تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,153 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,301,720 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,895,197 |
بررسی تطبیقی مبانی فقه الحدیثی آیت الله جوادی آملی با آرای هرمنوتیکی پل ریکور | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 20، اردیبهشت 1403، صفحه 59-79 اصل مقاله (768 K) | ||
نوع مقاله: ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2023.17764.2163 | ||
نویسنده | ||
فاطمه دست رنج* | ||
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک | ||
تاریخ دریافت: 03 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 22 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
فهم حدیث در پرتو دانش فقهالحدیث، برخاسته از مبانی اولیهای است که فرآیند و سیر فهم حدیث را سامان میدهد. در کنار تلاش محدثان در راستای فهم روایات به عنوان متن دینی، دانش هرمنوتیک نیز علیرغم تفاوتهای ادواری و نظری آن، تلاشی در جهت فهم متن است. از اینرو مقایسه و تطبیق این دو حوزه، نقاط اشتراک و افتراق آنها را روشن کرده و امکان بهرهگیری از نقاط قوت و دوری از نقاط ضعف را هموار میسازد. در پژوهش حاضر با شیوه توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به بررسی مبانی فقهالحدیثی آیتالله جوادیآملی به نسبت فرآیند فهم متن در آرای هرمنوتیکی پل ریکور پرداخته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پل ریکور با ارائه مفهوم فاصلهمندی متن از مؤلف، غایت تفسیر را تصاحب متن توسط مفسر دانسته که این امر در نهایت به خود تفسیری مفسر منجر میشود. اما عنایت به مؤلف و خصوصیات و ویژگیهای او در مبانی فقهالحدیثی آیتالله جوادیآملی برای نزدیک شدن به مراد جدی گوینده الزامی است. در آرای پل ریکور، متن در نسبت با مؤلف و مفسر جایگاه ویژهای دارد و معانی تازه، از جهان متن بیرون میآید. این در حالی است که توجه به متن و لایههای معنایی آن، خصائص مؤلف و حجیّت روایات معصومان (ع) و نیز سطح فهم مخاطب و توان اجتهادی او در مبانی فقهالحدیثی آیتالله جوادیآملی، هر یک برای نیل به مقصود متکلم دارای سهم مشخصی است. | ||
کلیدواژهها | ||
جوادی آملی؛ فقه الحدیث؛ فهم متن؛ پل ریکور؛ مطالعه تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Principles of Hadith Jurisprudence of Ayatollah Javadi Amoli With the Hermeneutic Views of Paul Ricoeur | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Dastranj | ||
Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Arak University | ||
چکیده [English] | ||
The understanding of hadith takes place in the light of the knowledge of the jurisprudence of hadith, and this arises from the basic principles that organize the process and course of understanding hadith. In addition to the efforts of commentators and narrators in dealing with narrations as a religious text, hermeneutic knowledge, despite its periodic and theoretical differences, is an attempt to understand the text. In this regard, in the present study, with a descriptive-analytical method and in a comparative approach, the principles of hadith jurisprudence of Ayatollah Javadi Amoli were examined in relation to the process of understanding the text in Paul Ricoeur's hermeneutic views. Interpretation leads to the commentator. However, it is necessary to pay attention to the author and his characteristics in the basics of hadith jurisprudence of Ayatollah Javadi Amoli in order to approach the serious meaning of the speaker. In Paul Ricoeur's views, the text has a special place in relation to the author and the interpreter, and new meanings emerge from the world of the text. This is while paying attention to the text and its semantic layers, the characteristics of the author and the authenticity of the narrations of the Infallibles (peace be upon them) as well as the level of understanding of the addressee and his ijtihad ability in the principles of hadith jurisprudence of Ayatollah Javadi Amoli, each with a specific share. Is. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Javadi Amoli, hadith jurisprudence, text comprehension, Paul Ricœur, comparative study | ||
مراجع | ||
ابنفارس، احمد، معجم مقاییساللغه، تصحیح: عبدالسلام محمدهارون، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق.
احمدی، بابک، هرمنوتیک مدرن؛ نیچه، هایدگر و دیگران، تهران، مرکز، 1377ش.
اصفهانیغروی، محمدحسین، نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، قم، مؤسسه سید الشهدا، 1374ش.
جوادیآملی، عبدالله، حیات حقیقی انسان در قرآن، قم، اسراء، چاپ هفتم، 1393ش.
