تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,925 |
تحلیل و ارزیابی تعین ماهیت تاریخیت دین در سه دورة باستان، مسیحیت و مدرن، از منظر نیچه | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، فروردین 1402، صفحه 21-44 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18835.1042 | ||
نویسندگان | ||
سیدحسن فلسفی طلب* 1؛ نیایش شهدادی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی زابل، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، زابل، ایران | ||
2مدرس مدعو دانشکده علوم قرآنی زابل، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، زابل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
دین در اندیشة نیچه بهمثابه تمامی عناصر قوامبخشی است که سهمی بهسزا در وحدت سیاسی، تعالی فردی، و تعلیم و تربیت همگانی در حکومتهای باستانی و مسیحی داشته است. نقش دین در برتری سیاسی و فرهنگی جوامعِ دورانهای گذشته، بیبدیل بوده، چراکه در آن دورانها، نوع فرماندهی در قالب «حکومتـتوده» بوده است. یکی از بازوان اصلی فرماندهی در این نوع حکومتها ـاعم از جمهوری و پادشاهیـ دین بوده که حتی نقشی بهمراتب برتر از دیگر بازوی فرماندهی، یعنی نیروی نظامی، داشته است. نیچه در این تحلیل، خود را وامدار ماکیاولی میداند. او در بررسی خود، سیر تغییر نوع فرماندهی جامعه را از «حکومتـتوده» دینمدار بهسمت «دولتـملت سکولار»، با حساسیتی خاص دنبال میکند. نیچه در پی تعین ماهیت تاریخیت دین، در نمونه فرهنگهای نیرومندِ دیندار و ضعیفِ بیدین گشته که در نتیجة آن، فرهنگهای والا و پست شکل گرفته است. او معتقد است پس از سپری شدن دوران سخت و چالشبرانگیز کشاکش بین کلیسا و علم، بهمرور زمان برای شخص و جامعة ابرانسانی، روشن خواهد شد که دین و علم، ستارگانی جدا از هم در آسمان فرهنگ انسانی هستند که همشانه با هم پیش میروند، بیآنکه حتی بتوان تعارضی مابین آنها متصور شود، چرا ژکه چنین چیزی دیگر نه موضوعیت خواهد داشت و نه ممکن خواهد بود. روش این مقاله، تحلیلی و توصیفی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیچه؛ دین؛ فرهنگ؛ سنت؛ نیرومندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Determination of the Historicity of Religion in the Three Periods: Ancient, Christianity, and Modernity; from Nietzsche's point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Hassan Falsafitalab1؛ Niayesh shahdadi2 | ||
1Member of the Faculty of Quranic Sciences in Zabul, Zabul, Iran | ||
2Lecturer at faculty of Quranic Sciences in Zabul, Zabul, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In Nietzsche's thought, religion includes all the powerful elements that had a significant contribution to political unity, individual excellence, education, and upbringing of all in ancient and Christian governments. The role of religion in the political and cultural supremacy of the past societies was unmatched because in those times the type of command was in the form of "government and mass". One of the main arms of command in this type of government, whether "republic" or "kingdom", was religion, which even had a far superior role than the other arm of command, i.e. military force. The course of change in the type of command of the society from the religion-based "government and mass" to the "secular state-nation"; Follows with special sensitivity. Nietzsche sought to determine the nature of the historicity of religion in the strong religious and weak irreligious cultures which resulted in the formation of strong and base cultures. After the difficult and challenging period between the church and science; Nietzsche believes that after the difficult and challenging period between the church and science has passed, over time it will become clear to the person and the superhuman society that religion and science are separate stars in the sky of human culture that go hand in hand; without even being able to imagine a conflict between them; Because such a thing will no longer be relevant nor will it be possible. The method of this article is analytical and descriptive. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nietzsche, Religion, Culture, tradition, Strength | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,007 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |