تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,019 |
شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 35، دی 1401، صفحه 95-121 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2022.18054.3048 | ||
نویسندگان | ||
حمیده اثنی عشری* 1؛ اشکان غلامی فتیده2؛ عباس هوشمند3 | ||
1استادیار حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران، | ||
تاریخ دریافت: 16 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 02 دی 1401، تاریخ پذیرش: 02 دی 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: با توجه به اینکه وجود یک حسابرسی با کیفیت همواره از دغدعههای نهادهای ناظر و استانداردگذارن بوده است، هدف از مطالعه حاضر مروری بر پژوهشهای شکاف آموزشی و بررسی رابطه آن با کیفیت حسابرسی است. روش: این پژوهش از نوع کمی و در دسته مطالعات توصیفی قرار میگیرد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه این پژوهش، حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی و اساتید دانشگاه بود و 3۶5 آزمودنی به روش تصادفی و بر مبنای نامعین بودن حجم جامعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و سوالات با کاربست طیف پنج نقطهای لیکرت اندازه گیری شدند. فرضیههای پژوهش با آزمون یومن ویتنی برای دو گروه مستقل و تی تک نمونهای برای دو نوع پاسخ یک گروه نمونه و تحلیل واریانس آزمون شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که شکاف انتظارات، عملکرد، محدودیت و انتظارات-عملکرد در آموزش حسابداری وجود داشته و شکاف انتظارات-عملکرد بر کیفیت حسابرسی رابطه منفی معناداری دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر میتواند به مدرسین و متخصصان حسابداری در راستای پرورش فارغ التحصیلان دارای مهارتهای حسابداری لازم و با توانایی برآورده کردن نیازهای متغیر کمک کند تا بتوانند از فشارهای وارده از جانب سازمانهای دولتی و خصوصی مبنی بر کمبود نیروی انسانی با شایستگی لازم بکاهند و اطلاعات لازم جهت خط مشی استخدام، آموزش و جبران خدمت پرسنل مؤسسات حسابرسی را فراهم میآورد. دانش افزایی: نتایج پژوهش حاضر علاوه بر پوشش خلاء پژوهشهای موجود در این حوزه، راهنمایی برای دانشگاهها در رابطه با ایجاد شایستگیهای لازم دانشجویان جهت آمادگی آنها در حرفه حسابرسی و در نتیجه حفظ و ارتقای کیفیت حسابرسی فراهم مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
شکاف آموزش؛ محدودیت آموزش؛ کیفیت حسابرسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
EDUCATION GAPS AND AUDIT QUALITY | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamideh Asnaashari1؛ Ashkan Gholami Fatideh2؛ Abbas Hooshmand3 | ||
1Assistant Professor of Accounting, Department of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Phd Student of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
3Phd student of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of this study is to review the researches on the educational gap and examine its relationship on audit quality, Considering that the existence of a high quality audit has always been one of the concerns of supervisory and standard setters. Method:This research is of a quantitative type and is included in the category of descriptive studies. A questionnaire is used to collect research data. The population of this research was auditors working in audit institutes and university professors, and 365 subjects were randomly selected based on the size of the population. The data collection tool was a questionnaire and the questions were measured using a five-point Likert scale. Research hypotheses were tested with Umann-Whitney test for two independent groups and one-sample t-test for two types of responses of one sample group and analysis of variance. Results:The research indicated that there is a gap of expectations, performance, limitation, and expectations-action in accounting education, and the gap of expectations-performance has a significant relationship with audit quality. Conclusion: The results of this study can help accounting educators in the direction of training graduates with the necessary accounting skills, so that they can overcome the pressures from public and private organizations due to the lack of competent human resources. It is necessary to reduce and provides the necessary information for the policy of recruitment, training and compensation of employees of auditing institutions. Contribution:The results of the current research, in addition to covering the gap in existing research in this field, provide guidance for universities in relation to creating the necessary competencies of students for their preparation in the auditing profession and as a result, maintaining and improving the quality of auditing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education Gaps, Limitations in Accounting Education, Audit Quality | ||
مراجع | ||
احمدزاده، طه، خیرالهی، فرشید، شاهویسی، فرهاد و طاهرآبادی، علیاصغر (1396). بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی و نوع جنسیت با رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی. مجله حسابداری سلامت، 6 (18): 1-23.
بیگ پناه، بهزاد، اثنی عشری، حمیده، هشی، عباس و اسدی، غلامحسین (1400). تاثیر وضعیت سرمایه انسانی در موسسات حسابرسی بر کیفیت حسابرسی. پژوهشهای حسابرسی حرفهای، 1 (3): 129-152.
پزشکیان، علیرضا، حسینی ازان اخاری، مهدی (1396). بررسی رابطه مدت تصدی حسابرس با کیفیت حسابرسی. دانش حسابرسی، 7 (67): 235-264.
توسلی، فاطمه، باقرپور ولاشانی، محمدعلی، ساعی، محمدجواد (1396). بررسی فاصله انتظاری در آموزش حسابداری با توجه به الزامات قانونی جدید. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، 14 (54): 89-112.
دادگر، شهرام؛ فخاری، حسین و ملکیان، اسفندیار (1395) درآمدی بر ارائه مدل جامع شکاف انتظار – عمل در شناسایی و توسعه مؤلفههای آموزش حسابداری در ایران. چهاردهمین همایش ملی حسابداری ایران. ارومیه.
دل واله، جی جی (1385). پیشرفت همسان سازی آموزش حسابداری در گذار ( ترجمه حمیدرضا علمشاهی). مجله حسابرس، 34 ، 53-52.
رحمانی، حلیمه، بشیری منش، نازنین (1394). لزوم بازنگری در سیتم آموزشی رشته حسابداری. سیزدهمین همایش ملّی حسابداری ایران. تهران: دانشگاه تهران.
رحمانیان کوشککی، عبدالرسول، برزگر، بهرام، کمالی راد، اسماعیل (1400). طراحی مدل بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق بررسی روابط بین عوامل مؤثر بر روشهای تدریس. پژوهشهای تجربی حسابداری، 11 (3)، 139-166.
زارعی، عیسی، عسکری شاهم آبادی، محمدجابر (1400). پر کردن شکاف بین آموزش و عمل حسابداری دولتی. مطالعات مدیریت و حسابداری، 7 (1)، 168-174.
سیرانی، محمد، خواجوی، شکراله، نوشادی، میثم (1388). تاثیر تجربه و پیچیدگی موضوعات حسابرسی بر قضاوت حسابرس. مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 16 (2)، 35-50.
صالحی، مهدی ، نصیرزاده، فرزانه، رستمی، وهاب (1393). چالشهای آموزش حسابداری در ایران از دید شاغلین حرفه و مراجع دانشگاهی مجله دانش حسابرسی، 13(54)، 67-86.
غنیزاده، بهرام، دستگیر، محسن، سروشیار، افسانه (1400). تأثیر دانش مالی مدیران عامل بر کیفیت حسابرسی با در نظر گرفتن اثر تعدیلکننده توانایی مدیریت. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، 13 (1)، 299-334.
فخاری، حسین، دادگر، شهرام (1396). بررسی شکاف انتظار–عمل آموزش مهارتهای حرفهای در دانش آموختگان رشته حسابداری. فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 6 (12)، 168-188.
مجتهدزاده، ویدا، آقایی، پروین (1383). عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی مستقل از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 11 (38)، 53-76.
مجتهدزاده، ویدا، علوی طبری، سید حسین و مرادی پور، فاطمه (1389). دانش و مهارتهای مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری دیدگاه استادان، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری. مجله دانش حسابداری، 1 (1)، 73-87.
ناصری، احمد و علیزاده، الهام (1397). بررسی تاثیر فاصله انتظارات حسابرسی بر ارزیابی تصمیمات حسابرس. مجله دانش حسابرسی، 18 (70)، 75-87. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |