تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,116 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,237,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,834,394 |
شناسایی فرصت های بهبود در نظام مدیریت مالی عمومی | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 36، فروردین 1402، صفحه 61-96 اصل مقاله (1.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2023.18308.3062 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی کریمی1؛ غلامرضا کردستانی* 2؛ کیومرث بیگلر3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد قزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،قزوین، ایران | ||
3استادیار، گروه حسابداری، قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف نظام مدیریت مالیعمومی ارائه مبنایی صحیح برای اتخاذ تصمیم جهت تخصیص منابع، تعیین نتایج قابل سنجش و مورد انتظار و تمرکز تصمیم گیری بر مشکلات بخش عمومی است. این پژوهش به منظور شناسایی فرصتهای بهبود نظام مدیریت مالی عمومی کشور انجام شده است. روش: این مطالعه دارای یک طرح کیفی است و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است اطلاعات مورد نیاز در سال 1400-1401 از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان گردآوری و تحلیل شده است. یافته ها:فرصت هایی برای بهبود، در زیر نظامهای مدیریت مالی عمومی شامل نظام مالیاتی، نظام خزانه داری، نظام مدیریت دارایی ها و بدهیها، نظام حسابداری و گزارشگری مالی، نظام حسابرسی و نظام ارزیابی عملکرد با اهداف تامین منابع پایدار، کنترل منابع، انضباط مالی، تخصیص بهینه منابع، تهیه بودجه شفاف و کارآمد، کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی، مدیریت منابع درون بودجه، مشارکت ذینفعان، کنترل و نظارت مالی، پاسخگویی و شفافیت و اطمینانبخشی شناسایی گردید. نتیجه گیری: مدیریت مالی بخش عمومی دارای چهار بعد شامل مدیریت مالی، مدیریت عملیاتی، مدیریت ریسک امانتداری و حکمرانی است که هدف آن افزایش رفاه، عدالت، پاسخگویی، شفافیت، حاکمیت قانون، مشارکت، مسئولیت پذیری، کارایی و اثربخشی و در نهایت حکمرانی خوب است. بنابراین یکی از راهکارهای مهم دستیابی به حکمرانی خوب، اصلاح نظام مدیریت مالی عمومی است. یک سیستم مدیریت مالی عمومی قوی، میتواند به کاهش فقر، افزایش عدالت اجتماعی و تامین نیازهای اطلاعاتی ذی نفعان برای ارزیابی مسئولیت پاسخگویی منجر شود و زمینه بهبود اقتصادی، اجتماعی و رضایت شهروندان را فراهم و به پایداری در ابعاد مختلف کمک کند. دانش افزایی: یافته های این تحقیق میتواند به دست اندرکاران برای اصلاح نظام مدیریت مالی عمومی کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد مدیریت مالی؛ شناسایی فرصت های بهبود؛ مدیریت مالی عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify opportunities for improvement in the public financial management system | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamma dali Karimi1؛ Gholamreza Kordestani2؛ Kumars Biglar3 | ||
1PhD Student, Accounting Department, Qazvin branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran | ||
2Professor of Accounting, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International | ||
3Assistant Professor of Accounting ,Qazvin, Islamic Azad University, Qazvin ,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of the public financial management system is to provide a correct basis for making decisions on resource allocation, determining measurable and expected results, and focusing decision-making on public sector problems. This research was done in order to identify opportunities to improve the country's public financial management system. Method: This study has a qualitative design and the content analysis method was used to analyze the data. The required information was collected and analyzed in 1400-1401 through semi-structured interviews with 12 experts. Results: Opportunities for improvement in public financial management sub-systems including tax system, treasury system, assets and liabilities management system, accounting and financial reporting system, audit system and performance evaluation system with the goals of providing sustainable resources, control Resources, financial discipline, optimal allocation of resources, transparent and efficient budget preparation, efficiency, effectiveness and economic efficiency, resource management within the budget, stakeholder participation, financial control and supervision, accountability, transparency and assurance were identified. Conclusion: Public financial management sector has four dimensions, including financial management, operational management, fiduciary risk management and governance, which aims to increase welfare, justice, accountability, transparency, rule of law, participation, responsibility, efficiency and effectiveness. The ultimate good governance. Therefore, one of the important ways to achieve good governance is to reform the public financial management system. A strong public financial management system can reduce poverty, increase social justice and meet the information needs of stakeholders to assess accountability and provide the basis for economic, social improvement and citizen satisfaction and help sustainability in different dimensions. Contribution: The findings of this research can help those involved in reforming the public financial management system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dimensions of Financial Management, Identification of Improvement Opportunities, Public Financial Management | ||
مراجع | ||
آذر، عادل؛ حبشی، نعمت، (1396). ارائه الگوی موثر برای حسابرسی بخش عمومی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران، دانش حسابرسی، 17(54): 17-54
افشاری، زهرا؛ شیرین بخش، شمس اله؛ بهشتی، مریم (1391 ). بررسی پایداری مالی، فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی،12(54): 24-54
ابدالی، علی؛ آذر، عادل؛ امیری، مجتبی؛ پورعزت، علی اصغر (1396). تبیین چارچوب مدیریت مخارج عمومی در ایران، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 7(3): 1-18
استراوس، آنسلم و کوربین جولیت (1384). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویهها و روشها. ترجمه بیوک محمدی. تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
آلن،ریچارد و توماس، دانیل (2001). مدیریت هزینههای عمومی: کتاب مرجع برای کشورهای در حال گذار، ترجمه دفتر تحقیقات و سیاستهای مالی وزارت امور اقتصادی، مجله اقتصادی 5(51و52) : 113-143
اندوز،مت؛ کانیانو، مارکو؛ کول، نیل؛ دورنزیو، پائولو؛ کروز، فلیپ وسلیمکان، رنارد (2014(. مدیریت مالی چیست؟ مرکز توسعه بینالملل دانشگاه هاروارد، ترجمه مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه
باباجانی، جعفر (1383). ارزیابی ظرفیت مسئولیت پاسخگویی نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات حسابداری 6: 54-27
باباجانی، جعفر؛ معیری، مرتضی (1392). الگویی برای تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی در بخش عمومی ایران، رساله دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
باباجانی، جعفر؛ بابایی، مسعود (1390). تأثیر استقرار واحد حسابرسی داخلی و تشکیل کمیته حسابرسی در ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی مالی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، دانش حسابداری،2(4): 27-7
برزوزاده زواره، محسن؛ مرادی، محمد و نرگسیان، عباس (1400). طراحی چارچوب برای بهبود مدیریت منابع خرانه داری کل کشور، دوفصلنامه علمی حسابداری دولتی، 8(1) : 9-28
جهاندیده، مهسا (1399). اصلاحات مدیریت مالی عمومی: تیرهایی که به هدف نمیخورند، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 4918
جنایی، افشین (1391). بررسی چالشهای کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه اقتصادی، مجله اقتصادی 2،1 :91-108
دیانتی دیلمی، زهرا (1397). روش تحقیق کیفی و کمی در حسابداری همراه با نرم افزار spss، انتشارات عدالت نوین
رنجبر، احمد (1384). حسابرسی و نظارت عمومی و نقش پارلمانها، مرکز پژوهشهای مجلس، شماره 7554
زارعی، بتول (1396). مدیریت مالی بخش عمومی، سازمان حسابرسی
سازمان برنامه و بودجه کشور (1389). چارچوب اصلاح ساختار بودجه با قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت
شبیری نژاد،علی اکبر و صالح خو، قاسم (1382). بودجهریزی در ایران (مسائل و چالشها )، زمینههای نظری و توصیههای سازمان بینالمللی در باب شفافیت بودجه، دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
علیزاده ثانی، محسن و الوانی، سیدمهدی (1386). تحلیلی بر کیفیت حکمرانی خوب در ایران، مجله مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 53 : 1-24
فرج وند، اسفندیار (1393). مبانی مدیریت دولتی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات فروزش.
قادری، بهمن؛ رسولی، پیمان و عبدی، سهراب (1395). پاسخگویی و شفافیت مدیریت مالی بخش عمومی، پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز
کردستانی،غلامرضا؛ معنوی مقدم،امیرهادی (1396). یررسی مدیریت مالی نوین بخش عمومی گذشته، حال و آینده، مطالعات حسابداری و حسابرسی،23(3) : 17-30
کردستانی، غلامرضا؛ مشکینی، نفیسه(1398)، پیامدهای به کارگیری رویکرد مدیریت مالی عمومی نوین، مدیریت دولتی، 11(2): 231-250
کردستانی، غلامرضا؛ آقامحمد، مهدی و کاظمی، حسین (1400). شناسایی ابعاد الگوی مدیریت مالی عمومی نوین، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی شماره 4: 241-267
کردلو، محمدرضا، دانش فرد، کرم اله، عالم تبریز، اکبر و تقوی, مهدی. (1399). بررسی تعیین استراتژی مرسوم در نظام بودجهریزی ایران. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول 41: 1-8
گرد، عزیز؛ اسماعیلی کیا، غریبه (1398). حسابداری و حسابرسی بخش عمومی، انتشارات سمت
مقیمی، سیدمحمد؛ پورعزت، علی اصغر؛ داناییفرد، حس نواحمدی، حیدر (1395). تبیین عناصر حکمرانی خوب در سیاستگذاری نظام بودجهریزی کشور، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی،6(21):32-52
مرکز مدیریت داراییها و بدهی-ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی ( 1398). نسخه نهایی تدوین شده توسط اداره تدوین روشها، شاخصها و راهبردها با اعمال اصلاحات
نظری، علیرضا؛ فدایی، ایمان 1392). آسیبشناسی نظام مالیاتی ایران، فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی،1(4): 110-92
نیکبخت، محمدرضا؛ قدس حسنآباد، مریم (1397). عملکرد حسابرسی داخلی در ایران از دیدگاه مدیران حسابرسی داخلی: رویکرد کلاسیک نظریه بنیانی، دانش حسابداری و حسابرسی، 7 (28):187-199
Allen, R. Schiavo-Campo, S. and Garrity, T. (2004) Assessing and Reforming Public Financial Management: A New Approach. Washington: World Bank. Alizadeh Thani, M. Elwani, M. (2006), an analysis of the quality of good governance in Iran, Journal of Improvement and Transformation Management Studies, 53: 1-24 (in Persian) Azar, A. Habashi, N. (2016), providing an effective model for the audit of the general department of the Accounts Court of the Islamic Republic of Iran, Audit Knowledge,17(32):5-40 (in Persian) Andrews, Matt. (2011) “Which organizational attributes are amenable to external reform? An empirical study of African public financial management.” International Public Managemen Afshari, Z. Shirin Bakhsh, S. and Beheshti, M. (2013), financial sustainability review, Economic Research Quarterly, 12(54) 27-54(in Persian) Abdali, A. Azar, A. Amiri, M.and, Pourezzat, A. (2016), Explanation of the public expenditure management framework in Iran, Organizational Resource Management Research, 7(3): 1-18 (in Persian) Assets and Debts Management Center, Ministry of Economic Affairs and Finance (2018). The final version compiled by the Department of Development of Methods, Indicators and Strategies with corrections,) in Persian ( Baltaci. M & Yilmaz, S. (2006) “Keeping an Eye on Sub-National Governments: Internal Control and Audit at Local Levels.WBL Working paper series. Washington, DC: Wirld Bank, PP. 1-29 Ball lan, IFAC CEO, (2011), Trust and accountability in public financial management, CIPFA’S IST international conference Babajani, J. (2013), Evaluation of Accountability Accountability of the Accounting and Financial Reporting System of the Government of the Islamic Republic of Iran, Accounting Studies Quarterly 6: 27-54 (in Persian) Babajani, J. Babaei, M. (2017), the effect of establishing an internal audit unit and forming an audit committee in improving the level of financial accountability of universities and higher education and research institutions, Danesh Jesabdari Journal, 2(4): 7-27 (in Persian) Babajani, J. Babaei, M (2017), the effect of establishing an internal audit unit and forming an audit committee in improving the level of financial accountability of universities and higher education and research institutions, Danesh Jesabdari Journal, 2(4): 7-27 (in Persian) Brzozadeh Zavareh, M. Moradi, M. and Nargesian, A. (1400), Designing a framework to improve the management of treasury resources of the whole country, biquarterly scientific journal of government accounting, 8(1): 9-28 doi: 10.30473/gaa.2021.58496.1472 (in Persian) Carole Pretorius, Nico Pretorius,2009, Review of Public Financial Management Reform Literature. London: DFID Gord, A. Esmaili Kia, G. (2018), Public Sector Accounting and Auditing, Samt Publications (in Persian ( Jahandideh, M. (2019), Public Financial Management Reforms: The Arrows That Don't Hit the Target, Dunya Ekhtaz Newspaper, No. 4918(in Persian) Kurdestani, G. Aghamohammed, M. Kazemi, H. (1400) Identifying the dimensions of the modern public financial management model, Financial Accounting and Audit Research No. 4: 267-241(in Persian) Kurdestani, G. Mawani Moghadam, A. (2016) Examining the modern financial management of the public sector: Rial past, present and future, Accounting and Auditing Studies, 23(3): 17-30 (in Persian) Kordlo, M. Daneshfard, K. AlamTabriz, A. and Tagvi, M. (2019). Investigating the determination of conventional strategy in Iran's budgeting system. Development and Transformation Management Quarterly 41: 1-8 (in Persian) Kurdestani, G. Meshkini, N. (2018), Consequences of applying the modern public financial management approach, Government Medizit, 11(2): 231-250 (in Persian) Mckinney Jerome, B. (2004) Effective financial management in public and nonprofit agencies, Greenwood Publishing Group. Moghimi, M. Pourezzat, A. Danaeifard, H. Ahmadi, H. (2015), Explaining the elements of good governance in the politicization of the country's budgeting system, Quarterly Journal of Strategic Studies of Public Policy, 6(21):32-52) in Persian ( Moe, R. C. (1997). The importance of public law: New and old paradigms of government management. Handbook of Public Law and Administration, 42- 44 Michael Parry. (2010). The four dimensions of public financial management, https ://europa eu Nyamita M. O, Dorasamy, N. & Garbharran, H.L. (2015). A review of public sector financial management reforms: an international perspective. Public and Municipal Finance, 4(2), 25-37. National Planning and Budget Organization, (2009), the framework for reforming the budget structure by cutting the direct dependence of the budget on oil (in Persian) Nazari, A. Fadaei, A. (2012), Pathology of Iran's Tax System, Financial and Economic Policy Quarterly, 1(4): 110-92) in Persian ( Nikbakht, Quds Hasanabad, M. (2017), Internal audit performance in Iran from the point of view of internal audit managers: the classical approach of fundamental theory, Accounting and Auditing Knowledge, 7(28):187-199) in Persian ( OECD (2016), Accrual practices and reform experiences in OECD countries – Results of the 2016 OECD Accruals Survey OECD (2019), Budgeting and Public Expenditures in OECD Countries 2019, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/9789264307957-en OECD,2009, Managing Development Resources, The Use of Country Systems in Public Financial Management, www.oecd.org/publishing/corrigenda., ISBN 978-92-64-05615-2.pp1-92 Pattanayak, S.& Cooper, J.P. (2011). Chart of Accounts: A Critical Element Of The Public Fanancial Management Framework Washington, D.C: International Monetary Fund PEFA. (2005) Public Financial Management: Performance Measurement Framework. Washington: PEFA Secretariat, World Bank. Pattanayak, S. & Fainboim, I. (2010), Treasury Single Account: Concept, Design and Implementation Issues, IMF Working Paper Qadri, B. Rasouli, P. Abdi, S. (2016), Accountability and Transparency of Public Sector Financial Management, Fifth National Conference on Management, Economics and Accounting, Tabriz (in Persian) Robinson, M. (2007). performanse budgeting: linking funding and result. New York Soringer Ranjbar, A. (2004), public audit and supervision and the role of parliaments, Parliament Research Center, No. 7554 (in Persian) Richarda, Daniel T. (2001), Public Expenditure Management: A Reference Book for Countries in Transition, translated by the Financial Research and Policy Office of the Ministry of Economic Affairs, Economic Journal 5(51-52): 113-143(in Persian) Schiavo-Campo, S. and Tommasi, D. (1999) Managing Government Expenditure. Manilla: ADB. (http://www.adb.org/documents/manuals/govt_expenditure/). Sailendra Pattanayak & Israel Fainboim, (2010). Treasury Single Account: Concept, Design, and Implementation Issues, International Monetary Fund Stanton, T. H. (1995). Assessing institutional development: The legal framework that shapes public institutions. New Directions for Evaluation, 1995, 55-65. Shabirinejad, A., Saleh Khoo, G. (2012), Budgeting in Iran (Issues and Challenges), Theoretical Backgrounds and Recommendations of the International Organization on Budget Transparency, Bureau of Program and Budget Studies of the Research Center of the Islamic Council (in Persian) Strauss, A. and Corbin, J. (2004), principles of qualitative research method: basic theory; Procedures and methods. Translated by Buyuk Mohammadi. Tehran Institute of Human Sciences and Cultural Studie) in Persian ( Sanchez, I.M. &, Ballesteros.B, C (2016). New Public Financial Management.Springer International Publishing Switzerland (1-18) United Nations Development Programme, )1997), Governance for Sustainable Human Development, A UNDP Policy Document, Witt, M. and Müller, I. (2006) Implementing the Paris Declaration in Public Finance – Challenges by Capacity Development. Eschborn: GTZ. (http://siteresources.worldbank.org/EXTFINANCIALMGMT/Resources/31321 Wawire, N.H. (2019). Determinants of VAT Revenue in Kenya, A Paper Presented at the CSAE Conference held from 20 to 22MARCH 2011, at St Catherin’s Colleg Zarei, B. (2016), public sector financial management, auditing organization (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 587 |