______________، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم، اسراء، 1389ش (ب).
______________، ادب فنای مقربان، قم، اسراء، 1389ش (ج).
______________، تفسیر انسان به انسان، قم، اسراء، 1389ش (د).
______________، ولایت فقیه، قم، اسراء، 1389ش (ه).
______________، تسنیم، قم، اسراء، 1388ش (الف).
______________، تسنیم، قم، اسراء، 1389ش (الف).
______________، تسنیم، قم، اسراء، 1392ش (الف).
______________، قرآن در قرآن، قم، اسراء، 1388ش (ب).
______________، شمسالوحی تبریزی، قم، اسراء، 1388 (ج).
______________، توحید در قرآن، قم، اسراء، 1385ش.
______________، بنیان مرصوص امام خمینی (ره)، قم، اسراء، چاپ هشتم، 1384ش.
______________، توحید در قرآن، قم، اسراء، 1383ش.
______________، سروش هدایت، قم، اسراء، 1381ش.
جوهری، اسماعیلبنحماد، الصحاح، تصحیح: احمد عبدالغفور عطار، بیروت، دارالعلم للملایین، 1376ق.
حسنی، حمیدرضا، عوامل فهم متن در دانش هرمنوتیک و علم اصول استنباط از دیدگاه پل ریکور و محقق اصفهانی، تهران، هرمس، 1393ش.
دیلتای، ویلهلم، مقدمه بر علوم انسانی، ترجمه: منوچهر صانعی درهبیدی، تهران، ققنوس، 1388ش.
شایانمهر، علیرضا، دائرهالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی، تهران، مؤسسه کیهان، 1379ش.
شهیدثانی، زینالدین علی، الرعایه فی علم الدرایه، تحقیق: عبدالحسین محمدعلی بقال، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی، 1408ق.
شیواپور، حامد، نظریه روح معنا در تفسیر قرآن، قم، دانشگاه مفید، 1394ش.
صفار، محمدبنحسن، البصائرالدرجات فی فضائل آل محمد، قم، کتابخانه آیتالله مرعشینجفی، 1404ق.
کلینی، محمدبنیعقوب، الکافی، مصحح: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق.
کوبلی، پاول، نظریههای ارتباطات، ترجمه: احسان شاهقاسمی، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1387ش.
مدیر شانهچی، کاظم، علمالحدیث و درایهالحدیث، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه، 1362ش.
مسعودی، عبدالهادی، روش فهم حدیث، تهران، سمت، چاپ یازدهم، 1396ش.
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ سوم، 1426ق.
ناجیصدره، طاهره، فهم احادیث تفسیری در احادیث تسنیم، پایاننامه دوره دکتری الهات و معارف اسلامی، گرایش علوم قرآن و حدیث، راهنما: سید محسن موسوی، مشاور: محسن نورایی، دانشگاه مازندران، 1396ش.
ناجیصدره، طاهره، سیدمحسن موسوی، محسن نورائی، و محمدهادی یداللهپور. "بررسی مبانی فقه الحدیث استاد جوادیآملی با تمرکز بر تفسیر تسنیم". مطالعات فهم حدیث 3، 6(1396):55-77. doi: 10.30479/mfh.2017.1161
Bleicher, Josef, Contemporary Hermeneutics, London and New York: Routledge, 1980. Bontekoe, Roland, Dimensions of the Hermeneutics Circle, New Jersey: Humanity Press, 1996. Bruns Gerald L, Hermeneutics Ancient and Modern, New Haven: Yale, 1992. Groudin, Jeen, Introduction of Pilosophical Hermeneutics, Yle University press, 1994. Palmer, Richard, Hermeneutics, North Western University Press, 1969. Ricoeur, Paul, The Conflict of Interpretations: Essays in Hermeneutics, Northwestern University Press, 2007. ___________, The Rule of Metaphor: The Creation of Meaning in Language. London: Routledge, 2003. ___________, Hermeneutics and Human Sciences (HHS), The hermeneutical function of distanciation, trans By John Thompson, Cambridge: Cambridge university Press, 1990. ___________, Hermeneutics and Human Sciences (HHS), what is a text? Explanation and understanding, trans By John Thompson, Cambridge: Cambridge university Press, 1990 (b). ___________, Hermeneutics and Human Sciences (HHS), Metaphor and the central problem of Hermeneutics, trans By John Thompson, Cambridge: Cambridge university Press, 1990 (c). ___________, Hermeneutics and Human Sciences (HHS), Appropriation, trans By John Thompson, Cambridge: Cambridge university Press, 1990 (d). ___________, Hermeneutics and Human Sciences (HHS), The model of text: meaningful action considered as a text, trans By John Thompson, Cambridge: Cambridge university Press, 1990 (e). ___________, Time and narrative, trans By kathlean Blamey. Chicago: Chicago university Press, vol3, 1988. ___________, Interprtaion theory: Discourse and the surplus of meaning, FortWorth: Texax chistian university Press, 1976. Searle, J.R, Speech Acts: an Essay in the philosophy of Language, Cambridge: Cambridge University Press, 1969. Valdus, Mario, ARicoeur Reader: Reflection and intion, Harvester Wheatsheaf, 1990. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 858 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |