تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 311 |
تعداد مقالات | 2,565 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,844,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,150,757 |
تحلیل رمان پرفروش شبح از سوزان کی بر اساس نظریه داغ ننگ اروینگ گافمن | ||
پژوهشهای میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/irpli.2023.18081.1077 | ||
نویسنده | ||
آسیه ذبیح نیا عمران* | ||
هیات علمی | ||
تاریخ دریافت: 24 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 02 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر به بررسی رمان شبح اُپرای پاریس (1990م.) از سوزان کی، براساس نظریه داغ ننگ گافمن(1963م.) میپردازد. دید گافمن به موضوع، از نظر روابط اجتماعی است. «اریک»، شخصیت اصلی شبح اپرا که هنرمند است، با معلولیت جسمی متولد می شود و به همین سبب توسط اجتماع طرد میگردد. تواناییهایش نادیده گرفته میشود و از او شبحی هولناک و انسان گریز میسازد. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی انسان شناسانه تلاش خواهد کرد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که کدام مضمون و درونمایه داغ ننگ گافمن در رمان شبح اپرای پاریس نمود بیشتری دارد. براساس نتایج تحقیق مهمترین داغ ننگ و برچسب زنیها در رمان شبح اُپرای پاریس، احساس انزجار، طرد شدگی، جریان ستیزی، دگراندیشی اجتماعی در باورداشت شخصیت اریک است که اغلب بنمایه روانی و فرهنگی دارد. داغ احساس شومی سرنوشت و به تبع آن برانگیختگی حس کینتوزی و انتقام است که بیش از هر چیز دیگر اریک را در برمیگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوزان کی؛ شبح اُپرای پاریس؛ اروینگ گافمن؛ داغ ننگ؛ هویت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Susan Kay's Paris Ghost Opera based on Irving Goffman's hot theory of stigma | ||
نویسندگان [English] | ||
Asieh Zabihnia Emran | ||
Associate Professor of Persian Language and Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present article examines Susan Kay's novel The Ghost of the Paris Opera (1990) based on Gangman's hot theory (1963). Goffman addresses the issue of social relations. He is born and therefore rejected by society, his abilities are ignored and he is deprived of a terrifying and inhuman ghost.The present article will try to answer this main question with a descriptive-analytical anthropological approach. According to the results of the research, the most important stigmas and labels in the Paris Opera ghost novel are feelings of disgust, rejection, anti-currentism, and social dissent in the novel. It is Eric 's perception of character that often has a psychological and cultural basis, a hot feeling of destiny and, consequently, an arousal of kineticism and revenge that surrounds Eric more than anything else. According to the research, Eric suffers from the stigma of discrediting social identity, which dominates his actions and relationships throughout the novel. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Susan Kay, Ghost of the Paris Opera, Irving Goffman, Hot Stigma, Identity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |