تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,343,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,939,799 |
پارادوکس کانت در مقولات محض فاهمه | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 4، دی 1401، صفحه 87-104 اصل مقاله (327.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18290.1034 | ||
نویسنده | ||
حسین آزادمنجیری* | ||
دانشآموخته دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 دی 1401، تاریخ بازنگری: 22 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
کانت در انقلاب کپرنیکی خود، محوریت شناخت را از جهان خارج به فاعل شناسا تغییر داد؛ بهاین ترتیب، ساختار ذهنی انسان بستر تجربه را فراهم میکند و بر اساس آن، به معرفت حسی و خیالی دست مییابد و درنهایت، به درک عالم خارج میرسد. اگرچه کانت این موضع را مطرح کرده و تا بحث شکلگیری شاکلهها توسط قوۀ خیال پیش رفت، اما به نظر میرسد نظرات وی در تبیین مقولات بهعنوان مفاهیمی محض که بهطور کامل از تجربه، حس و زمان مستقل هستند، متشتت است. بر اساس آموزۀ کانتی، هر مفهومی، و بهتبع آن، هر مقولهای باید به شهودی بازگردند. اما از یکسو، اگر مقولات به هر نحوی به حس و تجربه بازگردانده شوند، دیگر مفاهیم محض فاهمه نخواهند بود؛ امری که اگرچه کانت آن را نپذیرفته، اما در تبیین آن هم موفق نبوده است. از سوی دیگر، اگر این مقولات، کاملاً محض و بری از تجربه و حس باشند، چنانکه کانت آنها را به شهود «متعلّق به طور کلّی» ارجاع میدهد، آنگاه وی گرفتار امری استعلایی شده است؛ بهویژه، ویژگیهایی که وی برای «متعلّق بهطور کلی» برمیشمارد، این شائبه را ایجاد میکند که فاهمه، مقولات را با شهود عقلی از «متعلّق بهطور کلی» یا به عبارت دیگر، از «وجود» ادراک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ فاهمه؛ مقولات؛ متعلّق به طور کلی؛ شاکله؛ استعلایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Kant's Paradox in the Pure Categories of Understanding | ||
نویسندگان [English] | ||
Husain Azadmanjiri | ||
PhD in Islamic Philosophy and Theology, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In his Copernican revolution, Kant changed the centrality of cognition from the external world to the subject. In this way, human mental structure provides the context of experience; nd based on that, he acquires aesthetic and imaginary knowledge and finally reaches the understanding of the external world. Although Kant proposes this theory and goes as far as the schematism by imagination, it seems that his views are confused in explaining categories as pure concepts that are completely independent of experience, sense and time. According to Kant's doctrine, every concept and therefore categories must be referred to an intuition. But on the one hand, if categories are returned to sense and experience in any way, then they are not pure concepts of understanding; Although Kant does not accept it, he cannot explain his opinion successfully; On the other hand, if categories are pure and beyond experience and sense, then they must be referred to something; And Kant refers them to the "objective in general" intuition; But in this case, he is caught in the transcendental object; Especially, the characteristics that Kant enumerates for the "object in general" create the suspicion that the understanding perceives the categories with intellectual intuition from the "object in general" or in other words from "Being". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kant, understanding, category, object in general, schema, transcendental | ||
مراجع | ||
ابنسینا (1404ق). الشفاء، الهیات. قم: کتابخانة آیتالله مرعشی نجفی.##
ایلخانی، محمد (1382). تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس. تهران: سمت.##
عبدالکریمی، بیژن (1381). هایدگر و استعلا؛ شرحی بر تفسیر هایدگر از کانت. تهران: نقد فرهنگ.##
فتح طاهری، علی؛ قنبرلو، زینب (1392). «بررسی و نقد استنتاج متافیزیکی مقولات در فلسفه کانت». فصلنامه ذهن. شمارة 56، ص140ـ115.##
کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ فلسفه، ج6: از ولف تا کانت. ترجمۀ اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر. تهران: علمی و فرهنگی.##
کانت، ایمانوئل (1383). سنجش خرد ناب. ترجمة میرشمسالدین ادیبسلطانی. تهران: امیرکبیر.##
کورنر، اشتفان (1380). فلسفۀ کانت. ترجمۀ عزتاله فولادوند. تهران: خوارزمی.##
ملاصدرا، (1383) الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، ج1. تصحیح غلامرضا اعوانی. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.##
وال، ژان (1380). بحث در مابعدالطبیعه. ترجمۀ یحیی مهدوی و همکاران. تهران: خوارزمی.##
Allison, H. E. (1986). Kant's transcendental idealism. New Haven and London: Yale University press##
Bird, G. (2006). A companion to Kant. Wiley-Blackwell.##
Ewing A. C. (1938). A short commentary on Kant's Critique of Pure Reason. Chicago: the University of Chicago press, ##
Heidegger, M. (1997). Phenomenological interpretation of Kant's Critique of Pure Reason. trans. by P. Emad & K. Maly. Indiana##
Heidegger, M. (1999). On the being and conception of Φύσις in Aristotle's Physics B, 1. trans. by T. Sheehan. Man and World. vol. 9, no. 3, pp. 219-279.##
Kant, I. (1929). Critique of pure reason. trans. by Norman Kemp Smith. London: MacMillan.##
Kant, I. (1992). Lectures on Logic. part17, The Jasche logic. trans. by M. Young. Cambridge University press.##
Kant, I. (1997). Critique of pure reason. trans. by Paul Guyer & A. W. Wood. Cambridge University press.##
Kemp Smith, N. (1962) A commentary to Kant's Critique of Pure Reason. New York: Humanities press##
Paton, H. J. (1961). Kant's metaphysic of experience. New York: MacMillan.##
Scruton, R. (1998) Kant. Oxford University press.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,289 |