تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,985 |
رابطه بین تدریس خلاقانه و کیفیت تدریس معلمان تربیت بدنی متوسطه اول | ||
علوم ورزشی و ارتقاء سلامت | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، مهر 1402، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/sshp.2023.18316.1001 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عطایی عاقل* 1؛ غلامرضا شعبانی بهار2؛ حمید رضا مقصودی3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی و دبیر تربیت بدنی | ||
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم | ||
تاریخ دریافت: 01 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 07 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف کلی این پژوهش، شناسایی رابطه بین تدریس خلاقانه و کیفیت تدریس معلمان تربیت بدنی دوره راهنمایی شهر همدان میباشد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی که به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی دوره راهنمایی شهر همدان (145 نفر) و نمونه آماری به شیوه تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از فرمول کوکران 105 نفر انخاب گردید. ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته ویژگیهای فردی، پرسشنامه تدریس خلاقانه و پرسشنامه کیفیت تدریس بودند که نسبت به روایی صوری اقدام و مورد استفاده قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 و 77/0 بدست آمد. به منظور توصیف ویژگیهای فردی آزمودنیها از آمار توصیفی و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، برای بررسی همبستگی بین مؤلفههای تدریس خلاقانه با کیفیت تدریس معلمان تربیت بدنی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان دادکه بین مؤلفههای تدریس خلاقانه و کیفیت تدریس معلمان تربیت بدنی رابطه همبستگی مستقیم معنیداری(05/0, ρ<510/0 =r)، همچنین ضریب همبستگی بین مؤلفههای تدریس خلاقانه، ویژگی فردی(54/0=r)، تلاش فردی(49/0=r)، عامل خانواده(49/0=r)، طرز تفکر (47/0=r)، اعتقاد در مورد تحصیل(32/0=r)، عامل محیطی(31/0=r)، انگیزه (30/0=r)، تعهد به تدریس(26/0=r)، همبستگی مستقیم معنیداری با کیفیت تدریس در سطح معناداری(01/0ρ<) مشاهده گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت تدریس؛ تدریس خلاقانه؛ معلمان؛ تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between creative teaching and teaching quality of physical education teachers of first secondary school | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra ataei aghel1؛ gholamreza shabani bahar2؛ hamidreza maghsoudi3 | ||
1master degree of sport management | ||
2Professor of sports management at Allameh Tabatabai University | ||
3university sport organization | ||
چکیده [English] | ||
The general aim of this research is to identify the relationship between creative teaching and teaching quality of the physical education teachers who teach in the first secondary schools in Hamadan. This research is a descriptive research of correlation which was conducted by field method. The statistical population of the research includes all physical education teachers of the first secondary school in Hamedan city (145 members) were randomi simply selected and by using cochran formula 105 members selected. The study consisted of a questionnaire devised by the researcher, measuring characteristics, creative teaching (Jon-Chao Hong et al, 2005) and teaching quality (Glassick C). Then the face validity was acting et used and were determined by using cronbach's alpha. The face validity and reliability were respectively 0.77 & 0.88. In order to describe the personal characteristics of individuals and referential tests such as Pearson correlation formula were used. to evaluate the correlation between elements of creative teaching and teaching quality of physical education teachers. The results of the research showed that there is a significant direct correlation between the components of creative teaching and the quality of teaching of physical education teachers (r = 0.05, ρ<0.510), as well as the correlation coefficient between the components of creative teaching, individual characteristics (r = 0.54), Individual effort (r=0.49), family factor (r=0.49), way of thinking (r=0.47), belief about education (r=0.32), environmental factor (r=0.31) ), motivation (r=0.30), commitment to teaching (r=0.26), significant direct correlation with teaching quality was observed at a significant level (ρ<0.01). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching quality, creative teaching, teachers, physical education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 581 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 387 |