تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,938 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,037 |
مطالعۀ کیفی وضعیت حقوقی دانشجویان مسلمان ایرانی در دانشگاه پادوا (ایتالیا) | ||
مطالعات سیاسی جهان اسلام | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 44، دی 1401، صفحه 83-104 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/psiw.2023.17244.3113 | ||
نویسندگان | ||
عطااله صالحی* 1؛ نعیما محمدی2 | ||
1استادیار حقوق،دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2استادیار، مرکز مطالعات جنسیت و زنان، دانشگاه پیتسبورگ، آمریکا | ||
تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 17 دی 1401، تاریخ پذیرش: 13 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، درصدد بررسی وضعیت حقوقی دانشجویان دختر ایرانی در قالب تئوری «بهرسمیتشناسی» با توجه به سه مقولۀ اصلی شامل: «اعتماد به نفس»، «جایگاه حقوقی» و «منزلت اجتماعی» در دانشگاه پادوا – ایتالیا است. روش: این پژوهش، با استفاده از روش گروه متمرکز و نمونه گیری نظری هشت دانشجوی دختر ایرانی، به صورت گروهی و فردی مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد، مقوله اعتماد بهنفس که وضعیت حقوق فردی مشارکتکنندگان را واکاوی میکند، با مؤلفههایی؛ نظیر «برچسب خوردن»، «احساس نابرابری» و «باخودبیگانگی» ارتباط دارد. مقوله جایگاه حقوقی نیز که وضعیت مشارتکنندگان را به صورت قانونی مطالعه میکند، متأثر از عواملی؛ نظیر «عدم آگاهی از قوانین»، «عدم پذیرش قوانین» و «نقض قوانین » کشور مبدأ است. مشارکتکنندگان، همچنین مقوله منزلت اجتماعی را که وضعیت دانشجویان را بهلحاظ حقوق اجتماعی میسنجد، با «تجربه طرد» و «فاصله اجتماعی» توصیف کردند. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که اختلال در به رسمیتشناسی وضعیت حقوقی دانشجویان؛ اعم از حقوق فردی، قانونی و اجتماعی، زمینه دور زدن قوانین آزار دهنده، از طریق یک شبکه همبسته درونی در فضای مجازی را فراهم کرده است تا مشارکت کنندگان، از فضای مجازی به عنوان سکویی برای مقاومت استفاده کنند تا منزلت اجتماعی را در درون گروه خودی بازیابی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان مسلمان؛ به رسمیت شناسی؛ اعتماد به نفس؛ جایگاه حقوقی و منزلت اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Qualitative Study of the issue of Iranian Muslim Students Rights at the University of Padua (Italy) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ataollah Salehi1؛ Naima Mohammadi2 | ||
1Assistant Professor of Law, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran | ||
2Assistant Professor, Gender, Sexuality, and Women Studies Center, University of Pittsburgh, USA | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The present study seeks to investigate the legal status of Iranian female students in the form of the theory of "recognition" according to three main themes including "self-confidence", "legal status" and "social status" at the University of Padua. Method: In this study, using focus group method and theoretical sampling, eight Iranian female students were interviewed in groups and individually. Results: The findings reveal that the category of self-confidence, which examines the individual rights status of participants, is related to components such as "stigma", "inequality" and "alienation". The category of legal status, which legally studies the status of consultants, is also influenced by factors such as "ignorance", "non-acceptance of rules" and "violation of laws". Participants also described the category of social esteem, which measures students' status in terms of social rights, as "experience of exclusion" and "social distance." Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that the disruption in the recognition of students' legal status, including individual, legal and social rights, has led to circumventing harassing rules through an interconnected network in cyberspace in order to participate. Users use cyberspace as a platform for resistance in order to restoring their social solidarity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Muslim Students, Recognition, Self-confidence, Legal Status, Social Esteem | ||
مراجع | ||
جوادزاده، پدرام، (1394)، علل اجتماعی مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاههای آمریکا، مجله مدیریت فرهنگی، 9(28): 95-111.
خواجهصالحی، زهره، (1391)، مهاجرت نخبگان در عصر جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات: تحلیلی بر مبنای بررسی تطبیقی ویژگیهای جامعۀ صنعتی وجامعۀ شبکهای، مطالعات راهبردی جهانی شدن، (8): 109- 140.
شاهآبادی، ابوالفضل؛ کریمکشته، محمدحسین؛ محمودی، عبداله، (1385)، بررسی عوامل مؤثر بر فرار مغزها (مطالعه موردی ایران)، پژوهشنامه بازرگانی، 10(39): 39-81.
عسگری، حشمتاله و تقوی، مهدی، (1390)، رویکرد نوین به مسئله فرار مغزها و نقش آن در انباشت سرمایه انسانی در کشورهای مبدأ، مجلۀ تحقیقات اقتصادی، (31): 95- 118.
فرتوکزاده، حمیدرضا و اشراقی، حسن، (1387)، مدلسازی دینامیکی پدیده مهاجرت نخبگان و نقش نظام آموزش عالی در آن، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (50): 139-175.
گیدنز، آنتونی. (۱۳۷۹)، جهان رها شده: گفتارهایی درباره یکپارچگی جهانی، ترجمه علی اصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب، تهران، انتشارات علم و ادب.
مفتخری، علی؛ جعفری، محمد؛ ابونوری، اسماعیل؛ یونس نادمی، (1400)، بررسی اثرات نابرابری جنسیتی بر فرار مغزها در کشورهای در حال توسعه، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد مقداری.
مشوق، محمود و نصری، عطیه (1397).مهاجرت بازگشتی دانشجویان ایرانی و تعیین کنندههای آن: مطالعهای در بین دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا و کانادا. فصلنامه جمعیت،25(103.104): 91-104.
نجاتی، محمدحسین، (1389)، تعابیر جدید رئیس سازمان ملی جوانان دربارۀ یک پدیده اجتماعی، به جای فرار مغزها بگوییم هجرت فرهنگی، روزنامۀ تهران امروز، شماره ۳۲۹. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |