تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 2,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,096,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,250,211 |
شاکله شناسی رهیافت تجربه دینی در رویکردهای کتز و پرادفوت | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 4، دی 1401، صفحه 55-77 اصل مقاله (1.81 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18157.1029 | ||
نویسنده | ||
بهمن اکبری* | ||
هیات علمی | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 22 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
امروزه تجربه دینی با ساختار و دامنه و فراخنای خود یکی از موضوعات اساسی روانشناسی دین و فلسفه دین معاصر است. چنان که شکل گیری نگره ی تجربه دینی و گستره ی مباحث آن در غرب عمدتا" در پی چالش های فیلسوفانی چون دکارت تا هیوم و کانت که براهین کلامی مدرسی را مورد تردید قرار دادند به وجود آمد و با اندیشه های شلایر ماخر گسترش یافت. از جمله این که، پدیدارشاسان و فیلسوفان دین برای دین ابعاد و ویژگی هایی ترسیم کرده اند که یکی از آنها بُعد تجربی دین است. در اندیشه ساخت گراهایی مثل پراودفوت و کتز که بیشتر در تبیین تجربه دینی به بعد عرفانی آن تأکید دارند، بر این باورند که ماهیت تجربه دینی متأثر از شبکه باورها و مفاهیم ذهنی فاعل شناساست و تجارب خالی از باورها و مفاهیم( بر خلاف رویکرد ذات گراها) وجود ندارد. در پژوهش حاضر سعی ما این است که دو رویکرد مذکور را با عنایت به سازه های آنها تحلیل و مقایسه ای در خصوص وجوه تفاوتی یا اشتراکی این دو دیدگاه را مورد امعان نظر قرار دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
ماهیت تجربه دینی؛ رویکرد ساختی؛ شاکله شناسی؛ رهیافت پراودفوت؛ رهیافت کتز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural analysis of the approach to religious experience in the approachesof Katz and Proudfoot | ||
نویسندگان [English] | ||
bahman akbari | ||
Universitystaff | ||
چکیده [English] | ||
Today, religious experience with its structure, scope and scope is one of the basic topics of the psychology of religion and contemporary philosophy of religion. Thus, the formation of the view of religious experience and the scope of its discussions in the West mainly came about following the challenges of philosophers such as Descartes to Hume and Kant who questioned the theological arguments of Madrasi and expanded with Schleier Macher's thoughts. , its function in human life and the essence of religion or its truth or falsity have drawn various opinions in these time periods. Among them, phenomenologists and philosophers of religion have drawn dimensions and characteristics for religion, one of which is the experimental dimension of religion. In the thought of constructivists such as Proudfoot and Katz, who emphasize the mystical dimension of religious experience in explaining it, they believe that the nature of religious experience is influenced by the network of subjective beliefs and concepts of the subject and that experiences are devoid of beliefs and concepts (unlike the approach of essentialists). Does not exist. In the present research, our attempt is to analyze the two mentioned approaches with regard to their structures and compare the differences or commonalities of these two perspectives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the nature of religious experience, structural approach, structuralism, Proudfoot's approach, Katz's approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |