تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 2,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,096,559 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,250,211 |
تحلیل و ارزیابی تعین ماهیت تاریخیت دین در سه دورهی باستان، مسیحیت و مدرن از منظر نیچه | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 5، فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18835.1042 | ||
نویسندگان | ||
سیدحسن فلسفی طلب* 1؛ نیایش شهدادی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی زابل | ||
2استاد مدعو دانشکده علوم قرآنی زابل | ||
تاریخ دریافت: 03 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
دین در اندیشه نیچه؛ به مثابه ی تمامی عناصر قوام بخشی است که سهم بسزایی در وحدت سیاسی، تعالی فردی، تعلیم و تربیت همگانی در حکومت های باستانی و مسیحی داشته است. در گذشته؛ نقش دین در برتری سیاسی و فرهنگی جوامعِ گذشته بی بدیل بوده؛ چرا که در آن دوران ها نوع فرماندهی در قالب «حکومت - توده» بوده است. یکی از بازوان اصلی فرماندهی در این نوع حکومت ها اعم از؛ «جمهوری و پادشاهی» دین می بوده که حتی نقشی به مراتب برتر از دیگر بازوی فرماندهی یعنی؛ نیروی نظامی داشته است. نیچه در این تحلیل خود را وامدار ماکیاولی می داند. او در بررسی خود؛ سیر تغیر نوع فرماندهی جامعه را از «حکومت- توده ی» دین مدار به سمت «دولت-ملت سکولار»؛ با حساسیت خاصی دنبال می کند. نیچه در پی تعین ماهیت تاریخیت دین در نمونه فرهنگ های نیرومندِ دیندار و ضعیفِ بی دین گشته است که بالتبع آن فرهنگ های والا و پست شکل شکل گرفته است. نیچه معتقدست؛ پس از سپری شدن دوران سخت و چالش برانگیزِ بین کلیسا و علم؛ به مرور زمان برای شخص و جامعه ابر انسانی روشن خواهد شد که دین و علم، ستارگانی جدا از هم در آسمان فرهنگ انسانی هستند که هم شانه باهم پیش می روند؛ بی آنکه حتی بتوان تعارضی مابین آنها متصور شود؛ چرا که چنین چیزی دیگر نه موضوعیت خواهد داشت و نه دیگر ممکن خواهد بود. روش این مقاله تحلیلی و توصیفی است | ||
کلیدواژهها | ||
نیچه؛ دین؛ فرهنگ؛ سنت؛ نیرومندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis and evaluation of the determination of the historicity essence of religion in the three periods of ancient, Christianity and modern from Nietzsche's point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
seyedhassan falsafi talab1؛ Niayesh shahdadi2 | ||
1Member of the Faculty of Quranic Sciences in Zabul | ||
2Adjunct professor faculty of science quranic zabol | ||
چکیده [English] | ||
In Nietzsche's thought, religion includes all the powerful elements that had a significant contribution to political unity, individual excellence, education and upbringing of all in ancient and Christian governments. The role of religion in the political and cultural supremacy of the past societies was unmatched because in those times the type of command was in the form of "government and mass". One of the main arms of command in this type of government, whether "republic" or "kingdom", was religion, which even had a far superior role than the other arm of command, i.e. military force. The course of change in the type of command of the society from the religion-based "government and mass" to the "secular state-nation"; Follows with special sensitivity. Nietzsche sought to determine the nature of the historicity of religion in the strong religious and weak irreligious cultures which resulted in the formation of strong and base cultures. After the difficult and challenging period between the church and science; Nietzsche believes; After the difficult and challenging period between the church and science has passed, over time it will become clear to the person and the superhuman society that religion and science are separate stars in the sky of human culture that go hand in hand; without even being able to imagine a conflict between them; Because such a thing will no longer be relevant nor will it be possible. The method of this article is analytical and descriptive. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nietzsche, Religion, Culture, tradition, Strength | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 |