تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,343,482 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,939,802 |
ذهن و بارهای تاریخیـفرهنگی عبارتهای زبانی | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 4، دی 1401، صفحه 69-86 اصل مقاله (313.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18700.1040 | ||
نویسنده | ||
ابوالفضل صبرآمیز* | ||
دانشآموختة دکتری فلسفه، پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 04 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
ما از طریق اصوات زبانی که تولید میکنیم، انتظار داریم مخاطبانمان اطلاعاتی جدید از جهان دریافت کنند. نشانههای زبانی بهعنوان آواهای صوتی، خودشان حامل اطلاعاتی از جهان نیستند و این کار شنونده است که با توجه به دانش پیشزمینهایاش از جهان، یک عبارت را در یک آن، بفهمد و واکنش متناسب با آن را انجام دهد. توضیح این رفتار سادة زبانی یعنی فهمیدن عبارتهای زبانی در یک آن، با توجه به پیشداشتههایی که از جهان داریم، بسیار پیچیده است. در این مقاله سعی میکنیم نشان دهیم که برای تبیین این مسئلة پیچیده، با یک دو راهی روبهرو هستیم. از یکسو، باید جایگاه بارهای فرهنگیـتاریخی را نه در چیزی بیرونی (صوتی یا غیرصوتی)، بلکه در ذهن بدانیم، و از سوی دیگر، باید معقتد باشیم بارهای فرهنگیـتاریخی خارج از شخص و ذهن او، وجود دارند و به همین دلیل، اصوات زبان میتوانند حامل اطلاعاتی جدید از جهان باشند. در اینجا پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این دوراهی بهجای مفهوم ذهن، یا تئوریهایی که توسط شهود عرفی دربارة ذهن هدایت میشوند، بر مفهوم مغزـبدن متمرکز شویم. نشان خواهیم داد که با تمرکز بر مفهوم مغزـبدن این دوراهی تبدیل به مسئلهای پیشپا افتاده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن؛ مغزـبدن؛ بارهای فرهنگیـتاریخی؛ فهم زبانی؛ سرعت فهمیدن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mind and the Historico-cultural Elements of Linguistic Expressions | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Sabramiz | ||
PhD in Philosophy, ACECR Institute for Humanities and Social Studies (IHSS), Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Language sounds we make. Language sounds and letters do not carry information about the world, and it is the listener who understands a sentence and properly reacts to it based on their background knowledge of the world. This simple language behavior, i.e., understanding words and phrases instantly based on our background knowledge of the world has a very complex explanation. In the present paper, I aimed to describe a dilemma in explaining this complex issue. On the one hand, historical-cultural information (auditory or non-auditory) should be considered to exist inside the mind rather than in something outside it; on the other hand, we must believe that historical-cultural information exists outside the mind, and that it is for this reason that language sounds and letters can carry new information. Here we suggest to better understand this dilemma to focus on the concept of brain-body instead of the concept of mind, or theories that are guided by common intuition about the mind. We will show that by focusing on the concept of brain-body, the dilemma becomes a trivial problem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Historico-cultural element, language understanding, Speed of understanding, Mind, Frame problem | ||
مراجع | ||
اربابی، بهین (1386). زبان فهمها، زبان چیزها. تهران: اربابی.##
اربابی، بهین (1389). ضرب فهمها. تهران: اربابی.##
Bayne, T. (2009). Perception and the reach of phenomenal content. Philosophical Quarterly. Issue 236, pp. 385-404. https://doi.org/10.1111/j.1467-9213.2009.631.x##
Brogaard, B. (2016). In defense of hearing meanings. Synthese. pp. 1-17. https://doi.org/10.1007/s11229-016-1178-x##
Dennett, D. (1978). Brainstorms. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/1664.001.0001##
Dummett, M. A. E. (1993). Origins of Analytic Philosophy. Cambridge: Harvard University press.##
Gryz, J. (2013). The frame problem in artificial intelligence and philosophy. Filozofia Nauki. vol. 21, no. 2, pp. 15-30.##
Hoemann, K. & Barrett, F. L. (2019). Concepts dissolve artificial boundaries in the study of emotion and cognition, uniting body, brain, and mind. Cognition and Emotion. vol. 33, no. 1, pp. 67-76. https://doi.org/doi:10.1080/02699931.2018.1535428##
Longworth, G. (2008). Linguistic understanding and knowledge. Nous. vol. 42, no. 1, pp. 50-79. https://doi.org/10.1111/j.1468-0068.2007.00673.x##
Longworth, G. (2010). A Plea for understanding. in New waves in philosophy of language. ed. by S. Sawyer. Palgrave MacMillan. pp 138-164. https://doi.org/10.1057/9780230248588_8##
McCarthy, J. & Hayes, P. J. (1969). Some philosophical problems from the standpoint of artificial intelligence. Readings in artificial intelligence, pp. 431-450. https://doi.org/10.1016/b978-0-934613-03-3.50033-7##
McDowell, J. (1998a). Mind, value and reality. Cambridge: Harvard University press.##
McDowell, J. (1998b). Meaning, knowledge, and reality. Cambridge: Harvard University press.##
McGinn, C. (1993). Problems in philosophy: the limits of inquiry. Blackwell.##
McLeod, S. A. (2007). Visual perception theory. Retrieved from ww.simplypsychology.org/perception-theories.html##
Nagel, T. (1987). What does it all mean? a very short introduction to philosophy. Oxford: Oxford University press.##
Nes, A. (2016). On what we experience, when we hear people speak. Phenomenology and Mind. vol. 10, pp. 58-85. https://doi.org/10.13128/Phe_Mi-20092##
Pettit, D. (2002). Why knowledge is unnecessary for understanding language. Mind. vol. 111, Issue 443, pp. 519-550. https://doi.org/10.1093/mind/111.443.519##
Pettit, D. (2010). On the epistemology and psychology of speech comprehension. Baltic international yearbook of cognition, Logic and communication. vol. 5, no. 1, pp. 1-43. https://doi.org/10.4148/biyclc.v5i0.286 ##
Plato (1997). Plato: The complete works. ed. by J. M. Cooper. Indianapolis: Hackett. ##
Pylyshyn, Z.W. (1987). Robot’s Dilemma: the frame problem in artificial intelligence. ABLEX Publishing Corporation.##
Shanahan, M. (2016). The frame problem. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. <http://plato.stanford.edu/archives/spr2016/entries/frame-problem/>.##
Siegel, S. (2006). Which properties are represented in perception?. Perceptual Experience. ed. by T. S. Gendler & J. Hawthorne. Oxford: Oxford University press, pp. 481-503. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199289769.003.0015##
Smith, B. C. (2012). The publicity of meaning and the interiority of mind. in Coliva, A. (ed.). Mind, meaning, and knowledge: themes from the philosophy of Crispin Wright. Oxford University press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199278053.003.0006 ##
Sorensen. R. (2017). Epistemic paradoxes. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://seop.illc.uva.nl/entries/epistemic-paradoxes/ ##
Spratling, M. W. (2017). A review of predictive coding algorithms. Brain and Cognition. Issue 112, pp. 92-97. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2015.11.003.##
Stanley, J. (2005). Hornsby on the Phenomenology of Speech. Aristotelian Society Supplementary Volume. vol. 79, No. 1, pp. 131-145. https://doi.org/10.1111/j.0309-7013.2005.00129.x##
Viger, C. (2010). Frame problem. in Concise encyclopedia of philosophy of language and linguistics. ed. by A. Barber and R. J. Stainton. Elsevier. pp 265-268.##
Williams, D. (2020). Predictive coding and thought. Synthese. vol. 197, no. 4, pp. 1749-1775. https://doi.org/10.1007/s11229-018-1768-x##
Wright, C. (2001). Rails to infinity: essays on themes from Wittgenstein’s Philosophical Investigations. Harvard University press.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 698 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |