تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 351 |
تعداد مقالات | 2,889 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,292,411 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,427,577 |
پارادوکس کانت در مقولات محض فاهمه | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 1، شماره 4، دی 1401، صفحه 99-117 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18290.1034 | ||
نویسنده | ||
حسین آزادمنجیری* | ||
دانش آموخته دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
تاریخ دریافت: 21 دی 1401، تاریخ بازنگری: 22 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
چکیده: کانت در انقلاب کپرنیکی خود، محوریت شناخت را از جهان خارج به فاعل شناسا تغییر داد؛ بهاین ترتیب، ساختار ذهنی انسان بستر تجربه را فراهم میکند و بر اساس آن به معرفت حسی و خیالی دست مییابد و در نهایت به درک عالم خارج میرسد. اگرچه کانت این موضع را مطرح میکند و تا بحث شکلگیری شاکلهها توسط قوۀ خیال پیش میرود، اما به نظر میرسد که نظرات وی در تبیین مقولات به عنوان مفاهیمی محض که به طور کامل از تجربه، حس و زمان مستقل هستند، متشتت است. بر اساس آموزۀ کانتی، هر مفهومی و لذا مقولات باید به شهودی بازگردند؛ اما از یکسو اگر مقولات به هر نحوی به حس و تجربه بازگردانده شوند، دیگر مفاهیم محض فاهمه نخواهند بود، امری که اگرچه کانت آن را نمیپذیرد، اما در تبیین آن موفق ظاهر نمیشود؛ از سوی دیگر اگر این مقولات، کاملاً محض و بری از تجربه و حس باشند، چنانکه کانت آنها را به شهود «متعلّق به طور کلّی» ارجاع میدهد، آنگاه وی گرفتار امری استعلایی شده است؛ به خصوص، ویژگیهایی که وی برای «متعلّق به طور کلی» برمیشمارد، این شائبه را ایجاد میکند که فاهمه، مقولات را با شهود عقلی از «متعلّق به طور کلی» یا به عبارت دیگر از «وجود» ادراک میکند. کلمات کلیدی: کانت، فاهمه، مقولات، متعلّق به طور کلی، شاکله، استعلایی | ||
کلیدواژهها | ||
فاهمه؛ مقولات؛ متعلّق به طور کلی؛ شاکله؛ استعلایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Kant's paradox in the pure categories of understanding | ||
نویسندگان [English] | ||
husain Azadmanjiri | ||
PhD in Islamic Philosophy and Theology, Imam Khomeini International University | ||
چکیده [English] | ||
ABSTRACT In his Copernican revolution, Kant changed the centrality of cognition from the external world to the knowing subject. In this way, human mental structure provides the context of experience; And based on that, he acquires aesthetic and imaginary knowledge and finally reaches the understanding of the external world. Although Kant proposes this theory and goes as far as the schematism by imagination, it seems that his views are confused in explaining categories as pure concepts that are completely independent of experience, sense and time. According to Kant's doctrine, every concept and therefore categories must be referred to an intuition. But on the one hand, if categories are returned to sense and experience in any way, then they are not pure concepts of understanding; Although Kant does not accept it, he cannot explain his opinion successfully; On the other hand, if categories are pure and beyond experience and sense, then they must be referred to something; And Kant refers them to the "objective in general" intuition; But in this case, he is caught in the transcendental object; Especially, the characteristics that Kant enumerates for the "object in general" create the suspicion that the understanding perceives the categories with intellectual intuition from the "object in general" or in other words from "Being". Keywords: Kant, understanding, category, object in general,schema, transcendental | ||
کلیدواژهها [English] | ||
understanding, category, object in general, schema, transcendental | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |