به ابعاد رشد شناختی، شخصیتی، هیجانی و اجتماعی کودک، ضرورت برخورداری از بهزیستی روانشناختی جهت عملکرد مثبت در زندگی و خلق آیندهای سازنده و پربار برای کودکان، مشخص گردیدهاست؛ بنابراین کارکرد ادبیات و بهویژه داستان بهعنوان روش راهبردی غیرمستقیم در توسعه و بهبود همهجانبه رشد کودک انکارناپذیر است؛ زکریا تامر نویسنده عربزبان در حوزه ادبیات کودک، داستان را بستری میداند که دارای کارکرد تربیتی و روانشناختی است و در پرورش و شکوفایی شخصیتی کودک و تأمین سلامت روانی او مؤثر است این جستار با روش توصیفی- تحلیلی و در نظر داشتن ضرورت سلامت روانی و افزایش میزان سطح بهرهوری و خودشکوفایی کودکان به بررسی مؤلفههای بهزیستی پرداخته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زکریا تامر با اسلوبی روان با خیالی ساده که مبتنی بر واقعیت بیرونی میباشد و در قالب شخصیتهایی حیوانی، برگرفته از عناصر طبیعت و گاهی انسانی به موازات تبیین ارزشهای اخلاقی در داستانهایش به ابعاد رشد شخصیتی کودک و بهبود سلامت روانی و در نهایت به تبیین شاخصهای بهزیستی روانشناختی ازجمله رشد فردی، خویشتن پذیری، خودمختاری، ارتباط مثبت و مؤثر با دیگران، معنامندی در زندگی، داشتن قدرت مؤثر و تسلط در مدیریت شرایط جهان پیرامون میپردازد همچنین با کاربردهای نمادین و استعاری زبان در تلاش است دوری از خود انگاری آرمانی و توجه به خود پنداره را در نهاد کودک نهادینه کند. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفههای بهزیستی؛ زکریا تامر؛ داستان کودک؛ سلامت روان | ||
موضوعات | ||
نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of the Components of Well-Being in the Children's Stories of Zakaria Tamer Using Ryff's Scales of Psychological Well-being: A Case Study of a Collection of Stories (Nasayih Muhmalih) | ||
نویسندگان [English] | ||
Aliasghar Yari Istahbanati1؛ Azadeh Ghaderi2 | ||
1Shahid Bahonar University | ||
2PHD at ferdowsi university | ||
چکیده [English] | ||
Based on the progress of psychology studies and the attention paid to children's cognitive, personality, emotional, and social development, it has been shown that psychological well-being is important for having a good life and helping children grow up to have productive and successful lives. Zakaria Tamer is a writer who works in the field of children's literature and writes in the Arabic language. He believes that the story is a platform that has an educational and psychological function and that it is effective in nurturing and flourishing the child's personality and ensuring that the child's mental health is maintained. A descriptive-analytical approach was taken in this study to investigate the components of well-being. Taking into account the importance of mental health as well as the need to raise the level of children's productivity and self-actualization, the present study was carried out. According to the obtained results, Zakaria Tamer tries to influence children's personality development and enhance their mental health by using a smooth style, a straightforward fantasy that is based on external reality, and animal characters that are drawn from natural elements and occasionally human. He also explains moral principles in his stories. Finally, he describes psychological well-being indicators in his stories, including personal development, independence, autonomy, effective and positive interpersonal communication, a sense of purpose in life, and control over one's environment. Tamer also aims to institutionalize away from idealistic self-concept and attention to self-concept in the child's institution through symbolic and metaphorical language use. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
well-being, Zakaria Tamer, Children', s story, Mental health | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |